seth skrev:
Illusinoa skrev:
Jo, jeg tror jeg forstår, hvor du vil hen af. Men det virker stadig meget overvældende på mig - især det du lige skrev om at blive spiddet. Så er det lige, at jeg får den - måske dumme tanke - om, hvorfor udsætte sig selv for den smerte? Altså jeg tror i bund og grund på det positive i verden, også efter døden. Selv om jeg må indrømme, at det skræmmer mig, at jeg en dag ikke vil være her længere i denne smukke (til tider dog også barske) verden, og jeg frygter også aldrig at skulle gense min familie og mine nærmeste. Måske er jeg naiv i min tro, og livet vil på nogle tidspunkter uundgåeligt være forbundet med en vis grad af smerte, men behøver dette fortsætte for altid? Jeg vil for alt i verden ikke være fortabt til evig tid, jeg kunne ikke forestille mig noget mere lidelsesfuldt.
"lad alle dem der fra start af var og tilstadighed er født af min fars kød finde sæde ved min side i evighedens palads, og lad alle dem der sidenhen er gået fortabt i den store borgs mørke, og derved har mistet den gnist der skinner ved og af min fars kød, blive ved med at vandre hvileløst til tiden ender eller de finder sig selv igen" sådan siger jesus mere eller mindre ordret i en gnostisk tekst jeg ikke husker navnet på lige pt. syntes det siger det meget godt. man mister ikke sine kære fordi man har badet i intethedens hav, man kan altid tage hjem igen og besøge deres virkelighed hvis lysten melder sig. det er så bare det om man kan bære at se dem med skyklapper på.
frit valg mellem alle modeller er jo netop frit valg på alle hylder, ogsaa dem med de små præmier. men kan man stille sig til freds med en lille menu når nu ens sult matcher den store bedre?
Citat:
Men det sidste du skrev interesserede mig dog også lidt - hvordan finder man frem til det? og er man fortabt, hvis man slet ikke på noget tidspunkt i sit liv beskæftigerer sig med en sådan form for selvgranskning? for der er vel mange mennesker, som lever tilsyneladende gode, tilfredsstillende liv uden rigtig at beskæftige sig med livets dybere spørgsmål. du ved vel godt, hvad det er for nogle mennesker, jeg tænker på. hvad sker der med dem efter døden? de ophører måske fuldstændig med at eksistere?
ingen er fortabte, alt er smukt. men ligesaasnart kategorierne træder i karakter og man kører efter en specifik model, da vil nogle falde fra og være fortabte. men så snart man vælger en anden model er de med paa vognen paany og nogle andre er faldet fra. den occulte model siger altså: ingen introspektion med efterfoelgende depersonalisering, ingen præmier. desværre.
Okay, det lød faktisk meget interessant, dog virker noget af det til at være meget komplekst - men jeg får alligevel lyst til at læse den bog der nu. Jeg nærer nemlig også et ønske om at finde en dybere sandhed og mening med tilværelsen, så jeg på den måde kan blive tilfredsstillet fuldt ud. Men det skræmmer mig alligevel, at jeg en dag bliver tvunget til at give afkald på denne verden, og jeg kan godt blive angst ved at tænke på, hvilken verden jeg så skal træde ind i bagefter - og om det kommer til at opfylde mine forventninger/idéer om det. Men det er måske en naturlig del af det at være et tænkende menneske?
Jeg kan godt lide det, du sagde med, at ingen var fortabte og at alt var smukt. Den tanke ville jeg gerne kunne tro på, men nogle gange kan jeg bare ikke undgå at føle mig en smule fortabt og ekstremt forvirret over dette forunderlige univers fyldt med så mange, uendelige muligheder. Et eller andet sted har jeg mest lyst til at tage tykke skyklapper på og så først tage stilling til det, når jeg bliver gammel, men der er også et eller andet, der driver mig i en anden retning i en søgen efter en større mening og sikkerhed for, at alt nok skal blive godt