Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 jul 2025 12:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: at the dark side of the moon...
well jeg døjer, efter et kattebid, med betændelse i et fingerled og får derfor metronidazol og imadrax(amoxicillin).
der står i indlægssedlen til metronidazol at det har en antabus-lignene effekt, hvilket jo selvfølgelig siger sig selv, men mit spørgsmål er hvordan det fungerer sammen med svampe?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Antabus blokerer for enzymet acetaldehyd dehydrogenase som nedbryder acetaldehyd i leveren. Psilocin metaboliseres også i leveren, men af enzymet monoamin oxidase, så der skulle ikke være nogen risiko for krydsinteraktioner.

Disulfiram (Antabus) er farligt sammen med dopamin agonister, da det hæmmer dopamin metabolismen og der derved opstår et markant højere dopaminniveau. Dette er dog ikke noget problem med svampe:

Citat:
Psilocin has no significant effect on dopamine receptors (unlike LSD) and only affects the noradrenergic system at very high dosages.[6]

http://en.wikipedia.org/wiki/Disulfiram
http://en.wikipedia.org/wiki/Psilocin

EDIT:
Jeg så lige denne her bemærkning sidst i artiklen.

Citat:
The metabolism of other drugs may be inhibited by disulfiram, increasing their potential for toxic effects. Drugs known to have adverse effects when used concurrently with disulfiram include amitriptyline, isoniazid, and metronidazole (all with acute changes in mental state), phenytoin, some benzodiazepines, morphine, pethidine, and barbiturates.

Det virker som om at antabus' aktivitet på enzymer i leveren ikke er særlig godt kendt, så det er nok bedst at vente til du er af det.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: at the dark side of the moon...
det er lige præcist ikke disulfiram (der forøvrigt ifølge indlægssedlen blandet med metronidazol kan give psykoselignende tilstande)
metronidazol er blot antibiotika af en art, men med antabuslignende effekt...
men kan sgu godt være jeg bare skal bide tænderne sammen og vente lidt med at smage på årets høst, lidt endnu... har været på denne antibiotika-kur i 4 uger nu og har idag fået den forlænget i 2 uger mere indtil videre :(
så det er sgu lang tid uden en pils :P

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg ved godt at det ikke er disulfiram, men eftersom det har en effekt der minder om det var det nærliggende at slå den op i stedet, da der er lidt mere info om disulframs farmakologi.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]