Jeg skrev følgende på Ekstrabladets kommentarer nedenfor deres
artikel:
---
Vi hører ellers altid den evindelige undskyldning om, at Danmark er ih-og-åh så speciel og forskellig fra samtlige andre lande i verden. Men det er et smukt særsyn, at politikerne faktisk bøjer sig for fakta.
Som flere har sagt, så er der typisk andre psykiske og sociale problemer, der har ansporet til heroinmisbruget. Med dette tiltag får man i det mindste taget det yderligere pres af disse mennesker, som er at de skal skaffe 1000 kroner om dagen til narko. Det kan meget vel være det, der bremser deres ofte forbuds-skabte sociale afsporing mod afgrunden. Dette kan ofte være en forudsætning for at rehabilitere dem, så faktisk sender man en pæn portion af de 70 millioner afsted til netop rehabilitering.
Desuden er det en smuk gevinst for ungdommen, specielt hvis programmet bliver gjort mere omfattende end i dag. For det øjeblik staten og den lovlige side af samfundet legaliserer heroinen til denne type medicinsk behandling, så tager man stofferne ud af hænderne på det sorte marked. Dette vil betyde en langt mindre aggressiv markedsføring af heroin til vore børn og unge, for næsten alle narkomaner vil før eller siden deale, men det behøver de ikke gøre længere (det gælder faktisk de fleste stoffer, at når man begynder at legalisere, regulere og skadesreducere, så opnår man hidtil uset kontrol med om de unge bruger stofferne).
Jeg kan ikke helt følge de debattører, der i denne tråd er røget helt op under taget. Gør det virkelig så ondt på dem, at man udskriver heroin til belastede narkomaner - og gør det så ondt på dem, at de faktisk foretrækker at fortsætte en langt dyrere og meget mere inhuman politik på området?
Med legaliseret heroin bliver der færre dødsfald, færre sygdomsforløb og et medmenneskeligt håb for, at flere narkomaner kan finde overskuddet til at komme ud af deres problemer. Og hvem kan ikke unde deres medborgeren en mindsket risiko for indbrud, tyveri og røveri?
---
Ang. de 70 millioner, så vil jeg vædde på, at det ikke er heroinen, der koster alle de penge, for hvor svært kan det være at lave, når en flok bjergbånder i Afghanistan kan koge det i olietønder? Det er alt det administrative, alle de ekstra folk, der skal ansættes i SST, kontrollen osv. osv.
Men ja, jeg synes det er en strålende ide - taget i betragtning af at det egentlig er et rigtig møgproblem at være afhængig af heroin (og i øvrigt have det (selv-)medicinske behov for at junke sig selv til I-Don't-Care-Land).
Vi kan selvfølgelig godt diskutere moral, men også huske på at de nuværende høje moralske faner i den grad har gjort ondt værre for alle de nuværende narkomaner.