Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 20:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Peyote
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
Har skaffet mig 2 smukke 3,5cm brede peyote kaktuser de er en en plastic krukke med en grov sort muld i. hvor meget vand skal jeg give dem? hvad gør jeg når jeg skal omplante dem til en større krukke hvilken jord skal jeg bruge? de var entelig købt til at trippe på men synes de er så flotte så det næsten er synd! hvordan for jeg dem til at vokse best og WTF sker der her http://img273.imageshack.us/my.php?imag ... 8428np.jpg ser alt for vildt ud :D

Titel: Re: Peyote
Psychedelia Sponsor

Du har desværre fået fingrene i nogle af planetens langsomst voksende organismer :-)

Jeg har nogle som er syv år og den ene er lige begyndt at lave babyer, som dem på billedet. Peyote har det med at holde voksepauser. Der kan gå et år måske flere, hvor der slet ikke sker noget, bortset fra lidt blomstring om sommeren. Et sted læste jeg at indianere i Mexico siger, at det er fordi Peyoten drømmer - og så er det jo ikke tid til det vokseræs.

Peyoten er meget hårdfør. Du skal virkelig være omhyggelig for at slå den ihjel. Jeg ved ikke om jeg gør det efter bogen, men min jord er en blanding af hestemøg (inkls. strå), sandt, lidt jord fra haven og kattegrus til at holde på vandet (hvis det kan holde på kattepis, så kan det vel også holde på vand :-) Om sommeren står de ude på terrassen med mindre, det er meget koldt eller heftig regn. Om vinteren står de i et køligt rum i en nordvendt vindueskarm. Om sommeren vander jeg måske en gang om ugen, om vinteren en gang om måneden. Det virker, og de bliver gode venner efterhånden som årene går.

Jeg mener at have læst at en anden herindefra pakker sine peyoter i en papkasse og stiller dem i en kælder om vinteren.

Held og lykke med det - og godt at høre at du har besluttet dig for at beholde dem. Hvis du falder for fristelesen en dag og vil koge dig en bryg, så kan du skære toppen af og lade roden være. Det er selvfølgelig stadig synd og det vil sætte sig som en spyflue på din karma, men der er en god chance for at der kommer nye fra skud på roden.

Søg lidt på nettet, der er nogle beskrivelser af fremgangsmåden.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tak for den gode info!

lugter hestemøg ikke :D hvordan ville sand og potte muld gå?
men glæder mig da til at følge dem!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Hov, den kaktus kender jeg da :D Det er en Lophophora Caaspitosa der kendetegner sig ved at lave "cluster". Den er podet på en san pedro så den vokser lidt hurtigere. Vild? næh...

Billede

Istedet for sand (der pakker sig om rødderne) er det bedre at bruge perlite i ens jordblanding.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

hehe den ser vild ud :D hvis jeg evt skal pode den skal det så være san pedro? eller kan jeg bare gå ned og købe en almindelig kaktus på planteskolen?

Bingofjæs

Geografisk sted: Århus
Kaktus Klausen skrev:
Hov, den kaktus kender jeg da :D Det er en Lophophora Caaspitosa der kendetegner sig ved at lave "cluster". Den er podet på en san pedro så den vokser lidt hurtigere. Vild? næh...
Billede

Istedet for sand (der pakker sig om rødderne) er det bedre at bruge perlite i ens jordblanding.

Tænk hvis det havde været Pedroer :shock: Ville fandme have været en vild omgang.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
KingOfBongbong skrev:
hehe den ser vild ud :D hvis jeg evt skal pode den skal det så være san pedro? eller kan jeg bare gå ned og købe en almindelig kaktus på planteskolen?

Hvis du er ligeglad med om den fortsat producerer meskalin kan du bruge stort set alt andet podningsgrundlag der vokser hurtigere end lophophoras på egen rod.

btw. så lugter hestepærer ikke mere, når de først er udvandet og tørre igen.

Medlem
Brugeravatar

skal kaktussen, man poder på, producere meskalin, hvis man vil have peyoten også gør det? Hørte om folk, der gjorde det på geometrizans?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

er san pedro'er noget der bliver solgt sammen med almindelig kakti i danmark?
kunne godt tænke mig at pode dem begge tror jeg! det ser både for vildt ud også kan man jo også få flere katusser ud af det som man kan dyrke og bruge til mescalin bryg

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]