Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 18:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 62 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Godt at de 'dannede' mennesker i denne tråd i det mindste kan finde ud af at føre en ordentlig tone.

Ps. Håber ikke topic i 10-tal tråden blev låst pga. sidste post.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Zarathustra skrev:
Bevægelse er en illusion!

"Matematikerne" forsøger bare at tilrane sig magt og underkue deres stakkels ligeværdige medmennesker, når de snakker om "grænseværdier", "konvergens", "sum med uendeligt mange led" osv. osv.

I min bog vil der være en UENDELIGT lille afstand mellem Achilleus og skildpadden.
Det kan godt være at han rent fysisk overhaler den, men siden min folkeskole-matematik ikke kan bruges til at beskrive fænomenet, så KAN det jo ikke ske.

Det er da klart du ikke forstår det, hvis du klynger dig til dine folkskolebøger på den måde :roll:

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
hvorfor hiver du denne tråd op, som døde for over en måned siden, med et indlæg på bare en sætning?

iøvrigt er det da lidt sjovt at tården døde efter jeg skrev dette indlæg:
Halugenlampe skrev:
når achilles har løbet 200 meter er han 80 meter foran skilpadden. hvor svært kan det være

jeg har hadet matematik siden folkeskolen, så her kommer en meget umatematisk hjernes forsøg på at give paradokset mening(eller rettere, strippe det for mening).

jeg mener hele problemet er selfimposed(hvodan siger man det på dansk?). det er lidt som at tage til Rosenborg for at se Kronregalierne, og så undre sig over at man ikke kan røre dem fordi der er glas imellem. glasset er et udtryk for en regel som vi i vores samfund er blevet enige om, nemlig den at ingen må komme i fysisk kontakt med kronhjortens ædlere dele(kan heller ikke anbefales). den slags regler gælder jo ikke i naturen. hvis nu en gorilla havde hørt at verdens lækreste banan lå i en glasmontre på Rosenborg slot, så ville den bare vade ind og smadre det der fucking glas. fuck systemet. gorillaen kunne naturligvis bare have snuppet en banan hos grønthandleren på vejen, men nu var det sådan at denne banan var flamberet i Grand Marnier, og gorillaen var lidt træt af almindelige bananer.

en anden ting. hvor findes decimaler i naturen? hvad er en banan? det er en aflang frugt med en svag krumning, som er blød indeni og har en skræl udenpå, og som vokser nede sydpå. når vi har skrællet bananen er det vel teknisk set ikke længere en banan. det er 1! banan uden skræl. når vi så har taget 3 bidder, sidder vi tilbage med 1! banan uden skræl som der er taget 3 bidder af. ikke 0,6549 banan. der findes kun er eller ikke-er. 1, hele tal eller 0. hvis vi skulle være konsekvente burde vi skifte måleenhed. ½ banan burde udtrykkes i antallet af bananceller, hvis det skulle være videnskabeligt korrekt. vi gør det bare ikke af ren og skær dovenskab. udtrykker man det afslører vi også en anden skjult sandhed. alle banancellerne findes nemlig stadig, de er bare blevet geografisk fjernet fra hinanden. med tiden vil banancellerne blive nedbrudt og så er der jo ikke tale om 0,6483 banacelle, men igen må vi ændre måleenheden til molekyler, atomer osv.

det er IMO en skandale at der overhovedet bruges decimaler til at bevise videnskabelige påstande. i det her tilfælde, et bevis for at det uendelige kun kan tilnærmes. det viser sig jo også i elendigheden af det der Achilles eksempel. når du oversætter denne rigide struktur på virkeligheden, så bryder det sammen, fordi enhver idiot jo kan tænke sig til at Achilles naturligvis vil overhale skilpadden, fordi han løber fucking meget hurtigere. det burde være klart for enhver, at man ikke kan påvise det uendelige, ved at bruge et system af definitte tal når det uendelige jo netop er udefinit.

