Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 15:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Nye resultater vedrørende hashs virkning på hjernen tyder på, at hash kan føre til hallucinationer og paranoide tendenser hos nogle mennesker.

Engelske læger har lavet en hjernescanning af 15 raske frivillige. De har derefter givet dem små doser af to af de aktive elementer fra hash.

Et af elementerne, cannabidiol (CBD), fik folk til at slappe af. Men en lille dosis af et andet af hashens aktive stoffer, tegrahydorcannabinol (THC), førte til alvorlige psykotiske symptomer, blandt andet hallucinationer og paranoia.

Disse resultater bliver præsenteret i morgen og i overmorgen på den Psykiske Sundheds Internationale Konference (International Mental Health Conference) i London. De giver ubetvivlelige beviser om hashens skadelige virkning på menneskehjernen.

Man har i lang tid mistænkt cannabis for at være skadelig og forbundet med psykose, men det er som regel blevet tilbagevist med det argument, at der ikke var videnskabelige forsøg, der støttede teorien. Det er der nu. Nu har man hjernescanninger af det, der foregår, når hjernen bliver udsat for hash.

Ved at analysere scanningerne har doktor McGuire og hans kolleger fundet ud af, at THC brød ind i den del af hjernen, der hedder "den nedre frontale cortex", som er den del af hjernen, der fungerer som en slags "afbryder", der forhindrer mennesket i at blive paranoid.

Den "afbryder" bliver simpelthen sat ud af kraft af THC.

Et andet studium, som ligeledes bliver præsenteret på konferencen, kommer fra Yale universitet (USA).

Yales lægestab har testet THC s virkning på 150 raske frivillige og 13 skizofrene.

Næsten 50 % af de raske frivillige fremviste psykotiske symptomer.

Lægerne havde regnet med, at THC ville have en positiv virkning på dem, der led af skizofreni, da det er et almindeligt udsagn blandt skizofrene, at hash beroliger dem og får dem til at have det bedre.

Det viste sig at THC havde lige den omvendte virkning.

- Resultaterne overraskede mig, fortalte doktor Cyril D Souza, og vi har konkluderet, at hash er yderst dårligt for mennesker, der lider af skizofreni.

Oprindeligt ville doktor D Souza teste cannabis virkning på flere patienter, men han blev nødt til at droppe resten af forsøget, da THC s virkning var så kraftig og negativ, at det ville have været mod lægeetiske regler at fortsætte.

Et af de spørgsmål, som forundrer forskerne, er, hvorfor skizofrene bliver ved med at bruge hash, når det rent faktisk forværrer deres symptomer.

Måske fordi den positive virkning (den afslappende virkning) opvejer den negative, som skizofrene måske ikke kan bedømme fuldt ud?

Hva mener i om dette indlæg ?
Link: http://avisen.dk/blogs/malka/nu-er-det- ... _9655.aspx

Junior medlem
Brugeravatar

sry,
Dette indlæg skulle være oprettet i: Stoffer i medierne

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Kasper skrev:
sry,
Dette indlæg skulle være oprettet i: Stoffer i medierne

Flyttet.
Mvh,
Deres moderator

Moderator
Brugeravatar

Avisen skrev:
men det er som regel blevet tilbagevist med det argument, at der ikke var videnskabelige forsøg, der støttede teorien.

Avisen skrev:
Engelske læger har lavet en hjernescanning af 15 raske frivillige.

Kan man tillade sig at kalde en undersøgelse med 15 forsøgspersoner for videnskabelig? Også når man ikke hører at nogen har fået placebo?

Er 'psykotiske symptomer', ikke en lige lovlig bred betegnelse, især når vi rent faktisk har med psykoaktive stoffer at gøre?

