Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 jul 2025 14:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: 2400 Kbh NV
Citat:
Hash ikke årsag til skizofreni
2008-11-21
Genetisk sårbarhed er den væsentligste årsag til, at folk med hashpsykoser senere rammes af skizofreni, viser ny dansk forskning

Det er genernes skyld, at en stor del af unge hashmisbrugere rammes af skizofreni. Med den konklusion sætter en ny dansk undersøgelse et stort spørgsmålstegn ved den gængse antagelse, at hashmisbrug kan føre til skizofreni. Resultatet betyder, at sundhedsvæsenet skal tilbyde unge med hashpsykoser hurtigere og mere intensiv behandling, end det sker i dag, siger undersøgelsens hovedforfatter, psykolog og ph.d. Mikkel Arendt fra Århus Universitetshospital, Risskov.

Mikkel Arendt har i en tidligere undersøgelse påvist, at næsten halvdelen af de 100-150 unge, der årligt indlægges med en psykotisk tilstand fremkaldt af hash, senere udvikler skizofreni. Og nu kan han sammen med en gruppe århusianske forskere påvise, at det efter alt at dømme ikke er hashen, men de unges gener, der spiller en hovedrolle i udviklingen af den frygtede psykiske sygdom.

Forskerne har set på familieforholdene hos 609 personer, der har været behandlet for hashpsykoser, og sammenlignet dem med 6.476 personer, som har været behandlet for skizofreni uden at have været ramt af hashpsykoser.

Genetisk sårbarhed
Undersøgelsen, der netop er offentliggjort i det ansete amerikanske tidsskrift Archives of General Psychiatry, finder, at de unge med hashpsykoser har den samme genetiske sårbarhed som de personer, der udvikler skizofreni uden at ryge hash.

Begge grupper har lige hyppigt en forælder, søskende eller anden tæt slægtning med sygdommen, og man ved fra en række undersøgelser, at skizofreni i den nærmeste familie øger risikoen for selv at blive ramt af sygdommen fem til ti gange.

»Konklusionen er derfor, at mennesker, der rammes af hashpsykoser, sandsynligvis også ville udvikle skizofreni, selv om de ikke røg hash,« siger Mikkel Arendt.

Han vil dog ikke udelukke, at hashmisbrug kan udløse skizofreni.

»Der findes syv gode langtidsstudier, som viser, at hashrygning øger risikoen for at udvikle skizofreni, og derfor er vi forsigtige i vores konklusioner, men vores resultater peger i en anden retning,« siger han.

Tidligt tegn på skizofreni
I første omgang betyder hans fund, at der kan sættes et stort spørgsmålstegn ved brugen af diagnosen ’hashpsykose’ på de psykiatriske afdelinger. Mikkel Arendt peger på, at man i stedet bør se hashpsykosen som et tidligt tegn på skizofreni. Og det bør få mærkbare konsekvenser for den behandling, som man tilbyder, påpeger han.

»Det er ikke ret mange år siden, at den videnskabelige litteratur omtalte hashpsykoser som en ufarlig tilstand, og hvor anbefalingen lød, at man blot skulle se tiden an. Men vores resultater peger på, at hashpsykosen tværtimod skal ses som et tidligt tegn på skizofreni, og at man derfor bør sætte hurtigt ind med hele den behandling, man normalt tilbyder til mennesker med begyndende skizofreni,« siger Mikkel Arendt.

Han peger på, at de senere års forskning har dokumenteret, at tidlig behandling af skizofreni kan forbedre patientens prognose, og at man netop af denne grund bruger mange ressourcer på at opspore sygdommen tidligt og behandler den intensivt.

Bag undersøgelsen står desuden bl.a. professor Preben Bo Mortensen, Center For Registerforskning, og professor Raben Rosenberg, der leder Center for Psykiatrisk Forskning på Risskov.
Ole Felsby

http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/200 ... /index.xml

hash-psykosen måske et begreb på vej ud

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
jaaaaa en undersøgelse der griber det fornuftigt an! super, så har man noget at vise de folk der tror alt muligt underligt om hash og psykisk sygdom.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
At ord som "hashpsykose" og "svampepsykose" etc. er forkerte ord har vi vidst længe, men godt at se at forskning nu kan bakke det op.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Jeg ved ikke om hash kan fører til en direkte psykose, jeg tror det ikke. Jeg vil dog minde folk om at intensiv hash rygning kan (og efter min menning højst sandsynligt vil) med fører psykiske bivirkning, såsom: Nedsat selvtillid, socialangst, svært ved at se en menning med livet, ugidelighed, depression, etc.