En anden ting som er råddent ved eksemplet. Achilles bedømmer sit fremskridt i forsøget på at indhente skildpadden, i forhold til hvor padden var for lidt siden. Hver gang Achilles achilles har formindsket afstanden til skilpadden med 10, så bryder svansen sammen, og klynker over at padden har flyttet sig en smule længere frem. Well, no shit Sherlock, dyret kan jo bevæge sig lidt. den gode nyhed er dog at du nu er 10 gange tættere på dyret, så tør øjnene og tag en kiks. dine værste trængsler er ovre.

konklusion:
der findes ikke værdier mindre end 1! det er grænsen for alle måleenheder. 0 er jo et udtryk for ingen ting(den nedre uendelighed), og kan ikke måles. til gængæld kan man jo altid finde en mindre måleenhed, og det er en meget bedre måde at beskrive begrebet uendelighed på.

var det bevidsthedsudvidende nok?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

åh, uvidenhedens arrogance :lol:

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Halugenlampe skrev:
hvor findes decimaler i naturen? hvad er en banan? det er en aflang frugt med en svag krumning, som er blød indeni og har en skræl udenpå, og som vokser nede sydpå. når vi har skrællet bananen er det vel teknisk set ikke længere en banan. det er 1! banan uden skræl. når vi så har taget 3 bidder, sidder vi tilbage med 1! banan uden skræl som der er taget 3 bidder af. ikke 0,6549 banan. der findes kun er eller ikke-er. 1, hele tal eller 0.
...
konklusion:
der findes ikke værdier mindre end 1! det er grænsen for alle måleenheder. 0 er jo et udtryk for ingen ting(den nedre uendelighed), og kan ikke måles. til gængæld kan man jo altid finde en mindre måleenhed, og det er en meget bedre måde at beskrive begrebet uendelighed på.

Du er jo dybt naiv, når du hævder at der findes naturlige tal! (jeg tror det er det du mener, når du skriver "hele tal")

I virkeligheden er der kun "en": Bananen, skrællen, banan-palmen, Afrika, banan-skibet, negrene der plukkede den, Supermarkedet, kassedamen og dig - det hele er en del af ét stort sammenhængende hele, nemlig "det værende".

Tallet 2 er fiktion. For slet ikke at snakke om 3,4,5 osv.. Det eneste man kan tælle til er "et".

Var det "bevidsthedsudvidende" nok? (jeg er fristet til at bruge et ekstra sæt citationstegn fordi ironien er så tyk).

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Zarathustra skrev:
"You can lead a horse to the water, but you can't make it think".

Hvordan får vand lige en hest til at tænke dude? Du mikser to ordsprog sammen... Gæt selv hvilke? :lol:

Insane psychedelia user!

Creator skrev:
Zarathustra skrev:
"You can lead a horse to the water, but you can't make it think".

Hvordan får vand lige en hest til at tænke dude? Du mikser to ordsprog sammen... Gæt selv hvilke? :lol:

Det kaldes "ordspil".

Er du ironisk? For hvis du er, fatter jeg det ikke.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Zarathustra skrev:
I virkeligheden er der kun "en": Bananen, skrællen, banan-palmen, Afrika, banan-skibet, negrene der plukkede den, Supermarkedet, kassedamen og dig - det hele er en del af ét stort sammenhængende hele, nemlig "det værende".

Tallet 2 er fiktion. For slet ikke at snakke om 3,4,5 osv.. Det eneste man kan tælle til er "et".

:roll:
selvfølgelig er der kun 1 når du bruger bestemt form. ordet banan, ubestemt ental, kan være hvilken som helst af de frugter der gror på banantræerne, nemlig bananer i flertal. tal er ikke naturlige, men decimaler er direkte forkerte at bruge om naturen. du kan vel godt se hvad jeg mener hvis jeg som eksempel bruger "mig". der er nemlig kun 1 mig. ½ mig giver ingen mening.
hvis ikke mine øjne bedrager mig, så implicerer det en eller anden form for pluralis.