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Geografisk langt væk...
Tror næsten vi har haft en ligende artikel her på PSY før, men mener det samme som smølfemanden at 15 personer er måske lidt for få, dog kan jeg godt forstå hvorfor de stoppede forsøget da det var rimeligt skadeligt. Men jeg ville gerne have mere at vide, det hashen "afbryder" kan det blive genoprettet ved længere tid uden hash? og er det overhovedet skadeligt hvis man ryger engang i mellem. Og nu ved jeg heller ikke hvor meget THC de gav forsøgspersonerne, man hvis man giver nogle et antal rent THC har det formentlig en farligere virkning end hvis man kun får det igennem hash. For meget må de have fået siden man nemt har kunne måle at det var meget skadeligt for hjernen, mens personer der ryger en joint er det svære og måle ved? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er jo ligepræcis psykotiske symptomer, vi søger, når vi indtager rusmiddel.

Dedikeret medlem

Jeg skal gerne indrømme at jeg altid bliver skeptisk når jeg hører nogen sige "nu er det bevist". Som regel er det noget værre vrøvl, og det bliver sjældent bedre når emnet er stoffer. Jeg kan altså ikke siges at være totalt objektiv, men her er lige et par korte kommentarer:

1. THC og CBD er langt fra de eneste aktive stoffer i hash og man kan derfor ikke slutte direkte fra disse stoffer til virkningen af hash.

2. Hvad præcis er en "lille dosis"? Vi har før set at de doser, der bliver brug i forsøg langt overstiger den dosis en rekreativ bruger ville indtage. Når der ikke give en præcis angivelse af dosis er det umuligt at bedømme om udsagnet er korrekt.

3.
Citat:
Nye resultater vedrørende hashs virkning på hjernen tyder på, at hash kan føre til hallucinationer og paranoide tendenser hos nogle mennesker.
...
De giver ubetvivlelige beviser om hashens skadelige virkning på menneskehjernen.

Overskriften får det til at lyde som om der er tale om hjerneskade, men det eneste der reelt sker er en midlertidig ændring af sindstilstand. At sige at det er "skadeligt for hjernen" er stærkt misvisende.

4.
Citat:
Næsten 50 % af de raske frivillige fremviste psykotiske symptomer.

Der bliver ikke klart defineret hvad "psykotiske symptomer" er. Det lyder meget dramatisk, men når jeg har læst de øvrige upræcise udtalelser, ender jeg med ikke helt at kunne tage det alvorligt.

5. Sidst, men ikke mindst; den linkede blog giver ikke noget link til den originale artikel. Har der overhovdet været nogen? Er disse forskningsresultater blevet accepteret af et anerkendt tidsskrift eller ej? Et link til den primære kilde kunne måske opklare nogle af de ovenstående spørgsmål, men uden den står vi lidt på bar bund.

Det sidste er efterhånden blevet lidt en kæphest for mig, da det er skræmmende ofte at artikler skriver meget selvsikkert om et eller andet, uden at angive kilden til deres information, hvilket naturligvis gør det umuligt at have en informeret holdning til sagen.

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Alvorlige psykotiske symptomer, hallucinationer og paranoia af en lille dosis thc?
:hm:
Der må være noget alvorligt galt med deres forsøg når resultaterne ligger så langt fra den virkelighed, enhver der ryger hash er bekendt med.

Men det er sikkert nogle fine forsøg, og bare journalisten der er en idiot (as usual)

Junior medlem
Brugeravatar

1. Det er en blog.

2.
Citat:
1. maj 2007 19:42

Moderator
Brugeravatar

partypoo skrev:
2.
Citat:
1. maj 2007 19:42

Tænker du ikke på 1. april? :lol: Du har dog en pointe med at det er en blog.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Høh... Joda. Der er visse mennesker der får paranoia og angst af hash, de skal tydeligvis ikke ryge det, men der er masser der ikke får negative symptomer

Og nu er det konkluderet at skizofrene tager skade af hash? Jeg kender personligt en skizofren som har haft stor gavnlig virkning af hash, efter han opgav og sagde "hul i det hele" og begyndte at ryge tjald igen, pang, så kom der farver på verden igen og han blev udskrevet efter 2 uger fra Skt. Hans. Der er ligeså stor forskel på sindsyge og sindsforstyrrede mennesker som der er forskel på almindelige mennesker, man kan ikke skære alle syge over en kam. Dog skal det siges at der er en del skizofrene som får forværrede symptomer af at ryge hash, de skal uden tvivl holde sig fra det!

