Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 18:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Hey,

Jeg synes der er en generel tendens til at glorificere GHB herinde, angående skadesvirkningen. Men hvor skadeligt er det egentlig?
Jeg tænker på, det jo trods alt er et opløsningsmiddel meget lig alkohol (så vidt jeg har forstået?)?

Er det virkelig så meget mindre skadeligt at være påvirket af GHB en hel nat, end det er at drikke sig fuld?

Vh. Karma

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Karma skrev:
Jeg synes der er en generel tendens til at glorificere GHB herinde, angående skadesvirkningen. Men hvor skadeligt er det egentlig?
Jeg tænker på, det jo trods alt er et opløsningsmiddel meget lig alkohol (så vidt jeg har forstået?)?

Er det virkelig så meget mindre skadeligt at være påvirket af GHB en hel nat, end det er at drikke sig fuld?

GHB er ikke et opløsningsmiddel - GBL er, men den omdannes til GHB i kroppen. GHB er en GABA-B agonist (+ agonist for en specifik GHB receptor). De potentielle skadesvirkninger fra alkohol og GHB er ret forskellige. Alkohol har er kraftigt impact på specielt leveren ved overforbrug. Ud over at folk nemmere kommer til at overdosere GHB end alkohol, kommer abstinenseffekterne hurtigere end ved alkohol. Abstinenseffekterne efter flere ugers GHB-misbrug kan variere fra angstanfald til delirium tremens-lignende tilfælde.
Umiddelbart synes jeg at en enkelt aften med en moderat mængde GHB føles mindre usundt end en druktur, men det er selvfølgelig ikke altid man kan måle skadesvirkninger på den måde. GHB er dog et godkendt lægemiddel i mange lande, så man må gå ud fra at eventuelle akutte skadesvirkninger er ret minimale. Men længere tids konstant brug af GHB er bestemt både farligt og skadeligt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

GHB er i sig selv, rent farmakologisk (stave?) ikke særligt toksisk for kroppen rent fysisk. Dog er der faren for at overdosere (Eller, faren ved at blande alkohol med GHB - som nogle ofte gør her i Danmark, af ukendte årsager.)

Og self afhængigheden - den er let at fange ved GHB.

Medlem

Geografisk sted: Fyn er fin
Electric skrev:
GHB er i sig selv, rent farmakologisk (stave?) ikke særligt toksisk for kroppen rent fysisk. Dog er der faren for at overdosere (Eller, faren ved at blande alkohol med GHB - som nogle ofte gør her i Danmark, af ukendte årsager.)

Og self afhængigheden - den er let at fange ved GHB.

Jeps afhængigheden skal lige understreges... man har som regel store forsyninger og i starten er der ingen bivirkning/tømmermænd overhovedet selvom man bruger det tit, så det er utrolig nemt at blive afhængig, pas på

Hvis man har bare en lille tendens til at falde i er mit bedste råd at holde sig væk, eller i det mindste kun købe små portioner så man ikke har 500 doser liggende i skabet

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Tak for kvalificerede og brugbare svar, alle tre...

Det har også længe været min opfattelse at GHB ikke havde samme skadesvirkning på kroppen som alkohol, men det var rart at få sat på plads med lidt saglig information, tak igen.

Ha´ en pragtfuld dag,

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]