Insane psychedelia user!

Halugenlampe skrev:
Zarathustra skrev:

:roll:
selvfølgelig er der kun 1 når du bruger bestemt form. ordet banan, ubestemt ental, kan være hvilken som helst af de frugter der gror på banantræerne, nemlig bananer i flertal. tal er ikke naturlige, men decimaler er direkte forkerte at bruge om naturen. du kan vel godt se hvad jeg mener hvis jeg som eksempel bruger "mig". der er nemlig kun 1 mig. ½ mig giver ingen mening.
hvis ikke mine øjne bedrager mig, så implicerer det en eller anden form for pluralis.

For det første: Jeg bruger dagligdagssproget og siger "bananer", "negre" osv. for at du kan forstå mig. Når du er nået op til erkendelsen af enheden, vil du forstå at disse dagligsprogs-ord dækker over en misforstået flerhed.

Det er lige så forkert at bruge de naturlige tal (1,2,3,4,...) om naturen som decimaler, da der kun er én natur, og alting er et sammenhængende system. Tingene kan ikke skilles ad. Bananen du spiser er defineret af dens relation til dig, bananplukkeren, de andre bananer i verden, Ozzy Osbourne, traffiklyset ved Nordre Frihavnsgade osv.. Du kan ikke fremhæve noget fremfor noget andet. Det hele er "et".

P.S. Hvis du siger at der er "1" af dig, og jeg så hugger dig midt over med en økse, så vil hver af de dele der opstår være ½ af det oprindelige dig.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

det er jo larmende idiotisk det der. hvis noget som helst skal give mening, er vi jo nødt til at adskille tingene fra hinanden. der er forskel på en pære og et æble fordi vi har besluttet at sådan er det.

hvis du huggede mig halvt over på maven, ville der ikke være to halve mig, fordi mig er et begreb der er mere end bare krop. jeg er også personlighed og de ting jeg gør. når du har hugget mig halvt over så er den nedre halvdel ikke længere fungerende, fordi den er afhængig af den anden del hvor hovedet sidder, for at jeg kan være mig, og bevæge mig rundt. hovedet er så at sige mere mig end resten af kroppen. når dør så opløses jeg i begrebsmæssig forstand. jeg findes ikke længere. når folk taler til deres døde slægtningen i kisten, er det i fornægtelse af at de ikke eksisterer mere.

de 2 halvdele er jo heller ikke ens. ½ er det samme som 0,5 jeg. det betyder vel at 0,5 + 0,5 jeg må give et helt jeg. lad os sige at du har mistet den ene halvdel af jeg'et, og laver en tro kopi af den halvdel du har og sætter den sammen. det bliver ikke det samme jeg som var der før. 1 kan ikke skilles ad, men det er os stadig frit for at tildele objekter værdien 1.

Insane psychedelia user!

Halugenlampe skrev:
det er jo larmende idiotisk det der. hvis noget som helst skal give mening, er vi jo nødt til at adskille tingene fra hinanden. der er forskel på en pære og et æble fordi vi har besluttet at sådan er det.

hvis du huggede mig halvt over på maven, ville der ikke være to halve mig, fordi mig er et begreb der er mere end bare krop. jeg er også personlighed og de ting jeg gør. når du har hugget mig halvt over så er den nedre halvdel ikke længere fungerende, fordi den er afhængig af den anden del hvor hovedet sidder, for at jeg kan være mig, og bevæge mig rundt. hovedet er så at sige mere mig end resten af kroppen. når dør så opløses jeg i begrebsmæssig forstand. jeg findes ikke længere. når folk taler til deres døde slægtningen i kisten, er det i fornægtelse af at de ikke eksisterer mere.

de 2 halvdele er jo heller ikke ens. ½ er det samme som 0,5 jeg. det betyder vel at 0,5 + 0,5 jeg må give et helt jeg. lad os sige at du har mistet den ene halvdel af jeg'et, og laver en tro kopi af den halvdel du har og sætter den sammen. det bliver ikke det samme jeg som var der før. 1 kan ikke skilles ad, men det er os stadig frit for at tildele objekter værdien 1.