Citat:
Næsten 50 % af de raske frivillige fremviste psykotiske symptomer

De har sikkert hentet de andre forsøgspersoner mellem depressive drankere

Man skal have respekt for tjalden og stoppe hvis man oplever negative virkninger, det er jo egentligt meget logisk?

Medlem
Brugeravatar

BisMann skrev:
Avisen skrev:
men det er som regel blevet tilbagevist med det argument, at der ikke var videnskabelige forsøg, der støttede teorien.

Avisen skrev:
Engelske læger har lavet en hjernescanning af 15 raske frivillige.

Kan man tillade sig at kalde en undersøgelse med 15 forsøgspersoner for videnskabelig? Også når man ikke hører at nogen har fået placebo?

Er 'psykotiske symptomer', ikke en lige lovlig bred betegnelse, især når vi rent faktisk har med psykoaktive stoffer at gøre?

Præcis, den skal være double-blinded før den virker

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

BisMann skrev:

Det kaldes også sommetider "psykotiske episoder" - for at understrege deres forbigående natur.

Faktum er at alle indtager narko for at opnå noget, der kan betegnes som en "psykotisk oplevelse". Psykose betyder såmænd intet andet end at personens perception afviger fra normalen/"consensus reality". Frem for alt betyder det ikke at folk kan påhæftes en klinisk diagnose som "psykotisk" bare fordi de har haft en psykotisk episode.

At lægerne "havde regnet med, at THC ville have en positiv virkning på dem, der led af skizofreni" må bunde i en afgrundsdyb uvidenhed, og måske den kendsgerning at de har forladt sig ensidigt på anekdoter fra skizofrene. I langt de fleste tilfælde øger THC frekvensen af psykotiske episoder - omend der er flere videnskabelige undersøgelser, der viser at visse ANDRE kognitive funktioner bliver forbedret af hashen.

Artiklen er måske valid videnskab, men ud over det er det en helt igennem ligegyldig og ubrugelig undersøgelse. Og så alligevel kan det nu diskuteres, om det er valid videnskab. Bare fordi man kan se en forbigående tendens til "psykose" i en hjerneskanning (det vi andre kalder øjeblikke af indsigt, inspiration og kreativitet) betyder det jo ikke at hash "ubetvivleligt" er "skadeligt for hjernen".

Det, de har påvist, er at hash virker psykoaktivt. Der er kun ét svar til det: DOH!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Om et par år vil alle de mennesker som ryger lovlig cannabis til medicinsk brug poppe frem på en statistik som psykotiske hele bundtet.

Jeg snakkede med en pige jeg gik på HF med sidste år som sagde hun havde prøvet at få en hash-psykose. Jeg har aldrig nogensinde mødt nogen som har hævdet det så jeg var ret nysgerrig i at høre mere. Jeg spurgte hvor længe hun havde psykosen:
"Jaah altså et par timer mens stoffet virkede og så gik det over..."
Jeg tabte skuldrene og rynkerne i panden rettede sig ud igen. Jeg spurgte hvad hun oplevede under denne såkaldte 'psykose' så..
"Jamen rysteture og synsforstyrrelser, en masse underlige tanker der bare gik alt for hurtigt og sådan..."
Jeg udbrød bare grinende:"Det er for helvede hvad jeg søger når jeg ryger mig skæv!" :mrgreen:

Vi i vesten har ingen historie og erfaring med disse tilstande, som andre samfund f.eks. har.. Vi er på det punkt noget tilbage..

