Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 17:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dobbelt A, baby! Ok, ok Aalborg så
Hej, jeg antager dette spørgsmål hører til her.

Jeg har i en længere periode været i behandling for depression, jeg har i gennem det sidste år taget citalopram (20mg/dag).
Efter at ikke at have oplevet nogen egentligt forbedring i det sidste halve år er jeg kommet til den konklusion at problemet er psykologisk og ikke medicinsk og har besluttet mig for at skifte medicinen ud med psykolog hjælp.

Efter jeg har ophørt behandlingen med medicin har jeg lagt mærke til nogle ophørssymptomer, efter lidt research har jeg fundet frem til en mulig diagnose: http://en.wikipedia.org/wiki/SSRI_disco ... n_syndrome .

Så vidt jeg kan læse ud fra den artikkel er den anbefalede behandling for ophørssymptomerne at trappe ned for medicinen, mit problem er dette uanset hvor meget jeg søger kan jeg ikke finde en nedtrapningsplan for lige netop citalopram. Er der nogen her der har erfarning med nedtrapning fra citalopram?

Er der nogen her der har erfaring om SSRI discontiunation syndrome og/eller behandling af det?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Ring til lægen. Han er større ekspert på det felt end nogle af os her.

God vind med nedtrapningen.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jorden, mellem nogle intermolekylære kræfter.
Det er ekstremt vigtigt at du nedtrapper f. eks. 5 mg eller mindre om ugen, således at nedtrapningen sker over et måned eller mere. specielt når du har været højere oppe på citalopram. Men Du skal kontakte din læge omkring dette enme, eftersom vedkomne er bedre i siddelse af private informationer om din medicinering (forhåbentligt). Hvis du stopper fra den ene dag fra den anden med SSRI'er, som citalopram er, kan der ske en eksercabation (forværring) af de kliniske symptomer, f.eks. selvmordtendens. desuden kan du muligvis også opleve små elektriske stød i kroppen ved indsovning, sevom dette ikke er direkte klinisk relevant. Det er kun en indikation af at du går for hurtigt ned i brugen af SSRI'er. (citalopram)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh et sted
Om man vælger en nedtrapning eller at standse helt, så vil de samlede bivirkninger være ens. Ved en nedtrapningen spreder man bare bivirkninherne ud ov et længere stykke tid. Så regningen betales af over flere små omgange.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
CamelJJ skrev:
Om man vælger en nedtrapning eller at standse helt, så vil de samlede bivirkninger være ens. Ved en nedtrapningen spreder man bare bivirkninherne ud ov et længere stykke tid. Så regningen betales af over flere små omgange.

Du får det til at lyde som om, det er hip som hap om nedtrapper eller stopper fra den ene dag til den anden? Det er det bestemt ikke. Det kan nok være, at man kan formulere det som du gør, men i realiteten kan en god nedtrapning "udvande abstinens symptomerne" i en grad, hvor de næsten ikke er mærkbare længere.

Det er især vigtigt i forbindelse med antidepresiver, da en for brat nedtrapning kan genkalde sygdomssymptomerne.

-MEN, ring nu til doktormanden. Det er gratis og han ved hvad han snakker om!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Jeps, ring til lægen du!

Men har selv været i behandling for depression for år tilbage, fik bl.a. akarin og citalopram. Jeg oplevede faktisk ikke nogen bivirkninger da jeg trappede ud af citalopramprogrammet, og jeg gjorde det over en kort periode, en del kortere end hvad der anbefales.

Men som der er blevet sagt: Ring til en kyndig.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]