Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 07:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Nu har jeg længe gået og undret mig over den evig straf stort set alle dejlige ting medfører. Her kommer nogen eksempler:

Indtagelse af narko= skader på hjernen, tømmermænd, social nedgørelse og evt. afhænighed.

Indtagelse af alkohol= skader på hjernen og tømmermænd.

Sex= evt. kønsygdomme og børn*

Kager og slik= Forringet helbred hvor der medfølger div. dødelige sygdomme.

Ja selv det at være gravid medfører en hård fysisk straf i form af storer smerter ved fødsel.

*Det er jo langt fra alle der vil se børn som en straf, men i nogen tilfælde er de jo et uheld og kan medfører en stor psykisk straf: f.eks. at skulle tage stilling til abort mm.

Nogen vil måske sige at f.eks. kærlighed ikke medfører straf, men i mange tilfælde ender det med at man går fra hinanden eller på anden måde bliver straffet psykisk.

Er det mig der ser meget sort på det hele, eller er der andrer der har det som mig? Mange vil vel mene (især kristne) at det er en højere magt der har arrangeret det sådan for at mennesker ikke skal blive ledt ind i fristelsen, men som man kan se på mit navn holder den teori ikke i min verden. Hvis det var sådan, ville det være det endegyldige bevis på "guds" latterlighed og ondskab.

Kan det være rent tilfælde det hænger sådan sammen?
Er det måske muligt at opstille en videnskabelig forklaring og er der allerede gjort det?
En mulighed kunne jo være at det er nød til at hænge sådan sammen, for at menneskeheden skal overleve? Det er måske en mekanisme som livet har udviklet for at overleve?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maryland State Senate
En mulighed kunne jo være at det er nød til at hænge sådan sammen, for at menneskeheden skal overleve? Det er måske en mekanisme som livet har udviklet for at overleve?

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Verden er dit spejl, og det er op til dig, om du vil se alting som straf eller som noget fantastisk. Der skal være balance i livet, for at det er sjovt, så i virkeligheden er alting, som det skal være, hvis blot du anlægger en positiv synsvinkel. Desuden er der da så mange andre måder at blive glad og tilfreds på end ved at spise kager, kneppe til højre og venstre og overdrive forbruget af skadelige stoffer.

Varmen er først rigtig dejlig, når du har været helt nede under frysepunktet, og det går igen i de fleste sammenhæng. Ligesom en gravid kvinde også føler, at hun har kæmpet for sit barn og bliver beriget med den ultimative lykke, når det er overstået.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
@Minimal

Well spoken.

Alt Ædende Ateist, der er mange andre ting der også kan give glæde og lykke. Har du blokeret for dit syn til dem?

Wannerbe psykedyliker
Brugeravatar

Geografisk sted: The most psychedelic place ever
hvis alt i livet var nemt og som en leg så ville det da blive kedeligt at leve, hvis man ikke møder modgang kan man ikke få medgang. du kan starte med at sprede god karma :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Minimal skrev:
Desuden er der da så mange andre måder at blive glad og tilfreds på end ved at spise kager, kneppe til højre og venstre og overdrive forbruget af skadelige stoffer.

Så du mener jeg skal overveje min livsstil? :wink:

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Alt Ædende Ateist skrev:
Indtagelse af narko= skader på hjernen, tømmermænd, social nedgørelse og evt. afhænighed.

Indtagelse af alkohol= skader på hjernen og tømmermænd.

Sex= evt. kønsygdomme og børn*

Kager og slik= Forringet helbred hvor der medfølger div. dødelige sygdomme.

Man kan godt indtage narko ude at få skader, tømmermænd, social nedgørelse (desværre ofte ved at skjule det) og afhængighed.
Man kan godt drikke moderat uden at få hjerneskader og tømmermænd.
Man kan godt dyrke sex uden af få kønssygdomme og børn, hvis man tænker sig om
Man kan godt spise kage uden at skade sit helbred.

Gør alt i moderation og hav hjernen med, så er livet ingen straf. Man kan på en måde sige at man straffer sig selv, når man hovedløst misbruger de nævnte ting.

Wannerbe psykedyliker
Brugeravatar

det er derfor vi har harmreduction for alt ;D der er bare ikke hjemme sider for folk der har brug for at vide at de skal spise mindre eller huske gummi på ormen eller at man måske skulle stikke 2 fingre i halsen efter en druk tur også drikke noget vand . det er jo bare ting man ved

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
har i aldrig hørt setningen.

everything good is bad,
everything bad is good.

