Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 14 jul 2025 22:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvor kraverne vender
Hej alle! :D
Ilex Guayusa er min farvorit stimulant.
Bl.a. pga. at man ikke får det der dyk, som man får med Kaffe.
Og så at rusen er på hele dagen.
Men jeg vil lige høre om der er andre der har erfaringer med den.

Ved tilberedning plejer jeg at bruge ca. 11 blade af målene 12x5 cm.
-kan man bruge flere, uden at få det dårligt, eller lign.?

Og så koger jeg dem i vand i ca. 10 min.
-går noget af effekten af når man koger dem?

Forsat god weekend! :peace:

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Det er ikke en plante jeg har hørt meget om tidligere. Det er interessant at du føler stimulanseffekten meget enderledes end kaffe, for det aktive stof burde være det samme - koffein. Hvordan synes du den føles sammenlignet med guarana?
Eftersom koffein er det aktive stof, burde der ikke gå nogen effekt tabt ved at du koger bladene. Jeg tror også det er den primære måde planten benyttes på traditionelt.

Medlem
Brugeravatar

Prometheus skrev:
Det er ikke en plante jeg har hørt meget om tidligere. Det er interessant at du føler stimulanseffekten meget enderledes end kaffe, for det aktive stof burde være det samme - koffein. Hvordan synes du den føles sammenlignet med guarana?
Eftersom koffein er det aktive stof, burde der ikke gå nogen effekt tabt ved at du koger bladene. Jeg tror også det er den primære måde planten benyttes på traditionelt.

Hey.
Ja det aktive stof er det samme (koffein).
Men der er nogle stoffer i Kaffe som gør at jeg får det skit.
-bliver irretabel, og får det dårligt.
Og så synes jeg også at Kaffe rusen går hurtigt af, dvs. at jeg pludselig får et dyk!
Og det får jeg ikke er Guayusa, der er jeg frisk hele dagen.
Ilex Guaysa (udtales "ee-lix why-you-sah").
Guayusa er den plante vi kender til med det højeste indhold af Koffein.
Jeg studere planter, så ved en del. :)

Føelsen samlignet med Guarana?
hmm...
Guarana får jeg det heller ikke skit af.
Det er også en af mine farvorit stimulanter, men Guayusa giver en højere effekt.

Medlem

Er der nogen der kan komme med en "videnskabelig" begrundelse for hvorfor koffeinen i "Ilex Guayusa" skulle have en længere virkningstid end den i kaffe? For ellers tror jeg at jeg holder mig til min elskede kaffe :wink:

Medlem
Brugeravatar

Mungojohn skrev:
Er der nogen der kan komme med en "videnskabelig" begrundelse for hvorfor koffeinen i "Ilex Guayusa" skulle have en længere virkningstid end den i kaffe? For ellers tror jeg at jeg holder mig til min elskede kaffe :wink:

Kort og godt, så vil jeg tro at det er fordi at Ilex Guayusa indeholder meget mere Koffein end i Kaffe.
Men kan da godt forstå hvorfor du holder dig til Kaffe, da det smager vidunderligt!
-jeg drikker det bare ikke rigtig mere pga. jeg får det skidt..

Medlem

Troldmanden skrev:
Kort og godt, så vil jeg tro at det er fordi at Ilex Guayusa indeholder meget mere Koffein end i Kaffe.
Det er i hvert fald sandt at der er en god del mere koffein i, men selv hvis jeg drikker mig en god portion kaffe, æder et par hundrede miligram koffein og drikker noget kolanøddete, så føler jeg mig godt nok koffeinspeedet - ja faktisk så speedet at det næsten er for meget af det gode - men "rusen" aftager stadig efter relativt kort tid (1½-2 timer). :) Så koffeinmængden alene kan, fra mit synspunkt, ikke forklare rusens lange virkning på dig... Hmmm.. :P

Medlem
Brugeravatar

Mungojohn skrev:
Troldmanden skrev:
Det er i hvert fald sandt at der er en god del mere koffein i, men selv hvis jeg drikker mig en god portion kaffe, æder et par hundrede miligram koffein og drikker noget kolanøddete, så føler jeg mig godt nok koffeinspeedet - ja faktisk så speedet at det næsten er for meget af det gode - men "rusen" aftager stadig efter relativt kort tid (1½-2 timer). :) Så koffeinmængden alene kan, fra mit synspunkt, ikke forklare rusens lange virkning på dig... Hmmm.. :P

Jamen den er virkelig også magisk! :mrgreen:
Men har du prøvet Ilex Guayusa?

Medlem

Troldmanden skrev:
Nope, jeg aner ikke hvor jeg kan skaffe skidtet (ikke en opfordring til forhandlerlinks), og jeg er egentlig godt tilfreds med kaffe.. Jeg har i øvrigt slet ikke lyst til at få min i forvejen store koffeintolerance skubbet højere op... Men hvis jeg støder på det, så vil jeg da klart afprøve det :) .

Medlem
Brugeravatar

Mungojohn skrev:
Troldmanden skrev:
Nope, jeg aner ikke hvor jeg kan skaffe skidtet (ikke en opfordring til forhandlerlinks), og jeg er egentlig godt tilfreds med kaffe.. Jeg har i øvrigt slet ikke lyst til at få min i forvejen store koffeintolerance skubbet højere op... Men hvis jeg støder på det, så vil jeg da klart afprøve det :) .