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
InnerNetExplorer skrev:
Om et par år vil alle de mennesker som ryger lovlig cannabis til medicinsk brug poppe frem på en statistik som psykotiske hele bundtet.

Jeg snakkede med en pige jeg gik på HF med sidste år som sagde hun havde prøvet at få en hash-psykose. Jeg har aldrig nogensinde mødt nogen som har hævdet det så jeg var ret nysgerrig i at høre mere. Jeg spurgte hvor længe hun havde psykosen:
Jeg tabte skuldrene og rynkerne i panden rettede sig ud igen. Jeg spurgte hvad hun oplevede under denne såkaldte 'psykose' så..
"Jamen rysteture og synsforstyrrelser, en masse underlige tanker der bare gik alt for hurtigt og sådan..."
Jeg udbrød bare grinende:"Det er for helvede hvad jeg søger når jeg ryger mig skæv!" :mrgreen:

Vi i vesten har ingen historie og erfaring med disse tilstande, som andre samfund f.eks. har.. Vi er på det punkt noget tilbage..

Så det er sådan du gerne vil have det når du er skæv, hva? du lyder fandme hardcore...

Det er en tilstand som nogle kommer i når de ryger, indkluderet mig selv.
Jeg vil nærmere beskrive det som en allergisk reaktion, jeg får det nogle gange, kan ikke forudse det på nogen måde, bare håbe på, jeg ikke får det sådan. Det lige meget om det er nogle få sug eller om det er med på en hel joint, hvis jeg når så langt inden hjertebanken starter ind.
Det er med stærkt fysisk ubehag med, hjertebanken og forhøjet blodtryk, kramper, kvalme og ja man kan sige i nogen forstand synsforstyrrelse, i mit tilfælde en smule slørret syn og nogle slørrede tanker.
Jeg kan ikke holde ud at der er musik på eller være i nærheden af aktive mennesker, jeg vil sidde for mig selv, sitlle og roligt til det går over, mest ubehageligt er hjertebanken som nok forårsager dette.

jeg skal ikke kunne sige om det er den samme situration folk der er fulde og derefter ryger kommer i, når de kaster op eller om det er noget andet.

men InnerNetExplorer, jeg ved ikke om der nogle der kan få noget ud af dette, i så fald vil de ubehagelige symptomer nok overdøve det. jeg vil også gerne opleve en fordybende hashrus, men når folk beskriver det som strækt ubehageligt, så er det det jo nok også..

edit: de fleste kalder det for at være "for skæv" da man jo normalt ikke tuder over det :lol:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Personligt kan jeg kun sige en ting til det her, og det er what the fuck.

Det er en kendt sag at hash( og kokain, og LSD, og alkohol, og tobak, osv osv osv) er utilrådeligt at indtage for folk der har anlæg for psykose, depression m.v. da der så er større chance for at det kommer i udbrud. Men at sige at det kan forårsagde alvorlige psykiske sygdomme må de længere ud på landet med - den her undersøgelse "beviser" ikke noget som helst.

Xpert>> Dét lyder til gengæld ikke godt. Hash har en vidunderligt anti-psykotisk effekt på skizofrene, men kan forværre tilstanden på lang sigt. Jeg kender et par skizofrene der 'selvmedicinerede', og da de så enten ikke havde hash eller begyndte at drikke istedet blev deres tilstand dobbelt så slem som den havde været før de rørte den fede. Har du snakket med ham om noget recovery-terapi eller forskellige slags depotmedicin der kan hjælpe ham uden bivirkninger?

Medlem

Geografisk sted: 2400 Kbh NV
de kan bevise hvad de vil. Jeg bliver klog af hash

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
tror du blev inddraget som bevis materiale der.

Medlem

InnerNetExplorer skrev:

Hehe, godt ramt :) .

fåkd bæver skrev:
Så det er sådan du gerne vil have det når du er skæv, hva? du lyder fandme hardcore...

