Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 10 maj 2025 11:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Der er SÅ mange beviser på at Carlos Castaneda opdigtede "The Teachings of Don Juan", og i.flg. mange kendte indenfor den psykedeliske verden, så skulle være bevist at han opfandt historien om Don Juan.

Beviser (fundet i Pharmacotheon s. 285):

1) Carlos forklarer at de svampe de havde fundet pulveriserede når de tørrede.
2) Han forklarer at de røg svampene, selvom det aktive stof nedbrydes.
3) Han forklarer at svampene virkede med det samme efter indtagelse, selvom der i hvert fald går 15 minutter.
4) Han havde ikke identificeret nogle af de substanser han havde indtaget, kun forklaret at det var svampe af arten "Psylocebe"
5) En meget kendt anden shamanistisk forsker, R. Gordon Wasson lavede en grundig gennemlæsning af Castanedas 4. bog, og dette kom ud af det :"occasionally there is a faint trace of authenticity in these pages, submerged in a welter of science fiction badly written"
6) Et lille citat fra min bog: "It has been shown definitively that Castaneda invented the Don Juan stories and his books are currently catalogued by the Library of Congress and Castaneda's own publisher as they should be, as fiction"

Jeg må hermed også tilføje at jeg ikke selv har anskaffet mig nogle af CC's bøger, de giver sikkert et meget godt indtryk af hvad shamanisme er. Men hans bøger er og bliver opdigtede, med mindre man skal tolke bøgerne på en mere udspekuleret måde, som om han selv eller hans sjæl er shamanen Don Juan.

Det var bare lige hvad jeg havde at sige til det.

Hygge fra
Martin

------------------
Fred være med dig, og alle du møder!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
jeg kan godt lidt følge det du her siger Lonnie. Men jeg syntes nu stadig at C.C. bøgerne om Don juan kunne være ægte og selvom de ikke skulle være det gengiver det da ret godt sådan som tingene forholder sig gør de ikke? Jeg er nu hellere ikke enig i det dy siger med at svampe ikke kan virke med det samme. Alle stoffer næsten har en psykologisk effekt så derfor kan selve spændingen og så smagen hvis man altså ved hvad den smag betyder godt gøre at de virker næsten omgående ! Det du så påpeger med at svampene pulveriserede når de tørrede. Det kan jo faktisk godt være sandhed da jeg ikke går ud fra at du kender alle de svampe der eksisterede i mexico i 1960´erne ! Du siger også at de aktive stoffer går tabt når de ryges. Ja måske gør de men jeg tror også at meget af lærdommen lå i at man troede på det virkede og man sandsynlig vis aldrig har tjeekt om den lille røg virkede ligeså godt uden en af ingridienserne ! (jeg håber i forstod hvad jeg mente, og håber ikke i opfatter det somom jeg er sur jeg mener bare ikke at det er så sikkert som Lonnie mener)

------------------
Støt fri hash !

Junior medlem

Geografisk sted: Danmark
Hey Lonnie

Altså, jeg MÅ give hamp ret. Bøgerne er jo ikke beskrevet ned i mindste detalje. Og flere af de ting som indtages af C og DJ refereres(dette ord ser underligt ud, men staves det ikke således ?)jo kun som værende en del af DJ's pose. Altså, vi ved jo ikke, hvad der mere kan havde været i de svampe/planter, som de har indtaget.
Og....kan det ikke forholde sig således, at ikke alle hemligheder skulle ud til den store offenlighed, da det jo ikke er småting de eksperimenterer med? Og.......forholder det sig ikke således, at en shaman kun har en lærling i sit liv, som han må overgive sin visdom/lære til. ?
Ja, jeg ved det ikke, men jeg tror.

Ps. Gode citater du bringer i forum.

Christina

------------------
The world will end in 5 min. ....Please log out!

Tjaa.. Jeg refererer kun til hvad der står i min bog, af Jonathan Ott, og beviserne er de samme som der står deri.
Jeg kan helt sikkert godt følge jer, når i siger at ikke alle hemligheder skal ud. Det kan også godt være at CC ikke havde identificeret tingende godt nok.
Jeg mener bare, at hvis man skriver om emnet til en doktorafhandling, så bør der ikke være tvivl om det hele er en løgnhistorie, godt skrevet, som han kunne have læst sig til at skrive.

Men ok, CC's egen udgiver har selv sat bøgerne under fiktionsafdelingen, det bør ligesom fortælle os at CC selv har erkendt at det var opdigtet.

Det er helt sikkert gode bøger, det er som sagt ikke det. Jeg tror helere jeg vil læse noget at Gordon Wasson.

Med venlige hilsner
Martin

------------------
Fred være med dig, og alle du møder!

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Han vader jo ikke bare lige ud i en ørken og propper en svamp i piben - så vidt jeg husker, er svampene kun en lille bestandel af hvad han ryger i den sjove snade...

Desuden er bog #4 så far-out at kun manden selv med sikkerhed kan vide hvad han mener!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hejsa Chris jeg vidste slet ikke du var en pige. Jamen jeg har jo egentligt kommet med min mening men jeg vil gerne lige tilføje at det du siger med at de er sat i fiktions-afdelingen har noget at gøre med at C.C. har anerkendt det. Hvad nu hvis de ikke var blevet udgivet hvis han ikke kunne tolerere det? Måske havde han været ved flere forlag og var ved at give op ! Jeg tror nu hellere ikke på han havde læst sig til en så stor viden ! Var der overhovede bøger nok om emnet til at han kunne havde læst sig til det ? Og er det ikke en utrolig stor insats at gøre bare for at skrive en roman ?

[This message has been edited by hamp (edited 03-11-2000).]

Junior medlem

Geografisk sted: Vig, Danmark
Jeg mener helt klart at man skal kende sig selv, og have en rimelig grad af selvkontrol.
Jeg tror at hvis man ikke kender sig selv at det kan gå hen og blive lidt ubehagligt!!

MVH Apache.

Junior medlem

Geografisk sted: Danmark
Jeg tror at det kan være farligt at tage svampe hvis man ikke kender sig selv. Fordi man måske ikke kan lide det man ser hos sig selv når man tripper. Og en ting som jeg har bemærket når jeg tripper er at der altid kommer nogle nye ting frem om dig selv. Og det er ikke altid det er nogle behagelige ting. Derfor tror jeg at det er vigtigt at være forberedt på hvad man ser om sig selv og være villig til at acceptere dette, hvilken mange unge mennesker ikke kan, da de endnu ikke har fået nok erfaring med livet.

Junior medlem

Geografisk sted: dk
Jeg har det på den måde når jeg fyrer..
Lærer mange, også ubehagelige, ting om mig selv. Jeg vælger dog at bruge det konstruktivt. Men jeg tror dog at bare dét at man kender sine dårlige sider er et par skridt længere på vejen til at skabe sig selv.. Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

jeg troede også og tror stadig at man opdager nye sider ved sig selv i et trip ! jeg har dog ikke oplevet det endnu men jeg har også kun været på et ordenligt trip ! Så det har nok noget med det at gøre ! Eller havde i det også sådan at i oplevede eller indså noget ved jer selv første gang ???

------------------
Støt fri hash !

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]