Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 23:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej alle,

jeg er ny her på siden og i gang med mit første grow. fik nogle frø af en kamerat og plantede i haven - kender ikke racen af frøene, men skulle jo lige prøve uanset hvad!

Jeg har læst en masse om dyrkning både her og andre steder på nettet og er blevet helt hooked på det - rigtig hygelig hobby! Og spændende forum her hvor man kan læse så meget om andres erfaringer og oplevelser - super!!!

Jeg plantede (lidt sent, det var i slutningen af maj) nogle frø, som jeg først havde spiret, og alle kom op. Haldelen var hanner, så nu står der altså kun hunner og gror lystigt.

Den højeste er ca. 2,20 m høj og de andre lidt mindre i variendere størelse.
De er begyndt at blomstre og på den ene kan jeg efterhånden se lidt hvidt stads på topskudenes blade. Spændende!

Men jeg har så lige nogle spørgsmål som jeg håber at i kan hjælpe med herinde!!!

-Er de begyndt at blomster for sent?

-Jeg har - af nysgerrighed , gemt en han og stillet den over i det andet hjørne af haven, ca 10 meter væk. Det gør vel ikke noget i forhold til mine kære kvinder?

- Hvad kan jeg bruge hannen til? Er det den, der giver frø til næste sæson?

Undskyld at jeg måske sprøger lidt dumt, men jeg håber at nogen kan hjælpe.

Hilsen humpeldinck!!! :rocking:

PS tak for et fedt forum :gud:

Junior medlem
Brugeravatar

Pollen kan på en god dag flyve 6-8 km, så dine 10 meter vil ikke gøre den store forskel med mindre de står i læ så evt. pollen vil blæse væk fra hunnerne.

Du vil dog nok stadig opleve der kommer nogen frø!

Det lyder til dine planter er fint i blomst, om det er forsent det vil tiden vise om vejert er med udendørs dyrkerne eller ej. Får vi en tør og lun sen sommer så skal det nok blive godt, men bliver det ved som det er nu vil mange nok komme til at slås med mug.

Moderator
Brugeravatar

Hannen befrugter vha. pollen hunnerne som så starter deres frøproduktion. Problemet her kan være at de så bruger en del energi på at danne frø, og ikke så meget på at lave fuldfede buds. 10 meter væk kan de godt blive befrugtet fra, især hvis de står i vindretningen. Der er en lille mængde aktive stoffer i hanplanten, samlignet med hunnen, de fleste smider hannerne ud hvis ikke de vil lave frø, enkelte ryger hannerne, andre laver cannabis Chai (the lavet på fed mælk, smagt til med bla. kannel, med cannabismateriale opløst i den fede mælk)
Smid et billede, altså hvis de først lige er begyndt at lave preflower, er det nok ved at være for sent, men hvis der er kommet trikomer (små krystaller) som jeg formoder du mener med "hvidt stas", kan du sku nok nå det :)

Junior medlem

Hvor er det fedt at der er så hurtige og gode svar!!!!!

Jeg har smidt min han ud lige med det samme - den skal ikke kommer efter mine smukke hunner!

Og ja der er lige præcis begyndt at komme antydning af trikomer, så det virker positivt!

Kan desværre ikke smide et billede, da jeg ikke har et kamera.... sorry

Junior medlem

Nu er hannen smidt i en sort avfaldsæk. Der er ikke antydningen af "han-syge" på mine hunner. Er der stadig risiko for at de er "smittet"?????

Og så lige en anden ting. En af mine venner har en enkelt plante stående og den ligner mest af alt en herma. den har i vært fald både hår og løgposer! Kan den bruges til noget som helst sådan en herma? (Hvis det da er sådan en)

Og til sidst: er det ikke en god ide at fjerne mange af de store (kæmpe) bladet på hunplanterne? Sådan lige nippe dem af? så der er mere lys og luft til de vigtige skud?!

Moderator
Brugeravatar

Hvis hanplantens "løgposer" eller pollensække har åbnet sig, så er der en mulighed for at de er blevet befrugtet ja.

Ja, men Hermaer kan også befrugte andre planter, men så vidt jeg ved så kan hermaer sagtens ryges, prøv evt. at nip pollensækkene af, i nogle tilfælde har planterne holdt op med at producere hanblomster.

