Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 16:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 6510 Gram
Citat:
Kodymagnyler og panodiler bliver ikke kun brugt til at dulme smerter. De kan også bruges som fup-kokain, når de unge går til fest, og skal imponere hinanden.

»For cirka to måneder siden sniffede jeg en panodil, da mig og nogle venner var megastive. Det var et væddemål, og jeg fik 50 kroner.«

Sådan skriver en 17-årig dreng i et debatindlæg på Netdoktor.dk. Og han står ikke alene.

»Jeg har sniffet panodil for halvanden måned siden,« skriver en anden, mens en tredje er bekymret for sin kæreste, der tidligere har taget stoffer, men som nu har erstattet de hårde rusmidler med hovedpinepiller.

Der findes ingen tal på, hvor mange danske unge, der kaster sig ud i den alternative snifning, men i Norge advarer ansatte i narkopolitiet imod de unges farlige leg, fordi den baner vejen for rigtige stoffer. Samme advarsel lyder fra Tanya Rathje fra rådgivningen Rusnavigatørerne.

»Hvis man begynder at lege med at sniffe piller, så er skridtet til at eksperimentere med rigtige stoffer ikke langt. Hvis det føles ubehageligt i næsen, eller de bliver dårlige i stedet for påvirkede, så kan det være, at de vil søge en renere vare.

Og så bliver det alvorligt,« siger Tanya Rathje, der ikke selv har været i kontakt med pillesniffere, til avisen.dk.

Snifningen er ikke ulovlig, fortæller Mogens Poort, vicepolitikommisær fra politiets enhed for forebyggelse i Holsterbro.

»Det er ligesom lightergas. Det er i princippet heller ikke ulovligt. Men i alle de tilfælde, hvor man forsøger sig med ting i den retning, er et skridt den gale vej,« siger han.

De unge får ikke en typisk rus ud af snifningen, vurderer leder af Center for Rusmiddelforskning, Mads Uffe Pedersen.

»Det er smertestillende, så det kan godt være, at de bliver påvirkede på en eller anden måde. Men euforiserende er det nok ikke. De gør det for at være smarte, og så tror de, at de bliver skæve,« siger han.

Får de unge en stor dosis piller igennem næsen, kan de til gengæld – ligesom hvis man spiser for mange – skade leveren, lyder de norske advarsler.
Til bekymrede forældre giver Mads Uffe Pedersen det samme råd, som gælder i forhold til alle andre rusmidler.

»Forældre skal snakke med deres børn, så de får et fortroligt forhold til dem, og ved, hvad de går og laver,« siger han.

http://www.bt.dk/article/20080114/nyheder/80114069/

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Det lyder for mig som værende fuldstændig latterligt.
Men der er sgu også folk der gør de mest mærkelige ting nu til dags.

Citat:
»Jeg har sniffet panodil for halvanden måned siden,« skriver en anden, mens en tredje er bekymret for sin kæreste, der tidligere har taget stoffer, men som nu har erstattet de hårde rusmidler med hovedpinepiller.

Det må sgu være en seriøs dose hovedpines piller der skal til for at erstatte et stof-misbrug. :shock:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

"men i Norge advarer ansatte i narkopolitiet imod de unges farlige leg, fordi den baner vejen for rigtige stoffer."
Og jeg som troede det var haaash der banede vejen for rigtige stoffer ?

Eller mon ikke det er alkohol der gør det ? Tror jeg nok det er.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: In the middel of nowhere? - wtf? I am in the middel of nowhere?
Oki well.. hvad sker der her? :shock: ..

Jeg er slet ikke med, hvorfor pokker gør man det for at være smart over for andre? hvad med at de fixer nogle rigtige ting, ville det ikke være mere smart?

men nu siger jeg ikke dette, fordi jeg mener de skal begive sig ud i rigtige stoffer, for hvis man "tager" hovedpinepiller for at spille smart, sys jeg da slet ikke de er "klar" eller modne nok til at begive sig ud i den "rigtige" verden..

det ligger mig ikke særlig nært da ..

en anden ting, er så hvordan fuck de får ideen? det giver jo ikke nogen rus, og er det "fedt" at vise "hey jeg er sej, jeg tager stoffer" i de teenage år, kan man få en omtale der ikke er så god, fordi man render og laver sådan noget..

nååh lidt lort herfra :lol:

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Citat:
"Hvis man begynder at lege med at sniffe piller, så er skridtet til at eksperimentere med rigtige stoffer ikke langt."

