Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 maj 2025 13:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1061 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 54  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mht. tørring så virker det altså sublimt nok, bare at lægge dem mellem to aviser på et bord i et ikke-fugtigt rum.
1½ dag senere smider du dem i en tætlukket bøtte med et kaffefilter fyldt med calciumklorid. Det er billigt og en vanvittig effektiv måde at tørre dem på.
Når kaffefilteret ser meget fugtigt ud, kan du skifte det ud med et friskt.
Personligt ville jeg ikke gide at hænge hver eneste svamp op i et rum - aviser og calciumklorid er godt nok til mig! :)

Jeg vil da anbefale dig at bruge rodalon til at rengøre stedet hvor du skal lave det hele. Det bliver vist også fremhævet som en god idé, i gro-guiden.

Og jeg ville nok ikke gøre det i samme rum som du holder dyr... Der er sgu for stor infektionsfare.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Eftersom du har postet i growkits/-box er der vel tale om en sådan? Så er rengøringen overkill, så længe du selv trives i rummet.

Hvis det er kager og andet guf, kan du også begrænse rengøringskravet ved at bruge poser med filtre, bokse med filtre mv.

Tørringsideen er super, det burde godt nok ikke tage lang tid. Det vil virke bedre end avisen, eftersom der er mere luft omkring.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hemmelig destination
hmm, mht det med dyr, jeg har sq ikke rigtig andre muligheder for at bruge andet rum, det er et 1 værelses kollegie værelse jeg bor på såå. men overvejer at skifte dyrene ud med "grow-hobby'en" :D virker lidt sjovere end at ha dyr... rodalon, købes det bare i matas eller ka det os skaffes i fx kvickly ?

synes os tørrings ide'en var go nok, da der vil komme luft hele vejen rundt om svampen, og der er altid rullet gardiner for så der kommer jo ikke direkte sol lys ind, så en go tråd noget gaffa tape og så op i loftet, og blæser til at cirkulere luften herinde, så burde det vare top doller :D

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Go'e gamle Danmark
Goddag :P Nu har jeg søgt i overalt herinde efter info om belysning, men det er dog ikke lykkes mig at finde noget om, hvor langt tid sådan en growbox skal have af belysning om dagen. Har én growbox koloniseret med cubensis og 5 styks blå dioder hængende et par cm over posen. Lyser meget mildt på kagen, men ved ikke hvornår jeg helst skal slukke og tænde for belysningen? Nogen erfaringer?

På forhånd tak.

Medlem

Geografisk sted: På flugt
Crazydaizy skrev:
Goddag :P Nu har jeg søgt i overalt herinde efter info om belysning, men det er dog ikke lykkes mig at finde noget om, hvor langt tid sådan en growbox skal have af belysning om dagen. Har én growbox koloniseret med cubensis og 5 styks blå dioder hængende et par cm over posen. Lyser meget mildt på kagen, men ved ikke hvornår jeg helst skal slukke og tænde for belysningen? Nogen erfaringer?

På forhånd tak.

Prøv evt. at se første side af denne tråd. Jeg mener RuneK har skrevet stort set alt hvad du behøver at vide om growkits (inkl. belysning).

Medlem
Brugeravatar

Har jeg allerede læst nøje igennem. Der står desværre ingenting om hvor langt tid i døgnet svampe bør belyses hvis man evt. gror dem i et skab.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
http://www.shroomery.org/5124/Do-mushro ... d-how-much

her står et bud!

Medlem
Brugeravatar

hej skal man lufte ud i sin grow box ved godt at de vokser hurtigere vis man gør men er det nødvendigt ? :)

Medlem
Brugeravatar

Er der ikke sådan en slags udluftningsanordning på posen? Jeg husker bare på at have frisk luft omkring posen, men åbner ikke posen uden god grund. Det fungerer skam ganske fint...

PS: Tak for hjælpen Om Shanti. :)

Medlem
Brugeravatar

Det er ikke et grow kit jeg taler om det er " hjemmelavet kager "

Medlem
Brugeravatar

Hovsa. Min fejl... :roll: Vil tro det er en god idé, hvis de er hjemmelavede. Kommer selvfølgelig an på så meget som f.eks. hvor du har dem stående, størrelsen og den slags. Luftfugtigheden kan ogå blive for høj, så det er en god idé at holde øje med "kagerne" og sørge for, at de får lidt frisk luft engang imellem...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

-men endelig kan du modificere dit setup ganske enkelt, således det vil passe sig selv. Brug f.eks. tyvek fra cdlommer til brandbare cd/dvd'er. Der er nogle andre metoder, samt tips og tricks, herinde så søg endelig.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
mbl skrev:
hej skal man lufte ud i sin grow box ved godt at de vokser hurtigere vis man gør men er det nødvendigt ? :)

Jeg vil foreslå at du stiller halvdelen af dine kager i en lufttæt grokasse, som du ikke udlufter, og resten i en som du sørger for at udlufte minimum 1-2 gange om dagen, som man normalt anbefales. Så kan du måske blive den første, der laver et systematisk eksperiment. Og jeg vil i hvert fald gerne høre resultatet! :)

Min formodning er, at hvis der overhovedet ikke er nogen udluftning så vil du få både færre og mindre svampe, men det er meget muligt at et par stykker når at poppe op inden myceliet ikke længere kan få vejret. Som And skriver er der mange muligheder for at sikre en minimal luftudveksling, og i gamle dage, inden Psilocybe Fanaticus (PF) opfandt ... PF-tek = riskager, så var det ret almindeligt for hobbydyrkere at dyrke invitro, dvs i glas og med ret minimal udluftning. Men lidt frisk luft tror jeg der skal til. Men jeg håber jeg ikke har ret! :)

Medlem
Brugeravatar

Har simpelthen søgt og søgt, men nu orker jeg ikke mere. Jeg brænder lidt efter at få det afklaret.
Spørgsmål: Hvad i alverden er det hvide "bånd", eller hvad mand vil kalde det, som altid sidder på låget på forskellige growkits? Kan ikke regne det ud.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er et tyvek-filter der gør, at myceliet kan ånde under dets udvikling, uden at blive kontamineret.

Medlem
Brugeravatar

Aha.

Junior medlem

Mener ikke, der er den mindste fejl. De er bløde, idet 90% af deres masse forsvinder; vand. Men selvfølgelig, reducerer din nye metode som clear-tørring tid.

Medlem
Brugeravatar

Hej psy! Kort spørgsmål.
Er det muligt at komme Copelandia cyanescens sporeprint i sit cubensis, mexican growkit - og håbe på begge svampe kommer op? :rocking:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

HC4L skrev:
Hej psy! Kort spørgsmål.
Er det muligt at komme Copelandia cyanescens sporeprint i sit cubensis, mexican growkit - og håbe på begge svampe kommer op? :rocking:

Hurtigt svar: nej
Fordi: der er fuldt koloniseret psilocybe cubensis mycelie i, hvilket vil afskedige cyanescens-sporerne som var det kontaminerings-sporer. Myceliet er simpelthen for stærkt.
Derimod kan du sterilisere dig nogle rugkerner og opdyrke dig copelandia cyanenscens i det, blande noget gødning i og lige case det - evt. med kokosfibre. Det kan du finde en tek på, på Shroomery, og det er OT :D

Medlem
Brugeravatar

:EDIT*
Flyttet til svampe dyrkning generelt.

Senest rettet af HC4L 06 jan 2009 17:42, rettet i alt 1 gang.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1061 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 54  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]