Mit eksempel med "alle tal udover 1 er en illusion" var en slags ironisk tanke-eksperiment der skulle illustrere hvor dum din "man kan ikke bruge decimaler når man regner med naturen"-teori er.
Det viser hvor galt det går når en eller anden tåget "filosof" prøver at lege videnskabsteoretiker eller videnskabsmand.

Det fungerer at bruge naturlige tal, reelle tal og komplekse tal til at beskrive og regne med fysiske størrelser. Længere er den ikke.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

men synes du så at Achilleseksemplet holder? jeg synes nemlig det stinker.

jeg har stadig ikke hørt et godt argument for, at man ikke bare kunne skifte til en mindre måleenhed. mere besværligt måske, men det ville også være mere ærligt.

Insane psychedelia user!

Paradokset med Achilleus og skildpadden kan opløses ved at bruge matematisk analyse.
Det var nogle teknikker der opstod i 1600-tallet (Leibniz og Newton) og blev rigidt definerede og begrundede i 1800-tallet (af bl.a. Weierstrass og Dedekind).

Så nej, jeg mener ikke at "paradokset" er specielt problematisk.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

det bevis for 0,999... = 1 der findes på Wiki, er da helt til grin. jeg fatter ikke hvis det er alment accepteret. 1/3 er et meget præcist udtryk for "den ene af 3 dele som tilsammen udgør en helhed". 0,333.... er jo ikke det samme som 1/3. beviset kræver at man accepterer det man prøver at bevise som gyldigt, for at beviset kan gennemføres. det er da noget cirkulært bullsh*t.

Insane psychedelia user!

"Beviset" med 3*(1/3) er en slags intuitions-pumpe beregnet til at vise, at vi allerede godtager udtryk der svarer til 0,999...=1. Men som du så rigtigt skriver er det (selvfølgelig) ikke et bevis for 0,99..=1, og nogle af dem der præsenteres for de to identiteter vælger da også at begynde at stille spørgsmålstegn ved at 0,33...=1/3 i stedet for at acceptere at 0,99...=1.

Se beviset der bruger geometriske rækker. Det er rigidt og korrekt. Og det involverer de samme teknikker som bl.a. kan bruges til at opløse "paradokset" med Achilleus og skildpadden (f.ex. konvergens og divergens af talrækker).

Relativistisk båthorn

Måske handler det bare om hvor fri-sindet man tænker. Måske er det Umuligt at tænke HELT FRI-sindet, hvis fri ville betyde fri-for-regler. For hvis man frit-stiller alle regler, så er det jo Umuligt feks at sige X = X da det jo i-sig-selv er en regel.

Så måske er filosoferen begrænset af hvor mange regler man opstiller?

Og måske er konklusioner på hvad der opfattes som rigtigt og forkert også begrænset af samme problem.

Er 0.333 det samme som 1/3, feks, det afhænger jo nok af hvilke regler man mener er sande og hvilke regler man 'FRI-gør' fra spekulationen (altså de regler man underkender som falske fordi man ikke selv tror de er sande (om den Uendeligt lille forskel er en forskel eller ej, som jo er en regel det er relevant om man mener er sand eller falsk når man vil dømme på 0.999 vs 1 spekulationen :) ))

Måske er det i virkeligheden der det største konflikt-punkt, mellem de der tror 0.999 = 1, og de der ikke tror det, findes?
Om man tænker sig FRI for den regel eller man ikke gør.

Det er blaa også derfor jeg synes det virker på linie med om man tror på gud. For tror man der er en forskel, så er 0.999 ikke 1, og tror man ikke der er en forskel, så er 0.999 = 1. Så begge ting ka' tænkes sande eller falske, afhængig af hvilke præmisser (regler) man stiller op og dømmer inde eller ude.