Så husk der ude: ALT MED MÅDE

Medlem

BadGer skrev:
Jeg ved ikke om hash kan fører til en direkte psykose, jeg tror det ikke. Jeg vil dog minde folk om at intensiv hash rygning kan (og efter min menning højst sandsynligt vil) med fører psykiske bivirkning, såsom: Nedsat selvtillid, socialangst, svært ved at se en menning med livet, ugidelighed, depression, etc.

Det kan der ikke være tvivl om. Nogle rammes hårdere af det end andre, men jeg tror det er noget alle får i et eller andet omfang. Og for mange bliver det virkelig en ond suppedas

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Citat:
Hashpsykoser fører til skizofreni
6. maj 2008 kl. 03:58
Hashpsykoser er et forvarsel om skizofreni under udvikling, viser ny undersøgelse fra Aarhus Universitetshospital

Af Charlotte Koldbye

Flere internationale undersøgelser peger på, at hashrygning kan føre til skizofreni. Men psykolog og ph.d. Mikkel Arendt fra Århus Universitetshospital viser i en ny undersøgelse, at hashen ikke bærer hele skylden for den alvorlige sindslidelse i sig selv:

»Cirka en procent af befolkningen udvikler skizofreni. Dette antal er tilsyneladende ikke steget i Danmark, selv efter at hash er blevet et almindeligt udbredt rusmiddel. Min forskning tyder på, at hashrygning får skizofrenien til at bryde ud i en yngre alder end hos dem, der ikke ryger hash. De er i gennemsnit 24,6 år mod normalt 30,7 år uden hash,« fortæller Mikkel Arendt.

Det betyder, at selvom skizofrenien ikke direkte skyldes hashen, så fremrykker hashmisbruget tidspunktet for udviklingen af sygdommen.

Omkring halvdelen af dem, der bliver får diagnosticeret en hashpsykose udvikler senere skizofreni. Selv om godt og vel lige mange mænd som kvinder udvikler skizofreni, så bliver markant flere mænd skizofrene efter en hashpsykose.

»Hashrygning får skizofreni til at bryde ud i en yngre alder«
- Mikkel Arendt

Unik dansk forskning
Det er et helt unikt statistisk materiale, Mikkel Arendt har haft mulighed for at undersøge. Hidtil har man på verdensplan undersøgt godt og vel 400 personer i forbindelse med hashpsykoser. Den danske psykolog har undersøgt 535 personer og har fulgt dem over en længere periode.

»Det er fordi, vi i Danmark har registre og cpr-numre,« fortæller Arendt, der derfor kan drage nogle meget mere sikre konklusioner ud fra den nye undersøgelse.

Kronisk sygdom
Har man først fået diagnosen skizofreni, går de fleste desværre en dyster fremtid i møde. »Sygdommen er oftest kronisk. Samtaleterapi kan ikke kurere sygdommen, og hovedparten af patienterne er nødt til at tage anti-psykotisk medicin for at holde symptomerne stangen. Desværre har medicinen mange bivirkninger,« forklarer Mikkel Arendt.

Økologisk rus
Mange hashbrugerne giver udtryk for, at det er et naturligt stof, i modsætning til ecstasy og andre designerdrugs, og de anser det derfor mindre skadeligt end andre rusmidler. Men det giver Mikkel Arendt ikke meget for:

»Der er lige en mindre mellemregning, de har overset. Den hamp, der dyrkes nu, er langt mere forædlet end i 70'erne. Det vil sige, at hashen er meget stærkere, og den påvirker meget kraftigere. Skunk er for eksempel meget kraftigt. Det er altså et kraftigt stof, som påvirker hjernen,« fastslår han.

Se til Sverige
Mikkel Arendt undersøgelse baserer sig udelukkende på danske patienter med hash-psykoser. Han kunne derfor godt tænke sig at sammenligne med tal fra lande som Holland og Sverige:

»Det vil være interessant at sammenligne mine tal med svenske tal for hash-psykoser og skizofreni. I Sverige ryger man nemlig langt mindre hash end i Danmark, fordi det er så kriminaliseret. Hvis der er færre skizofrene i Sverige end i Danmark, så kunne det aligevel tyde på at hashrygning kan føre til skizofreni i stedet for blot at fremrykke sygdommens udbrud,« afslutter Mikkel Arendt.

http://videnskab.dk/content/dk/krop_sun ... skizofreni

Medlem

utroligt som videnskabelige sandheder kan ændre sig fra maj til november

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
Ras skrev:

ja man ved aldrig hvad det næste bliver!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Måske er der noget jeg har misforstået, men jeg kan ikke se at der er møj der er ændret fra de to artikler.
Den ene fortæller at hash(psykoser) ikke giver skizofreni, og den anden fortæller om at hashpsykoser er et tegn på at der lurer skizofreni lige om hjørnet. .