Okay.
Glæd dig til den dag kommer. :wink: :wink:

Medlem
Brugeravatar

Noget, der ville være at anbefale til thermogent brug?

Medlem
Brugeravatar

Grusom skrev:
Noget, der ville være at anbefale til thermogent brug?

Hvad er "thermogent" ??

Medlem
Brugeravatar

Tænkt med hensyn til kur, som en appetitdepressant :)

Da min kost i øjeblikket ligger på 100g kulhydrat, 15g fedt og 240g protein per dag, er jeg i konstant søgen efter energi, der ikke viser sig i kilokalorier :)

Mvh,
Gargarin

Medlem

Grusom skrev:
Da min kost i øjeblikket ligger på 100g kulhydrat, 15g fedt og 240g protein per dag
Det lyder ikke sundt.

Citat:
...er jeg i konstant søgen efter energi, der ikke viser sig i kilokalorier :)
Altså, Ilex Guayusa får jo sin stimulerende virkning fra koffein, og koffein indeholder jo ingen næring. Så drik da blot en kop kaffe eller Guayusa-afkog hvis du mangler energi under dit hasarderede kosteksperiment :P

Medlem
Brugeravatar

Grusom skrev:
Tænkt med hensyn til kur, som en appetitdepressant :)

Da min kost i øjeblikket ligger på 100g kulhydrat, 15g fedt og 240g protein per dag, er jeg i konstant søgen efter energi, der ikke viser sig i kilokalorier :)

Mvh,
Gargarin

Hej, telefon kablet blev kappet over af nogle folk som er ved at lave noget el her udenfor.
Så har først net igen nu..

Jeg vil også sige at, alle stimulanter er jo en form for antidepresive, da de giver energi, og at man dermed for overskud til glæde.
Ligesom med søvn, hvis man ikke får nok af det, så kan man jo også blive deprimeret.
Men appetitdeprimeret, er det at du spiser for meget, eller ikke får nok at spise?

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
En appetitdepressant må være en stimulant der slår appetiten ned.

Medlem
Brugeravatar

Det er da, jeg har ledt efter en stimulans, jeg har mulighed for at mærke virkingen af i længere tid af dagen end f.eks. grøn the, guarana og yohimbe (som der kan ses her - helst en koffeinkilde). Grunden til, at jeg ønsker en appetitdepressant er, at min kost vil kræve et lavt indtag af kulhydrater og fedt men et rigtigt høj indtag af protein, hvilket man jo normalt ikke ville gå efter i vores fastfood-generation, så derfor kan jeg godt lide, at jeg bruger en energisk kaloriefri kilde i løbet af dagen, så jeg ikke fristes til at spise en større del af kulhydraterne end meningen er.

Mvh,
Gargarin

Medlem
Brugeravatar

Grusom skrev:
Det er da, jeg har ledt efter en stimulans, jeg har mulighed for at mærke virkingen af i længere tid af dagen end f.eks. grøn the, guarana og yohimbe (som der kan ses her - helst en koffeinkilde). Grunden til, at jeg ønsker en appetitdepressant er, at min kost vil kræve et lavt indtag af kulhydrater og fedt men et rigtigt høj indtag af protein, hvilket man jo normalt ikke ville gå efter i vores fastfood-generation, så derfor kan jeg godt lide, at jeg bruger en energisk kaloriefri kilde i løbet af dagen, så jeg ikke fristes til at spise en større del af kulhydraterne end meningen er.

Mvh,
Gargarin

Jeg ved ivertfald at Ephedra Sinica også nedsætter lysten til mad.
Men jeg har ikke lagt mærke til om jeg spiser mindre når jeg har drukket Guayusa.
Jeg spiser i forvejen virkelig lidt.. (Er 20 år og vejer 60kg.)
Men du kan du prøve det, hvis du engang finder det på nettet.
(Søg) :)

Medlem
Brugeravatar

I shall do :D

Mvh,
Gargarin

Moderator
Brugeravatar

Mungojohn skrev:
Troldmanden skrev:

Kunne det ikke forklares med en evt. langsommere optagelse af Koffeinen? Hvis der er et højere indhold af koffein, og det optages langsommere, ville det jo føles somom der konstant bliver redoseret, og dermed ikke bliver så træt før den langvarrige effekt tager af? Kunne evt. være et aktivt stof i planten som hæmmer optagelsen.

Medlem

BisMann skrev:
Mungojohn skrev:
men "rusen" aftager stadig efter relativt kort tid (1½-2 timer). :) Så koffeinmængden alene kan, fra mit synspunkt, ikke forklare rusens lange virkning på dig... Hmmm.. :P

Kunne det ikke forklares med en evt. langsommere optagelse af Koffeinen? Hvis der er et højere indhold af koffein, og det optages langsommere, ville det jo føles somom der konstant bliver redoseret, og dermed ikke bliver så træt før den langvarrige effekt tager af? Kunne evt. være et aktivt stof i planten som hæmmer optagelsen.
Godt bud - teoretisk set giver det masser af mening, men det kunne være interessant at se om det også er sådan det fungerer i praksis :) .

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]