@halugenlampe; ret sjov post du skrev på forrige side, med gorilla'er, og hele dele af det hele som var mindre end det hele men hver især hele, og hvad ved jeg :)

Insane psychedelia user!

Velkommen tilbage :D

JEL skrev:
Måske handler det bare om hvor fri-sindet man tænker. Måske er det Umuligt at tænke HELT FRI-sindet, hvis fri ville betyde fri-for-regler. For hvis man frit-stiller alle regler, så er det jo Umuligt feks at sige X = X da det jo i-sig-selv er en regel.

Så måske er filosoferen begrænset af hvor mange regler man opstiller?

...

Måske er det i virkeligheden der det største konflikt-punkt, mellem de der tror 0.999 = 1, og de der ikke tror det, findes?
Om man tænker sig FRI for den regel eller man ikke gør.

Det er blaa også derfor jeg synes det virker på linie med om man tror på gud. For tror man der er en forskel, så er 0.999 ikke 1, og tror man ikke der er en forskel, så er 0.999 = 1. Så begge ting ka' tænkes sande eller falske, afhængig af hvilke præmisser (regler) man stiller op og dømmer inde eller ude.

Jeg synes din analogi (sammenligningen af "troen" på et matematisk system og troen på Gud) er helt forkert.

Hvis man ønsker at bruge matematikken som redskab til at regne på den fysiske virkelighed (dvs. hvis man vil kunne bedrive fysik, kemi, biologi, medicin, samfundsvidenskab osv.) må man acceptere det system indenfor hvilket det gælder (det følger med nødvendighed af antagelserne) at 0,999...=1. Det har vist sig, at det matematiske system hvor 0,999...=1 rent faktisk viser sig at fungere, når vi anvender det på virkeligheden.
Det er endda en videnskabelig teori der kan falsificeres, i modsætning til påstande som "Gud skabte verden".
Det er muligt at du som fuldstændig radikal relativist vil mene der også er tale om "tro" på det matematiske system, men jeg synes du begår en grov reduktion, hvis du sætter lighedstegn mellem denne tro og så troen på f.ex. Gud.

Relativistisk båthorn

Zarathustra skrev:
Velkommen tilbage :D

Tak, men jeg var ikke lige klar over jeg havde været væk :)

Zarathustra skrev:
Jeg synes din analogi (sammenligningen af "troen" på et matematisk system og troen på Gud) er helt forkert.

Jeg er ikke i tvivl om at vores syn på 'virkeligheden' nok er en smule forskellig, og det er selvfølgelig helt iorden.

Som mere eller mindre solipsist er det svært for mig at bedømme ting som gud og matematik som 2 væsens-forskellige ting. Hvis eksistensen blot er en selv-skabt illusion, så ka' både matematik og gud komme fra samme sted.

De religiøse opstiller jo også en masse regler omkring gud. Gud er god, feks. Eller gud har skabt verden, feks. Regler der dermed definerer en sandhed og en falskhed.

Bruger man feks biblen som facit-liste vil man ku' se at man ta'r fejl hvis man si'r gud ikke har skabt verden.
Og bruger man en matematik-bog som facit-liste vil man ku' se at man ta'r fejl hvis man si'r 2+2 ikke er 4.

Hverken gud eller matematikken's ånd er direkte observerbar, men er noget teoretisk frit svævende mennesket måske selv har fundet på, og selv har opdigtet reglerne for.

Vi behøver ikke være enige om den slags detaljer selvfølgelig :)
Og måske ta'r vi begge fejl. Alt er vel muligt.

Zarathustra skrev:
Hvis man ønsker at bruge matematikken som redskab til at regne på den fysiske virkelighed (dvs. hvis man vil kunne bedrive fysik, kemi, biologi, medicin, samfundsvidenskab osv.) må man acceptere det system indenfor hvilket det gælder (det følger med nødvendighed af antagelserne) at 0,999...=1.