Lad os da håbe de tager skridtet hurtigst muligt. Det er vel at foretrække i forhold til paracetamol i større mængder.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Kids are crazy these days, dét er alligevel skridtet videre fra at ryge the i stedet for tobak, som mange gjorde da jeg var 13-14.

Dét er da rimeligt ulækkert med alle de bindemidler der er i piller!

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Inde i pejsen.
Nej nej nej - painkillers ?! . Egentlig meget sjovt, fordi jeg tager ret meget narko, men jeg skal VIRKELIG have en seriøs omgang ondt i hovedet hvis jeg skal indtage hovedpinepiller - og andre sniffer dem for at være "seje".

Personligt ville jeg hellere være en taber og så tage heroin end bevidst at sniffe hovedpine piller (indtager jo noget for at få virkning, ikke for at være sej) :p

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Sway skrev:
.

Personligt ville jeg hellere være en taber og så tage heroin

Hvorfor er det taber agtig at tage heroin?

Det er jo en smagsag.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

han mener nok hvis det kun var de 2 muligheder der var ;)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Det ka' vel tilskrives den modebølge vi ser med kokain, det er pludseligt blevet yderst trendy at sniffe kokain i byen. Det ses og høres overalt (musik/tv) og alle gør det, lige fra direktøren til studenten. Mon ikke det er derfor de gør det, fordi de ser os ældre borgere, mæske os i det i selvskab med random babes og højt humør. Det er jo tæskesejt at sniffe og hvis der er noget de unge vil, så er det fandme at være seje, målet helliger midlet så meget at de vil stjæle, lyve og sælge sig selv for at de bliver det, de tror de har brug for at være. (ungdommen :roll:)

Jeg blaimer Niarn... (Åååh Anne Vibeke Holst, hvor er du når jeg mangler dig?)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Cubensis skrev:
Jeg blaimer Niarn... (Åååh Anne Vibeke Holst, hvor er du når jeg mangler dig?)

Mener du virkelig det?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Nej da, det må vel være op til forældrene at snakke med sine børn om, eller afholde dem fra eksponering, af så afstumpede 'kunstnere' som Niarn eller andet medie, hvori narkotilbedelse og lign. indgår. Selfølgelig ka' man ikke blaime Niarn eller andre for børns adfærd, men at de er en katalysator for den slags.. Det er sikkert (I kraft af manglende dømmekraft blandt unge)! Mht. A. Holst så var det i spøg. At hun beskylder L.O.C. for at være direkte skyld i kvindeundertrykkende tendenser/attityder hos unge mænd, er idioti. Det må være op til mændene selv, eller de hertil hørende forældre, at skelne mellem fiktion og virkelighed i dansk raps lyriske indhold og forholde sig til det, som det er.. Som jeg ser det er det ungerne selv der er desillusionerede hvis de tror de bliver små Pablo Escobars ved at sniffe panodiler. Hvordan blev de så dumme, ka' man så spørge sig selv om?
Det er hel klart fordi der ikke er nogen der har forklaret dem at Niarn ikke er sej, men en fladpandet heldig rimgøjler som så fremragende formår at fremstille sig selv som en badass gangster med store armbevægelser og dertil hørende beats, når virkeligheden er at han er en fortabt brian af dimensioner som så inderligt har brug for en skulder at græde ud ved i mangel af en stabil og forstående, empatisk omgangskreds.

Kort sagt er Niarn en taber, det fatter unge bare ikke!!

