JEL skrev:
Nu da tråden handler om sukker er det formentlig på sin plads med denne quote, som kommer fra BBC og omhandler nogle nye helse-studier:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/7789302.stm skrev:
Regardless of what parents might think, sugar does not cause hyperactive behaviour.
At least 12 randomised controlled trials looking at levels of sugar and behaviour - even in children with attention deficit hyperactivity disorder - were unable to detect any difference.
Scientists also found that when parents think their child has had a sugary drink they rate their behaviour as more hyperactive - so it is all in the mind.
Jeg synes selv det er ret interessant at forældre føler deres børn er mere hyper-aktive når de TROR børnene har fået sukker.
Den samme mekanisme gør sig jo formentlig gældende omkring narko, vil jeg tro.
Og hvis den gør, så ka' en del af det anti-doping og anti-narko hysteri vi ser i samfundet jo måske skyldes at medierne, med deres massive fokus på narko som noget ondt (til dels takket være vores krigs-forbryder-regering der hylder et system hvor politiet dømmer folk istedet for domstolene, som 3-delingen ellers kræver), har været med til at skabe et billede hos mange mennesker af at alle unge bruger narko helt hæmnings-løst.
Vi hører jo tit i medierne nyheder om hvor frygteligt narko og doping er og hvor skrækkeligt det er at det ikke er mere forbudt end det er. Man får ihvertfald let det indtryk at det er danmark's største problem.
Og regeringen skærper derfor hele tiden tonen, og indsatsen, mod stoffer og doping og andre såkaldt 'Usunde' ting (og ser samtidig helt bort fra de potentielt sunde egenskaber der også er)
Doping feks, vil man jo i regeringen gerne gi' motionister fængsel for (jeg ved ikke om loven gi'r denne mulighed iøjeblikket, men de har ihvertfald snakket om det burde være sådan). Og motionister delta'r jo ellers ikke i nogle konkurrencer, og hvordan det så ka' være snyd at drikke en liter cocacola feks, som indeholder koffein der står på doping-listen, gi'r ingen mening.
Anyway, tyv tror jo som bekendt at hver mand stjæler, og sukker-undersøgelsen her beviser jo at mistanke alene forstærker troen på at vedkommende også er skyldig (altså at det man tror virker selv-forstærkende og selv-opfyldende), så måske er det deres egen fokus på området der gør at de ser det som så massivt og forfærdeligt at de er nødt til at gøre lovene hårdere og hårdere hele tiden.
Altså, at fordi de TROR narko er over det hele, så TROR de på at de er nødt til at gøre alt for at ødelægge det for de af os der nyder det.
Min påstand er at narko IKKE i væsentlig grad gør folk mere ude af stand til at fungere som lov-lydige borgere. Ikke mere end alkohol feks gør.
Men man fokuserer stort set kun på narko som noget ondt der sætter brugere ude af stand til at ku' opføre sig ordentligt eller overholde almene regler for god og lovlig opførsel (selvom de fleste problemer med narko-brugere jo efter alt at dømme skabes af forbuddet og hetzen mod brugerne, som driver nogle mennesker til feks kriminalitet, og ikke af selve narko-brugen, som i-sig-selv sagten's ka' foregå fornuftigt hvis ellers miljøet tillod det og ikke gjorde livet Umuligt for brugerne, som man forsøger i disse forbuds-år)
Så sukker-undersøgelsen si'r altså at når folk TROR en person er påvirket af sukker (eller narko), så FØLER de også at personen opfører sig mere vanvittigt.
Endnu engang gi'r det gode gamle ord-sprog "Beauty is in the eye of the beholder" god mening

Jeg ved ikke om denne undersøgelse nu vil få skoler med sodavands-forbud til at ændre regler. Sikkert ikke. Men nu er det ihvertfald påvist, ifølge undersøgelsen, at sukker ikke gi'r hyper-aktivitet.
Hyperaktivitet er det mindste problem med sukker! har læst meget på emnet, skal det lige siges.
Hvis du fråder 100 gram sukker, nedsætter det kroppens evne til at bekæmpe mikroper 14 gange.
Sukker er for nylig blevet kaldt den mest ældningsfremmende fødevare på markedet, af amerikanske forskere.
overforbrug af sukker kan medføre kronisk sygdom, svær afhængighed, adfærdsproblemer grundet afhængigheden og fedme. Raffineret sukker er ikke noget kroppen på nogen måde har brug for. Man mener at 25% af alle danskere er sukkerafhængige, hvor mange er så ikke overforbrugere?
Sukkerafhænighed medfører fejlernæring, fordi du bliver sulten efter ting der er direkte ubrugelige for din krop. Du bør derimod spise langsomt optagelige kulhydrater, istedet for tomme. Sukker kan give depression, kæbegnidninger, rysten i kroppen, svedeture og ubehag, hvis du stopper et misbrug.
En af hovedgrundene til at sukker er vanedannende er at det udløser dopamin, serotonin og beta endorfin, i din hjernes belønningssystem. Du bliver afængig af kroppens egne opiater (Beta endorfin) samt dopaminen og serotoninen. Den høje udløsning af beta endorfin medfører, at sukkermisbrugeren får en lav smertetærskel.
Jeg er af den overbevisning at alle rusmidler og skadelige fødevare skal have en aldersgrænse på 18 år. inklusive alkohol og cigaretter OG sukker og junkfood. Børn er simpelthen ikke oplyste nok til selv at vælge hvad de skal spise. hvis de fik lov til det, kender jeg mange der ville spise guldkorn 3 gange om dagen. Gudlkorn indeholder 50% sukker.
Det er bestemt ikke ufarligt. Gider ikke lige bruge en halv time på at diske kilder op, men gør det gerne hvis det der er nogen der skulle betvivle.