Det er jeg så ikke enig i.
Som jeg ser det er matematikken tilpasset den virkelighed som opfinderne af matematikken så for sig. Den er ikke tilpasset en neutral virkelighed som alle ser for sig.

Problemet ligger jo i at man ikke ka' kende den ægte neutrale virkelighed, fri for observatøren's eget 'selv'.
Og derfor er det Umuligt at vide præcist hvor meget dette 'selv' måske farver den neutrale virkelighed.

Ændrer man feks genetikken for det menneskelige øje, ka' man frembringe mennesker der ka' se andre lys-frekvenser. De ser dermed en anden virkelighed. Hvor er den neutrale virkelighed så blevet af?
Dermed ka' vi ikke komme udenom at virkeligheden må relatere til observatøren, og dermed afskæres vi fra et ægte neutralt billede.

Og nå vi så selv opfinder nogle matematiske regler (og det har mennesket jo gjort, eftersom de ikke er skænket til os af en eller anden gud, og de heller ikke er faldet ned fra himlen som dannebrog), der passer på den virkelighed VI ser, så må disse regler nødvendigvis også relatere til observatøren og ikke kun til den neutrale virkelighed.

Slut-resultatet bli'r så at man ikke behøver acceptere et bestemt regel-sæt, men at man opstiller det regel-sæt der passer på en's eget billede af virkeligheden.
De religiøse opstiller deres 'facit-lister', matematikere deres, solipsister deres, osv.

Zarathustra skrev:
Det har vist sig, at det matematiske system hvor 0,999...=1 rent faktisk viser sig at fungere, når vi anvender det på virkeligheden.

Ja det tror jeg gerne. Forskellen er jo Uendelig lille, og dermed negligerbar i de fleste spørgsmål hvor almindelig baggrunds-støj ville overdøve denne forskel langt før man ku' måle om den er relevant.

At måle på Uendelighed i den virkelige verden er jo teknisk set Umuligt, og derfor bli'r forskellen aldrig rigtig relevant for nogle beregninger man ka' lave (andet end de rent teoretiske og 'perfekte' beregninger)

Pi er også tilstrækkelig præcis til at man ka' beregne meget præcise rum-flyvninger til fjerne destinationer, men det matematiske pi er stadig langt fra det ægte pi. Det ægte pi indeholder ALLE decimalerne (som garanteret er fluktuerende når man kommer langt nok ud, fordi atomer ikke er statiske, og enhver virkeligt eksisterende cirkel derfor heller ikke ka' være statisk (det er den baggrunds-støj jeg taler om)), men det gør det pi vi kender jo ikke :)

Så at 0.9999 tilnærmelsesvis er 1 er nok fint nok til alle menneskelige behov. Og for lethed's skyld ka' man derfor nok sagten's bare afrunde den sidste decimal der jo findes så Uendeligt langt ude i rækken at man alligevel aldrig ka' nå frem til den.

Matematik er derfor kun en tilnærmelse til virkeligheden, men ER ikke virkeligeheden.
Det er mit standpunkt, og det har virket fint indtil videre i alle de beregninger JEG har haft brug for i MIN selv-observerede virkelighed :) (Som er den eneste virkelighed jeg selv har oplevet og derfor kender som andet og mere end tro. Og før vi ka' opleve kollektiv bevidsthed er der nok ikke meget der ændrer sig der. Du oplever DIN bevidsthed, og dermed DIN virkelighed, som noget kun DU (formentlig, men det ka' jeg jo egentlig ikke vide med total sikkerhed, men det er ihverfald hvad jeg tror ;) ) oplever)

Zarathustra skrev:
Det er endda en videnskabelig teori der kan falsificeres, i modsætning til påstande som "Gud skabte verden".

For de religiøse der mener gud har lavet verden, er den teori også falsificerbar.
Den opstillede regel er jo den man bruger som udgangs-punkt. Og både biblen's 'regler' og de matematiske regler er skabt af mennesker. Dermed er de lige i deres natur.

