Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 11:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Goddag, goddag, ærede godtfolk fra nær og fjern!

Jeg har et par spørgsmål, jeg har villet stille i noget tid nu....

Jeg har kigget lidt på figenkaktus (Opuntia), og jeg har læst, at den efter sigende skulle indeholde meskalin - er der nogen, der kan af- eller bekræfte dette? Og er der nogen, der har benyttet sig af den som "mad"? :P

Så ville jeg spørge om noget omkring Echinopsis Pachanoi... Når kaktussen skal høstes, og man gerne vil have en ny/to nye kaktusser til at poppe frem - udover den originale stamme - hvad gør man så med spidsen af kaktussen? Og hvornår anbefales det, at man høster sin kaktus, hvis den er så tyk som hullet mellem ens tommel- og pegefinger, når man samler dem? (forrykt så upræcis man åbenbart kan tillade sig at være :p ej, mener bare en halvtynd/normal tyk stamme)

Tak for det!

Mvh,
Gargarin

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Grusom skrev:
Jeg har kigget lidt på figenkaktus (Opuntia), og jeg har læst, at den efter sigende skulle indeholde meskalin - er der nogen, der kan af- eller bekræfte dette? Og er der nogen, der har benyttet sig af den som "mad"? :P

Mad, nej, og appetit, nej. Men: http://www.kosmicjourney.org/encycloped ... puntia.htm fx. og husk at Opuntia ikke bare er Opuntia.
Grusom skrev:
Så ville jeg spørge om noget omkring Echinopsis Pachanoi... Når kaktussen skal høstes, og man gerne vil have en ny/to nye kaktusser til at poppe frem - udover den originale stamme - hvad gør man så med spidsen af kaktussen? Og hvornår anbefales det, at man høster sin kaktus, hvis den er så tyk som hullet mellem ens tommel- og pegefinger, når man samler dem? (forrykt så upræcis man åbenbart kan tillade sig at være :p ej, mener bare en halvtynd/normal tyk stamme)

Afhængig af, hvor stor din kaktus er, så kan du jo lade stubben med rødderne gro videre, og ligeså med toppen/spidsen, når denne er tørret. Hvis du bare skærer stykkerne mindst 10 cm lange, hvis vi antager at kaktussen er ca. 7 cm i diameter, skulle der ikke være nogen problemer. Mindre kan også fungere, særligt ved stubben, hvis den har gode rødder, men større=hurtigere og sikrere vækst. Jeg kan ikke påstå at jeg har lavet nogen videnskabelige undersøgelser af, hvordan det gøres mest effektivt, men det er sådan jeg gør!

Mht høsttykkelse: Med mindre du har en MEGET stor hånd, eller den er meget, meget lang, så ville jeg nok lade den kaktus vokse lidt længere tid, men det er der sikkert delte meninger om rigtigheden af. Måske er det bare mine kaktus der er svage!

Bedste hilsner

Medlem
Brugeravatar

Opuntia'en jeg tænker på er Opuntia Ficus-indica, da jeg i mit lokale havecenter har set den stå med flotte røde frugter. Men du mener ikke den er købet værd, selv hvis man ikke køber den for meskalin, hvis det skulle være tilstede?

Min Pachanoi får indtil sommerens slutning :)

Og tusinde tak for svarene, de er værdsatte!

Mvh,
Gargarin

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Jo køb den da, hvis du synes den er flot! Og send et billede op! Blomster er jo nogle vulgære størrelser, sådan nogle åbne vaginaer, der skriger "knep mig" til alverdens insekter, men de har jo siden tidernes morgen haft en øjenåbnende effekt på mennesker, og belært os om hvor kort og flygtig skønheden er, og hvor skønt det korte og flygtige er, og, for de mere kyniske, hvordan skønhed 'bare' er en overlevelsesteknik. ;)

Opuntia kan jo have nogle flotte blomster, og frugterne er jo lækre. De er kendt for alle mulige mere og mindre dokumenterede medicinske virkninger. Det er også opuntia, der angiveligt kan kurere tømmermænd. Jeg har ikke i løbet af et par minutters søgning på google kunnet finde en reference på, at der er noget psykedelia.dk interessant i planten. Jo, masser af sider, der skriver om det, men ikke nogen positive førstehåndsberetninger endsige videnskabelige papirer (den 'reference', der gives i wikipedia er bare en anden påstand). Der er ret mange kaktus udover de gamle kendinge, der muligvis indeholder lidt af det ene eller det andet, men betydeligt flere rygter end facts.

http://en.wikipedia.org/wiki/Prickly_pear
http://www.entheogen.com/forum/showthre ... ht=opuntia anbefales den for diabetes, tømmermænd, m.v. Lækre opskrifter, ser det ud til. Jeg aner intet om det, men du kan jo skrive her, hvis du gør dig nogle eksperimenter.

Ang din pachanoi så kan du selvfølgelig også plante andre sektioner end toppen (og bunden). Det lyder ikke til at den er så stor, så måske du skulle lade den gro lidt længere end til sommer. De kan jo også blomstre, hvis de bliver store!

Bedste hilsner

EDIT: http://leda.lycaeum.org/?ID=7003 (blomstrende san pedro)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]