fredemann skrev:
Jeg er ny bruger på psychadelia, og håber at kunne drage fordel af jeres erfaringer. Jeg er interesseret i jeres erfaringer med stoffer som aktiverer lag i underbevidstheden så undertrykte følelser og minder kan blive bevidste.
Hvilke stoffer har denne virkning?
Alle psykedeliske stoffer har denne virkning i større eller mindre grad. LSD, psilocybinsvampe og meskalinkaktus er eksempler på klassiske psykedeliske stoffer, der meget effektivt kan give adgang undetrykte lag i underbevidstheden, især hvis stofferne bruges med øjenbind (indadvendt opmærksomhed) og i kombination med musik. Hvis man vender opmærksomheden ud mod verden, har undertrykt materiale mindre tendens til at dukke frem.
fredemann skrev:
Hvilke af disse stoffer har andre side-/bi-virkninger?
Psilocybinsvampe og især meskalinkaktus kan give kvalme når virkningen begynder. Det er nok den væsentligste bivirkning. LSD har efter min opfattelse ingen bivirkninger.
fredemann skrev:
Hvordan føles det når man kommer i kontakt med det undertrykte materiale? Dejligt eller angstfyldt?
Det kommer lidt an på hvad du mener med undertrykt materiale. I psykoterapeautisk sammenhæng er det negative, ubehagelige oplevelser vi undertrykker, og det føles derfor stærkt ubehageligt at gennemleve undertrykt materiale fra psyken. Til gengæld har man det helt enormt godt bagefter, hvis oplevelsen når at fuldende sig selv inden stoffet holder op med at virke. Man føler sig utroligt levende og befriet fra en byde, man før gik rundt med, måske uden at vide det. Hvis man stadig er i oplevelsen mens stoffet holder op med at virke, kan man risikere at den negative oplevelse vil blive ved med at blive i baggrunden af ens bevidsthed i dage eller måneder efter trippet. Hvis man bruger stofferne terapeautisk, ville man i dette tilfælde tage et nyt trip efter et stykke tid, for at arbejde virdere med at forløse de undertrykte oplevelser, der er blevet aktiveret i psyken.