Budsne får energi fra blade, store blade betyder flere grønkorn, dermed mere fotosyntese og mere energi, så lad endelig være med dét imo.

Junior medlem

Puha, det er helt til at få dårlige nerver over sådan et grow!!! Så mange spørgsmål og så meget forvetningens glæde :-)

Hvor tit bliver små private dyrkere egenlig busted?

og hvad er strafen? når man fx som mig har 8 hunner ståene.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordpolen
Hvis du holder det lidt for dig selv , og vigtigst af alt ikke siger det til nogen, så er sandsynligheden ret lav for at politiet dukker op i din have , men tænk også på dine naboer, ved de hvad det er du dyrker, og får de hurtigt ondt bagi ? :)

Held og lykke med høsten

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
Ja det er bedre at tie end tale, hvis man er så uheldig, at blive nappet, så vejer de blå hele planten våd, hvilket ofte kan være mange mange kilogram...

MoS :mrgreen:

Medlem
Brugeravatar

MoS skrev:
Ja det er bedre at tie end tale, hvis man er så uheldig, at blive nappet, så vejer de blå hele planten våd, hvilket ofte kan være mange mange kilogram...

Hvad er straffen så?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Død pr sprøjte - ej, alr fra bøde til ubetingede domme... kommer helt an på mængden og andre omstændigheder..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Some where in Dk
Jeg ville kraftigt overveje og nakke den herma omgående. Medmindre det kun er et par små nosser, som man løbende kan pille af. Jeg vil også sige Bismann lidt imod med bladene. Hvis nogen blade er begyndt at "rådne", eller visne i spidsen, skal man fjerne dem hurtigt. Jeg har i år oplevet at det godt kan give mug på selv meget nye skud. Bladet rådner simpelthen helt ind til skuddet, og smitter det, hvis man ikke fjerner det i tide. Men man skal imo ikke fjerne blade, for at få mere lys ind til skuddet, der vil jeg give Bismann helt ret!

Moderator
Brugeravatar

Fluffy McPooch skrev:
Jeg vil også sige Bismann lidt imod med bladene. Hvis nogen blade er begyndt at "rådne", eller visne i spidsen, skal man fjerne dem hurtigt. Jeg har i år oplevet at det godt kan give mug på selv meget nye skud. Bladet rådner simpelthen helt ind til skuddet, og smitter det, hvis man ikke fjerner det i tide.

Siger da heller ikke at han ikke skal fjerne rådne blade. Siger bare at der ikke er nogen grund til at fjerne store blade. Forrådnelse var så vidt jeg kunne læse ikke en del af spørgsmålet. Jeg er ganske enig med dig.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vi er jo enige, no pun intended. Jeg kom bare med en ekstra erfaring.. ;)

Junior medlem

Så tror jeg at det er ved at være høst tid, planterne ser i vært fald ud til at være klar. mange orange "blomster" og de små krystaller ser osse ud til at have den rigtige farve nu.

Men jeg er lidt i tvivl om hvor jeg skal tørre selvom jeg læser alt hvad jeg kan finde om det på nettet.

SKAL det være indendøre eller kan fx et lege hus eller et skur bruges?

og hvis det er indendørs stinker det så ikke helt vildt?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Har du et loft, er det ideelt. Men et skur kan sikkert også bruges. De 3 hovedregler når du skal tørre dine planter er:

1. Mørkt
2. Tørt
3. Koldt

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Overholder du dem, burde det ikke miste potens eller i værste fald rådne.

Junior medlem

Hmmm. Det er nok lidt for farligt med et skur så - der er vel lige så fugtigt som udenfor! Eller hvad?

Jeg har et loft med der er ikke mørkt. Så jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre.....

:-( :| :?:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
du ku jo mørklægge loftet - eller prøve at tørre din pot på andre måder, end bare at hænge dem op.... Det der er vigtigst er at der er udluftninger hver dag, så kan du sagtens tørre din pot i en plastikpose - men det er en smagssag.. Prøv at søg på fermentering, så skal der nok dukke lidt tips frem!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
Et loft kan nu også være fugtigt, især om efteråret/vintéren, men det har du ikke, så et skab evt, med en lille blæser hvis du har en er også et alternativ, ved tørring på et loft, hvor fugtigheden eks. er for høj kan det få en markant smag, som ikke nødvendigvis er positiv...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]