Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 17:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Hej, jeg er lige begyndt igen efter sommerferien, og hold da kæft det er hårdt. Altså at bevare koncentrationen og holde sig vågen. Jeg havde også problemer med det sidste år, men da i år er det sidste, er det ekstra vigtigt i år. Derfor vil jeg lave mig nogle "studiepiller", og have dem med som backup til en rigtig slem dag. Altså ikke noget på daglig basis, men lige til en booster.

Jeg har tænkt mig en blanding af koffein og gensing og en totalvægt, eksklusiv. gelatinekapslen, på omkring 200mg.

Hvilket blandingsforhold skal jeg gå efter, og er der andet der er værd at bruge i stedet for?
Jeg hverken ryger tobak eller cannabis og lever forholdsvis sundt. Jeg er bare et nattemenneske.
Edit: det skal dog siges, at jeg dagligt drikker kaffe i noget der ligner:
1 kop kaffe om morgenen, café americana eller en dobbelt sort mocca.
2 kopper kaffe om eftermiddagen, café americana - dog tog jeg lige en tre- eller firedobbel sort mocca.
1-2 kopper kaffe om aftenen, café americana.

Med venlig hilsen
Anders

PS.: den skal da være hér skal den ikke? Det er jo kemisk rene ekstrakter vi har at gøre med. Ellers så flyt den da med en begrundelse på bagsmækken :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
And skrev:
Hej, jeg er lige begyndt igen efter sommerferien, og hold da kæft det er hårdt. Altså at bevare koncentrationen og holde sig vågen. Jeg havde også problemer med det sidste år, men da i år er det sidste, er det ekstra vigtigt i år. Derfor vil jeg lave mig nogle "studiepiller", og have dem med som backup til en rigtig slem dag. Altså ikke noget på daglig basis, men lige til en booster.

Jeg har tænkt mig en blanding af koffein og gensing og en totalvægt, eksklusiv. gelatinekapslen, på omkring 200mg.

Hvilket blandingsforhold skal jeg gå efter, og er der andet der er værd at bruge i stedet for?
Jeg hverken ryger tobak eller cannabis og lever forholdsvis sundt. Jeg er bare et nattemenneske.
Edit: det skal dog siges, at jeg dagligt drikker kaffe i noget der ligner:
1 kop kaffe om morgenen, café americana eller en dobbelt sort mocca.
2 kopper kaffe om eftermiddagen, café americana - dog tog jeg lige en tre- eller firedobbel sort mocca.
1-2 kopper kaffe om aftenen, café americana.

Med venlig hilsen
Anders

PS.: den skal da være hér skal den ikke? Det er jo kemisk rene ekstrakter vi har at gøre med. Ellers så flyt den da med en begrundelse på bagsmækken :D

Hvad med at droppe aftenkaffen og komme i seng i ordentlig tid?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
.... du doper dig med koffein hver dag, og regner med lidt ekstra skal gøre mirakler? :P

Hva med lidt motion? det øger koncentrationsevnen og din daglige vitalitet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Du udvikler nok en rimelig heftig tolerans.
Ja, som Khazim siger så kom i seng i ordentlig tid, det virker ihvertfald for mig, ellers må du prioritere og sove i de timer der er mindst vigtige :wink:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Som sagt er det kun til backup, jeg har intet problem med at sove. Drikker jo heller ikke kaffe lige inden jeg lægger mig til at sove, der går jo lidt tid.

Jeg motionerer dagligt med 12-24km cykling.

Min morgenmad er også god, den består af havregryn med rosiner, plus en lille smule sukker, samt juice og kaffe til.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Det er imo en rigtig dårlig ide det der..
Troede selv engang, at jeg lige kunne booste mig selv på de hårde dage, med guarana og ginseng.... Sagen er bare, at man dagen efter er ekstra smadret, fordi kroppen på unarturlig vis har kørt i højt gear og derfor har tømt energilagrene.
Jeg mener desuden at have læst, at koffein i det hele taget hæmmer optagelsen, af alle andre mineraler og vitaminer.

Ginseng er derimod rigtig fin hvis det tages med måde.. Det er ikke en ting man "lige hapser" i ny og næ, man skal helst spise en moderat dosis af det hver dag, så får man meget mere ud af det. Pt. spiser jeg de hersens Gerimax Ginseng multivitaminpiller.. De er gode syns jeg, jeg kan godt mærke når jeg i et par dage glemmer at spise dem, f.eks. efter en weekend med junkfood og druk, så er jeg generelt bare mere forvirret og mindre vedholden.

Hvis du vil undgå at de krævende dage føles så hårde, så er mit råd at du får dig en fast kost og døgnrytme. Når kroppen får hvad den forventer (ja kroppen kan faktisk forvente) så vil den reagere meget mere balanceret og effektivt end hvis man konstant går og lapper på den med f.eks. kaffe eller hurtige måltider.

Og så siger man jo at morgenmåltidet er dagens vigtigste... Hvorfor så ikke gøre lidt mere ud af det, hvis man nu ved at dagen bliver lang..? Dvs. i dit tilfælde at spæde dine havregryn op med noget ordentligt muesli fuld af nødder og frugter... Spis gerne en 2 - 3 friske frugter, det gør en forskel imo!

Og mht. søvn, så er faste rytmer igen kodeordet.. Ingen kaffe mindst 2 -3 timer før... Ingen fjernsyn/internet eller spændende bøger en time før... Det gør at du når at geare ned efter en dag fuld af stimulering, og det vil din krop med sikkerhed takke dig for, den efterfølgende dag - Det lover jeg!!

Bottom line, lappeløsninger som det du foreslår, er ikke synderlig givtigt...