Hvis jeg laver et nyt matematisk system med mine egne regler, hvori jeg erstatter symbolet 4 med symbolet 5, så vil det være sandt at sige at 2+2=5.
Talrækken vil lyde: 1 2 3 5 6 7 8 osv, så jeg ka' teste med æbler og appelsiner og 2+2 vil altid være 5 (medmindre jeg bryder reglerne og feks går over til den almindelige matematik, hvor 5 symbolet stadig er betegnet som 4)

Så begge systemer vil ha' ret i forhold til deres egne regler, men mene at det andet system ta'r fejl. Det hele afhænger af det regelsæt man ta'r udgangs-punkt i.

Matematik er jo kun symboler. Ligesom bogstaver er i et skrift-sprog.

Og det gælder også for gud. Gud er et symbol der ikke er lettere at holde i hånden end symbolet for 4 eller 5.
Begge ting er noget abstrakt.

Hvis vi vil teste om 2+2 virkelig er 4, så prøver vi feks at teste om 1+2 også gi'r 4, det gør det ikke. Gi'r 3+2 4, næ. Ok så har vi bevist at 2+2 er 4 i det almindelige matematiske system.

Men i det andet system (hvor symbolet 4 er erstattet af 5) gi'r den samme test anderledes resultater. 1+2 er 3, ok fint, ingen mismatch mellem de 2 systemer her. 2+2 er 5, godt så passer vores eget system, men vi har et problem i forhold til det første system. 3+2 er også 5, wow, nu viser de 2 systemer virkelig at de er forskellige.

Men begge tests er sande indenfor deres eget system. Falsificerbarheden er altså opfyldt i begge systemer's egen logik helt uden problemer, selvom resultaterne var i konflikt med hinanden.

Det eneste vi dermed nok ka' konkludere, er at menneske-skabte teorier og dogmer, IKKE er neutrale universelt gældende sandheder.
Dermed må de være relative. Og dermed er der intet i vejen for at en eventuelt anden menneske-koloni et andet sted i universet har et helt andet syn på sagen, som er præcis lige så falsificerbar for dem som vores matematik er det for os.

Zarathustra skrev:
Det er muligt at du som fuldstændig radikal relativist vil mene der også er tale om "tro" på det matematiske system, men jeg synes du begår en grov reduktion, hvis du sætter lighedstegn mellem denne tro og så troen på f.ex. Gud.

Det ka' også godt være. Og det var egentlig det jeg tænkte på med spørgsmålet om filosofisk debat er betinget af regler og dermed ikke ka' blive ægte FRI-sindet.

Du og jeg har 2 forskellige syn på tingene her, og 2 forskellige udgangs-punkter. Dermed har vi også 2 forskellige 'facit-lister' eller regelsæt for hvornår noget feks er en grov forenkling og for hvornår noget ikke hænger sammen eller ka' sammenlignes, osv.

Det er vores 2 forskellige rammer, som vi opstiller vores argumenter i forhold til. Rammer der relaterer til vores synspunkt og virkeligheds-opfattelse.

Indenfor din ramme er matematik noget mere beviseligt og håndgribeligt end religion, fordi den ramme virker for dig og den virkelighed du oplever.
Indenfor min ramme er billedet et andet.

Og det er der jeg tror vi støder sammen. Ikke fordi du er dummere eller fordi jeg er dummere, men fordi vi har 2 Uforenlige rammer vi udgår fra.

Problemet er bare at vi ikke ka' kaster rammerne helt væk, for uden rammer er der jo intet at opstille argumenter ud fra. Uden en ramme ka' man jo ikke vide om et argument er 'udenfor' rammen eller 'indenfor', så at sige.

Uden en ramme er ethvert argument jo lige så godt som ethvert andet.