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Cubensis skrev:
Nej da, det må vel være op til forældrene at snakke med sine børn om, eller afholde dem fra eksponering, af så afstumpede 'kunstnere' som Niarn eller andet medie, hvori narkotilbedelse og lign. indgår. Selfølgelig ka' man ikke blaime Niarn eller andre for børns adfærd, men at de er en katalysator for den slags.. Det er sikkert (I kraft af manglende dømmekraft blandt unge)! Mht. A. Holst så var det i spøg. At hun beskylder L.O.C. for at være direkte skyld i kvindeundertrykkende tendenser/attityder hos unge mænd, er idioti. Det må være op til mændene selv, eller de hertil hørende forældre, at skelne mellem fiktion og virkelighed i dansk raps lyriske indhold og forholde sig til det, som det er.. Som jeg ser det er det ungerne selv der er desillusionerede hvis de tror de bliver små Pablo Escobars ved at sniffe panodiler. Hvordan blev de så dumme, ka' man så spørge sig selv om?
Det er hel klart fordi der ikke er nogen der har forklaret dem at Niarn ikke er sej, men en fladpandet heldig rimgøjler som så fremragende formår at fremstille sig selv som en badass gangster med store armbevægelser og dertil hørende beats, når virkeligheden er at han er en fortabt brian af dimensioner som så inderligt har brug for en skulder at græde ud ved i mangel af en stabil og forstående, empatisk omgangskreds.

Kort sagt er Niarn en taber, det fatter unge bare ikke!!

Glimrende indlæg, cubensis. Det bedste jeg har læst på psychedelia i lang tid!

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Inde i pejsen.
Undskyld flæmming, det skulle bare stå sort på hvidt (det lyser så flot). Selvfølgelig er man ikke taber fordi man tager heroin, men når man misbruger det (heroin misbrug er imo taber). Fx ths har et mere afslappet forhold til det (i de posts jeg har læst). Han ryger ikke mere end et par dage af gangen for ikke at falde i (correct me if i'm wrong) og det har jeg respekt for. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
[quote:""]»Det er ligesom lightergas. Det er i princippet heller ikke ulovligt. Men i alle de tilfælde, hvor man forsøger sig med ting i den retning, er et skridt den gale vej,« siger han.[quote/]

Ih ja, lightergas er lovligt, ergo er det ikke i sig selv forkert, men et skridt i den forkerte retning... Mod hashens afgrund!! :shock:

Titel: ?????
Junior medlem

Geografisk sted: CPH
Det var sgu da en mærkelig måde at føre sig frem på:P
da jeg var yngre gjorde jeg da ellers meget ud af at så lidt som overhoved mugeligt skulle opdage jeg tog noget som helst!

Titel:
Junior medlem

jeg kan heller ikke se hvorfor unge syntes det er sejt at sniffe?
jeg vil da gøre alt for at skjulde det...

For når man ligepludselig sidder hos en psykolog eller afvænnings plads er det sejt mere?
forstår det ganske enkelt ikk.
hvorfor så ikke sniffe kridt? eller mel nu hvor vi er igang? tumper! :p

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I de tusind landes sø
Kan huske at det var meget "in" at sniffe lakridspulver (eller hva fanden det hed. Det brune pulver i et aflangt plastikrør) på nogle ture vi var på i folkeskolen. Det var kun de seje i klassen der turde, hæhæh!!

Men der var selvfølgelig også i en forstad på vestegnen :?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Det første hvide pulver jeg sniffede var pulveriseret "frisk" tabletter. Altså de der små runde dimser til at give frisk ånde. Vi gjorde det i de sidste klasser i skoletiden, hvor vi sad og prøvede at overgå hinandens rekorder. Jeg tror det stod på en uges tid og vi gjorde det på ingen måde for at folk skulle tro det var narko...
Jeg kunne personligt aldrig klarer særligt meget i forhold til visse af de andre..
Men på det tidspunkt havde jeg også prøvet at ryge både oregano, og adskillige former for tørrede planter, som oftest stilke fra brændenælde. Det var et stort hit da jeg gik til spejder.

Titel:
Junior medlem

min kæreste har fortalt mig at hun inden vi fandt sammen tog alt, alt, alt for mange panodiler. så mange at lægen har sagt hun dør i midten af 40erne på grund af leversvigt...

Men hendes historie er, at hun har mange psykiske problemer. et af dem er en konstant hovedpine de sidste par år. hun begyndte at æde en 5-6 hovedpinepiller på daglig basis for at holde det nede, men da det holdt op med at være nok blev det vildere... indtil hun blev tvunget til lægen.

hun har ladrig taget det for at være smart, og har faktisk ikke fortalt nogen at hun gjorde det før efter hun stoppede.

Personligt har jeg ikke selv rørt ved det, eller mødt nogen der har gjort det fordi de troede det gjorde dem seje... Men kender en del jeg godt ku forestille mig hoppe på den vogn :/ (generelt 7-9. klasses popunger)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]