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
cake skrev:
Måske er der noget jeg har misforstået, men jeg kan ikke se at der er møj der er ændret fra de to artikler.
Den ene fortæller at hash(psykoser) ikke giver skizofreni, og den anden fortæller om at hashpsykoser er et tegn på at der lurer skizofreni lige om hjørnet. .

altså hvis du har potientiale for skitzofreni er sandsynligheden for at få en psykose med skitzofreni til følge større.

- sådan læser jeg det.

Medlem

cake skrev:

Jeg hæftede mig nu bare ved den pussigt ensartede formulering af overskrifterne. Men det er selvfølgelig heller ikke nødvendigvis uforligneligt at noget kan føre til noget uden at være skyld i det.

Moderator
Brugeravatar

Citat:
»Der er lige en mindre mellemregning, de har overset. Den hamp, der dyrkes nu, er langt mere forædlet end i 70'erne. Det vil sige, at hashen er meget stærkere, og den påvirker meget kraftigere. Skunk er for eksempel meget kraftigt. Det er altså et kraftigt stof, som påvirker hjernen,« fastslår han.

Smadret konklusion på det. At koncentrationen af cannaboider er steget gør ikke rusen kraftigere, når bare man indtager samme mængde cannaboider. Man er da en alvorlig klaphat hvis man bliver ved med at overdosere bare fordi koncentrationen af steget.
Desuden er hashen ikke blevet stærkere pga. forælding, så vidt jeg ved er styrken af de enkelte trikomer ikke steget. Hashen er måske dog blevet stærkere pga. bedre ekstraktioner, men generelt er stofferne på gadeplan blevet mere urene ifølge de stikprøve undersøgelser jeg har set.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Alt Ædende Kommunist skrev:

Det er også vigtigt at nævne, at alene det faktum at brug af cannabis er FORBUDT, er med til at øge de psykiske bivirkninger du nævner. Jeg tror at hvis det var accepteret at ryge cannabis, så ville langt færrer mennesker opleve bivirkninger.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Jeg synes cannabis skal gøres lovligt, men udelukkende fordi jeg synes det skal være folk´s eget valg hvor vidt de vil ryge eller ej, om det så vil fjerne de omtalte bivirkninger tviler jeg på. Jeg synes at din betragtning er interresant og jeg har aldrig set det fra den vinkel, hvilket har fået mig til at tænke lidt (hvilket jo skulle være sundt :lol:). I hele min omgangskreds og næsten alle andre ungdoms miljøer jeg har været i, er det accepteret at ryge hash og jeg opfatter det nok der for ubevidst som "lovligt", så med det grundlag vil jeg mene at din teori ikke er helt rigtig, da jeg har lit gevaldigt under bivirkningerne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
galskabens-gardner skrev:
Ras skrev:

ja man ved aldrig hvad det næste bliver!

Science is like a box of chocolate.

Medlem

Geografisk sted: ja
Lolzorz!!!

Tjek artiklen ... der står fremhävet "»Hashrygning får skizofreni til at bryde ud i en yngre alder«
- Mikkel Arendt "

Sjovt at se hvordan fokus flytter, afhängigt af ens holdninger..

Men god artikel. Dejligt med lidt afveksling fra sundhedsstyrelsens satanificering af djävlens urt.

Dedikeret medlem

BisMann skrev:
Citat:

Smadret konklusion på det. At koncentrationen af cannaboider er steget gør ikke rusen kraftigere, når bare man indtager samme mængde cannaboider.

Vigtig pointe. Når man drikker øl, kan der let ryge nogle liter ned over en aften, men det er vel sjældent folk gør det samme med f.eks. vodka. Øget styrke giver nedsat indtagelse (eller seriøse tømmermænd).

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV
Cannabis forårsager ikke skizofreni, men kan forstærke psykotiske symptomer, ligesom alle andre hallucinogener, hvis man allerede lider af en psykotisk sindslidelse. Symptomerne er dog midlertidige og stopper derfor kort tid efter afholdelse af brug.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Cannabis er da ikke et hallucinogen, er det?

Insane psychedelia user!

jo, det er ihvertfald et psychedelisk stof, eller thc er, men det forårsager vel ikke ligefrem halluer.

Citat:
Cannabinols

Marijuana is the leaf or flower of the plant Cannabis sativa and is commonly known as pot, grass, or weed. It contains the psychoactive substance THC. Although usually grouped with other hallucinogens, marijuana rarely causes hallucinations. Acute effects from smoking marijuana include an alteration in perception or mood, laughing, increased appetite, conjunctival injection, tachycardia, and mild CNS depression.

http://emedicine.medscape.com/article/293752-overview

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]