[Advarsel: Fare for off topic tendenser i nedenstående!]
Nej, jeg mener at idealer er VIRKELIGE, selvom der ikke findes et videnskabeligt eksperiment, som kan bevise dette. Et ideal er ligeså virkeligt, som et bogstav. Hvis du har rigelig af disse og forstår at sætte dem sammen, så de danner en mere kompleks streng af mening*, vil du kunne skrive et indlæg, som her, eller en bog, som kan indeholde gyldig viden - altså viden der er "applicable to reality".
Denne streng af mening kan antage mange forskellige udtryk. Bare som eksempel kan denne post tydes som tekst, men samme mening ville også kunne tilegnes auditivt. Faktisk kunne den også oversættes til tysk, og en ikke-dansktalende tysker og jeg ville kunne diskutere indholdet på engelsk foreksempel.
Min påstand er, at mening ikke er forudsat af "sprog" i traditionel forstand, men at al mening må kunne "abstraheres" til måske ligefrem én samlet form**. Du kunne kalde denne "et billede" eller "et symbol". Ligesom at et ord består af de enkelte bogstaver og samtidig er "ordet". Meget interessant at dette kan lade sig gøre.
Jeg formoder, at disse abstrakte - men informationsspækkede - former viser sig som stemninger, følelser, erkendelser, forståelse og lignende. Idealer kan også siges at være sådanne informationsspækkede former. Meget, meget abstrakte dog. Et "godt" ideal er så igen et, der er "applicable to reality".
Når vi taler om ideelle virkeligheder, har vi faktisk at gøre med informationsBOMBER. Du vil kunne trække uanede mængder information ud af disse "abstrakte former" - som du knap nok selv kan forstå.
For at tydeliggøre min pointe med at idealer er særligt informationsholdige, vil jeg give et eksempel med ideen om en gaffel. Denne metafysiske form(gaflen) rummer godt nok rigtig, rigtig meget information, men det er ligesom om vi godt kan se enden, ikke?
Det interessante er, at vi først skaber idealet, for derefter at dechifrere det.
Selvfølgelig er alle idealer ikke lige gyldige. I mange tilfælde har ideer om "det sande, skønne og gode" endt ud i noget grimt og skidt, da de skulle transskriberes om til virkelighed. Det er måske derfor vi bør lade det være ved "det sande, det skønne og gode" og ikke blive for dogmatiske i vores forestillinger om disse størrelser. Vi skal ikke hærde disse former, men lade dem bevare en vis fleksibilitet, så vi ikke bliver skuffede.
Jeg vil mene - Illusiona - at når du siger "Det synes jeg er godt, for når vi gør det, så kan vi udvikle os hen mod at blive bedre mennesker.", så er det med et ideal som "relief". Dine "bedre mennesker" er lige netop en idealiseret virkelighed, som du forstår, men som godt nok er ret langt ude i astralen. Nogen mennesker vil slet ikke anerkende dette begreb, "bedre mennesker". Men ok, jeg forstår hvad du mener. Om dette skyldes en fælles referenceramme eller en splint af guddom i os alle, ved jeg ikke. Det er også pisse ligemeget.
* Mening, som i "at det giver mening". Altså at det er forståeligt for en med forståelse (med den rette erfaring). På engelsk giver det lidt mere mening: "intelligible to an intelligence". Engelsk er smart.
** Hov, jeg kom lige til at læse det jeg havde skrevet, som at al mening i universet kunne abstraheres til én samlet form(indforstået, at universet ville kunne forståes som ét koncept). Det var ikke det jeg mente, men måske det alligevel er konsekvensen af min påstand. Men altså, at den måde vi, med bevidstheden, kan gøre sporadisk konkret information til abstrakte entiteter, gælder for meget mere end tegn og bogstaver og anden åbenlys meningsdannelse.
|