Det er en tilstand som nogle kommer i når de ryger, indkluderet mig selv.
Jeg vil nærmere beskrive det som en allergisk reaktion, jeg får det nogle gange, kan ikke forudse det på nogen måde, bare håbe på, jeg ikke får det sådan. Det lige meget om det er nogle få sug eller om det er med på en hel joint, hvis jeg når så langt inden hjertebanken starter ind.
Det er med stærkt fysisk ubehag med, hjertebanken og forhøjet blodtryk, kramper, kvalme og ja man kan sige i nogen forstand synsforstyrrelse, i mit tilfælde en smule slørret syn og nogle slørrede tanker.
Jeg kan ikke holde ud at der er musik på eller være i nærheden af aktive mennesker,

Bæver, nu har vi efterhånden en del gange hørt om hvor dårligt du får det af at ryge hash. Det er selvfølgelig rigtig ærgerligt for dig, og jeg føler virkelig med dig :( . Men... kan du ik' lade være med at projicere det over på alle mulige andre? Der er virkelig ikke ment i nogen "ond mening", synes bare det fordrejer debatten lidt, når InnerNetExplorer lige pludselig bliver "angrebet" fordi han udtaler sig om nogle symptomer der ikke engang er noget nær dem du beskriver.. :-S

Håber du kan følge mig, det er i hvert fald ment i bedste mening... :)

Love,
Mungojohn

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

fåkd bæver skrev:
InnerNetExplorer skrev:

Samme fænomen rent fysisk kan - pga. personens Set/forudindtagende indstilling - blive opfattet meget forskelligt. Ikke så få oplever angstreaktioner, som mest af alt er produceret af deres forventninger om at blive "komplet sindssyge af en hashpsykose" end at oplevelsen i sig selv.

fåkd bæver skrev:

Da THC er blodkarsudvidende falder blodtrykket, hvilket kroppen sommetider kompenserer for ved at hæve pulsen. Mange "freaker" pga. denne hjertebanken, og de lækre tanker om at "de er ved at dø og blive sindssyge" har ofte en ... forstærkende virkning.

Man kan ikke mig bekendt få kramper af THC, men i kombination med nikotin er det naturligvis muligt pga. nikotinen.

fåkd bæver skrev:
Jeg kan ikke holde ud at der er musik på eller være i nærheden af aktive mennesker, jeg vil sidde for mig selv, sitlle og roligt til det går over, mest ubehageligt er hjertebanken som nok forårsager dette.

Ens tolerance for udefrakommende stimuli afhænger af flere ting. Stimuli virker ofte meget stærkere - musikken lyder højere, larmen er påtrængende - men om det går hen og bliver overvældende afhænger af ca. 3-4 ting:

1) Hvis du har psykotiske talenter, så kan stimuli allerede være påtrængende nok i sig selv, og det hjælper derfor ikke at skrue op for den del af sit centralnervesystem. Jeg har en ven, der har et lettere overaktivt dopaminsystem, og han responderer vældig godt på visse anti-psykotika. Han kan ryge hash, men det er ikke noget han skal gøre offentligt eller tage let på. Det er et spørgsmål om ens biologiske anlæg.

2) Dosis

3) Om man kender rusen eller er nybegynder. Nybegyndere kan blive angste pga. frygten for det ukendte.

4) Om man er i besiddelse af/har udviklet det mentale trick, der drejer sig om at lade stimuli skylle ind over én og hvor man accepterer, omfavner og imødekommer disse oplevelser med fuld eftergivenhed. Kan man dette trick, så oplever man at meget af stressen går væk. Det kan f.eks. trænes derhjemme: skru op for musikken, og når du så tænker at det er for højt at vil skrue ned, så forsøger du at acceptere lydniveauet og åbner dig. Det modsatte af dette er den instinktive frygtreaktion, som går at man stiller sig i forsvarsposition og forsøger at pansre sig mod de "farlige" ydre stimuli.

Hash er bestemt ikke for alle, og slet ikke i alle situationer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]