Hvad gør vi så? Hvis jeg tillægger mig din ramme, som er skabt i en relation mellem dig og den måske neutrale virkelighed (hvis vi anta'r at solipsisme ikke er korrekt, eller ihvertfald at der findes mere end kun 1 bevidsthed (altså mere end kun 'mig')), så passer alle dine argumenter perfekt.

Omvendt, hvis du tillægger dig min ramme, så passer alle mine argumenter perfekt.

Hvis vi fjerner begge rammer, så er alle argumenterne ligegyldige.

Vi ender altså med nok at måtte konkludere at vi relaterer til hver vores ramme og derfor oplever hver vores virkelighed.
Og måske er de 2 rammer bare for langt fra hinanden til at vi ka' opnå enighed om 0.9999 vs 1 spørgsmålet.

Men måske ka' vi så opnå enighed om andre ting istedet, hvor vores individuelle rammer overlapper. Feks ka' vi sikkert godt begge blive enige om at regn er noget vådt stads, og at vi har meget af det her i danmark :)
Og så være glade for at vi i det mindste har NOGET tilfælles, når nu vi ikke deler fællesskab omkring visse dele af matematikken.

Men det ka' da også godt være du bare er et produkt af min virkeligheds-illusion og som sådan slet ikke er et selvstændigt væsen.

Det eneste man er ladt tilbage med er, at det er en underlig eksistens der tilsyneladende eksisterer.

Held og lykke med din matematiske uddannelse Zara. Jeg håber du får de svar du søger og den indsigt du søger, og ikke mindst at livet tilfredsstiller dig. Matematik er sjovt, og videnskab er sjovt, men jo ældre JEG bli'r, jo mere har jeg indset at... at det hele faktisk er meget mærkeligt. Spændene, men mærkeligt.
Man ka' stille så mange spørgsmål der ingen menings-fulde svar har, og mennesker har tilsyneladende brugt hele deres eksistens på at gøre netop dette. Vi 2 er åbenbart endnu et led i den kæde :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

det interessante spørgsmål er jo om den værdi som 2(two, zwei, duo, dos) repressenterer i virkeligheden er sand. og sjovt nok så passer det ligemeget hvilket system du bruger. vi kan tage binære system. her vil et udtryk for samme sandhed se således ud: 10 + 10 = 100. og det er fuldkommen 100% sandt. hvis du har 2 æbler og din kammerat har 2 æbler, jammen så har i tilsammen 4 æbler.

jeg laver nu mit eget system. jeg vil nemlig ikke være i båd med de andre, for jeg er bare skibsdreng på deres båd.

1 = ost
2 = klamme
3 = smør
4 = nul sex

hvis du klamme boller og din kammerat har klamme boller, så gir det nul sex. det virker.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Halugenlampe skrev:
det interessante spørgsmål er jo om den værdi som 2(two, zwei, duo, dos) repressenterer i virkeligheden er sand. og sjovt nok så passer det ligemeget hvilket system du bruger. vi kan tage binære system. her vil et udtryk for samme sandhed se således ud: 10 + 10 = 100. og det er fuldkommen 100% sandt. hvis du har 2 æbler og din kammerat har 2 æbler, jammen så har i tilsammen 4 æbler.

jeg laver nu mit eget system. jeg vil nemlig ikke være i båd med de andre, for jeg er bare skibsdreng på deres båd.

1 = ost
2 = klamme
3 = smør
4 = nul sex

hvis du klamme boller og din kammerat har klamme boller, så gir det nul sex. det virker.

Ja, men du får ikke smør bare fordi du har 2 oste, selv ikke hvis du har bonen. Madvare byttes ikke i Netto.

Og eftersom 0 eksisterer i dit system, giver nul sex + nul sex vel nul sex. Hvilket ville betyde at 8 også er nul sex, hvilket ville være ret upraktisk, eller at 4+4=4. 4 klamme boller kan da iøvrigt godt resoultere i sex, dog ikke noget jeg gør mig i.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 62 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]