Godspeed med studierne :wink: din vamle liberalist! :P

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hverken tv eller bøger en hel time før? Tror ikke jeg kan falde i søvn uden én af tingene. Jeg synes derimod det kobler en ned. Især fjernsyn, i og med det ikke kræver noget af én, er alt for vild med bøger, det ender netop med, at jeg sidder oppe i tre timer yderligere. Men det er et forsøg værd.

Hvad siger I andre?

Og ja, jeg er friheds-elsker og stolt af det! :wink:

Psychedelia Sponsor

Geografisk sted: København
And skrev:
Hverken tv eller bøger en hel time før?

Så længe at du selv synes at du slapper af med det, så kan jeg bestemt ikke se at det skulle skade. Der kan være nok så mange undersøgelser der peger på at det gør et eller andet ved søvnen, men hvis du har det godt med det, så go for it.
Selv lytter jeg altid til musik når jeg skal falde i søvn. Det har en afslappende virkning på mig, og har aldrig søvnproblemer.
Det største problem er nok, som du selv er inde på, at kunne lægge tingene fra sig. I dit tilfælde, din bog.

Jeg kender godt det med at man har brug for et ekstra spark, og drikker da også en ofte en ekstra kop kaffe i de situationer. Dog er det ikke altid at det har en positiv effekt -- hvis kroppen er udkørt, så hjælper koffein ikke specielt godt på tankevirksomheden.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Musik er en fremragende måde at geare ned inden søvn.
Selvom du siger du er cool med det, og rune siger go for it. Vil jeg stadig mene at det var bedst uden fjernsyn, selvom at kroppen slapper af, er det ikke ensbetydende med at hjernen gør det samme. Fjernsyn er max-stimulering af hjernen, det er både lyd og billed input den arbejder med. Når man falder i søvn midt i at se fjernsyn, er det en reaktion på overstimulering. Det gavner, ligemeget hvordan man drejer den, ihvertfald ikke søvnen... Men hvad, vi har vel alle vore laster. :wink:

Desuden er det flueknepning ift. din oprindelige request, jeg skal nok lukke nu! :mrgreen:

Medlem
Brugeravatar

Motion gennem hele dagen, udstrækning før sengetid, et bad, lidt afslappende musik, evt. et glas te (ikke koffeinholdigt) og et glas mælk og ingen sukker kort før sengetid plejer at gøre jobbet for mig.

Mvh,
gargarin

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Cubensis skrev:
Når man falder i søvn midt i at se fjernsyn, er det en reaktion på overstimulering.

Det er flueknepning af aller værste skuffe, det har du ret i :)
Meeen ... har du en kilde på dét? :P Det lyder i mine ører simpelthen for åndssvagt...

Medlem
Brugeravatar

Alle har deres måde at falde i søvn på, normalt siger man at man netop ikke skal dyrke nogen form for motion lige inden sengetid, men jeg har tit løbet i en halv time kl. 22 og kunnet sove inden det blev midnat, men det er også fordi mine dage har været lange i sig selv.
However, 12km. cykling burde også gøre det, og det lyder også som en god morgenmad du spiser. Jeg har også haft svært med at holde mig vågen i skolen, men jeg drikker til gengæld ikke kaffe ! :)
du kan drikke en cult og spise en marsbar, men det er kun en hurtig virkende energi booster og knap så sundt. så spis frugt.

Angående gensing, har også taget det i en periode og synes ikke jeg kunne mærke nogen forskel. Men hvis du vælger det, skal du også tage det hver dag i 14 dage før "der kommer resultater".

Og ved selvfølgelig ikke, om det har noget med sagen at gøre, men at tage stoffer bliver man heller ikke lige så frisk af. :)

Medlem

And > Jeg forstår simpelthen ikke hvordan du kan undgå at blive totalt overstimuleret af dit daglige koffein-indtag. Det må selvfølgelig skyldes tolerance.

Jeg prøver altid at holde mig så lang tid jeg kan fra koffein i løbet af skoledagen (normalt til 11 tiden eller efter frokost). Hvis jeg indtager for meget koffein om morgenen går jeg simpelthen død over middag og laver den traditionelle med at sidde og nikke og knibe øjenene sammen.

Jeg må for guds skyld ALDRIG få for meget koffein på éen gang, så kan jeg slet ikke koncentrere mig eller fokusere. Normalt knækker jeg 200mg koffeinpiller over i kvarte og spiser dem med 20min. mellemrum. Ellers drikker jeg bare en normal kop kaffe rimelig langsomt.

Jeg ryger heller ikke, men har nogle gange brugt snuff som en 'opkvikker', altså nikotin i stedet for koffein, guarana og efedrin.

Billede
RedBull snuff'en giver en go opkvikkende menthol-fornemmelse. Ta og prøv det! :-)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Kunne godt være jeg skulle prøve at skære ned på kaffen. Det er jo heller ikke sundt. Det er også meget rart at få tolerancen ned, så man bedre kan nyde kaffen. Også alene for smagens skyld, har relativt ofte svært ved at smage den, selvom jeg drikker den sort. Men okay, jeg drikker også mocca sort, det burde være en reminder.

Edit: og det er nu ret skægt med en overstimulering af kaffe. Jeg bliver lettere manisk af det. Det er dog kun noget jeg gør en kold og kedelig vinteraften.

In our memories

Skaf noget 4-Methylaminorex

Medlem

Tjae.. Jeg ved ikke hvordan du har det med kaffen. Jeg kan sagtens drikke masser af kaffe og lave normalt arbejde hvor man ikke skal tænke. Men lige så snart jeg skal sidde stille og læse eller lytte til en forelæser, så er det en hårfin balance der hurtigt kan overskrides. :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]