Wannerbe psykedyliker
Brugeravatar

det kommer vel an på hvordan man ser det, hvis det gode også er det onde så er alt vel lige her i verden, også kan man vel ikke længere sige at noget er ondt eller godt, for så mister alt jo sin værdi og blir menigsløst

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
Budha skrev:
det kommer vel an på hvordan man ser det, hvis det gode også er det onde så er alt vel lige her i verden, også kan man vel ikke længere sige at noget er ondt eller godt, for så mister alt jo sin værdi og blir menigsløst

ja det kommer an på hvordan man ser det.
og med den måde du ser det på, ligger du lidt ord i min mund.

jeg mener at rugbrød er ikke så nice som franskbrød - men langt sundere.

jeg mener at hitler mente at USA var de onde.

jeg mener at det kan være en sejer at tabe.

jeg mener at nogen gange må forlade den man elsker, skønt man bare vil blive.

- tilbage til det med hvordan man ser på tingene, det handler for det meste om at vende hele lortet på hovede og så lige kigge ordentligt.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
"Bla bla bla" - redigeret væk da det er spild af serverplads (Zarathustra)

Citat:
jeg%20mener%20at%20nogen%20gange%20må%20forlade%20den%20man%20elsker,%20skønt%20man%20bare%20vil%20blive.

jeg forlod en jeg elskede engang. jeg var så grøn i kærlighed at jeg slet ikke vidste at jeg elskede. jeg har aldrig fortrudt noget så bitterligt. man må aldrig forlade den man elsker.

"Bla bla" (Zarathustra)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Life will kill you.

Det meste er vidst blevet sagt. Jeg føler dog at der opstår et mindre problem for mig, og at du opstiller tingene alt for sort/hvidt. Smerte er ikke nødvendigvis straf, og som Minimal siger, kan en smerte føre til en større glæde. Uden noget negativt, findes der så noget positivt? Uden mørke intet lys? Derudover, har du også et udgangspunkt som siger at en straf er en dårlig ting, men burde en straf egentligt ikke have til formål at gavne dig? Tømmermænd får dig måske til at reflektere over dit forbrug af diverse stoffer, så du ikke ender med at dø i rendestenen. Fører vi det videre, er straf måske noget af det vigtigste i livet, da det burde være en vej til lærdom, på godt og på ondt. Vi lærer af vores fejl, og hvordan kender vi vores fejl uden straf? Det er efter min mening, et af samfundets, måske også individets, større problemer. I hvert fald, bør vi som samfund, kun straffe for at hjælpe. For det meste ser jeg en meget sørgelig tilgang til straf. Desuden... så er straf vel bare en idé eller et begreb vi mennesker har opfundet. Alting behøver ikke en forklaring, nogle ting er bare som de er, uden grund.

Moderator
Brugeravatar

Jeg synes ideen om kontrast for definationens skyld (red. uden ondt ville der ikke være noget godt mm.) er lidt let købt. Den bygger, som jeg ser det, på at der har været en plan for verdens udformning, at der på forhånd er defineret hvad der er godt og ondt, men hvis der har været en plan, hvorfor så skabe ondskab til at starte med.
Vi har selv skabt betegnelserne for alt det der findes i den verden vi lever i, altså har vi også selv opstillet de kontraster ud fra den opfattelse vi har af tingende. At sige at der ikke er noget lys uden mørke er for mig at se relativistisk ordgøgl; uden mørke er derimod kun lys.

Eksemplet med usunde sager viser meget godt at vi selv definere hvad der er bivirkninger, og hvad der er virkning, sukker har sikkert smagt godt fordi det har indholdt en stor mængde energi, og derfor kunnet holde mennesket i live i langt tid, men i nutiden har vi så stor en overproduktion at det er blevet en bivirkning med det store energiindhold, og hvad der før har fået os til at prioriterer sukker fremfor lav-energi produkter (smagen/glædesstofudløsnningen) er nu den ønskede virkning.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg forstår godt din argumentation for, hvorfor du mener at der stadig vil være lys, hvis der intet mørke var. Jeg mener dog at dette er forkert. Hvis du siger sådan, antager du at der er en objektiv eller fast virkelighed og verden, mens min opfattelse, og pointe, nærmere er at uden mørke, hvor der kun er lys, opfattes lyset slet ikke, det blot er, og så længe vi ikke opfatter det, er det ikke en del af vores ellers så "faste" verden. Eksisterer lys mon for en som er født blind?

Moderator
Brugeravatar

Jeg tror bestemt ikke på at vi alle opfatter verden ens, fastlåst og objektiv, men jeg mener nu der er en vis fælles forståelsesramme, vi gør brug af, når det ikke går helt ad helvede til med kommunikation.

Joh, man ville nok betragte det som en selvfølge, men altså, du har vel sagtens sjællent eller aldrig været udsat for, ikke at have noget luft, du kan heller ikke se den, men du betvivler vel stadig ikke at den er der? Men jeg vil helt sikkert give dig ret i at det er mere nærtliggende og nemmere at definere noget ud fra hvad det ikke er.

Så vidt jeg har forstået er blinde født med/fået en deffekt i enten øjnene, eller forbindelsen mellem øje og hjerne, så de ikke kan opfange lys, hvilket vi opfatter objekter i, så jeg ville ikke sige at lys eksistere for blinde, ud over måske lige CEVS.

Medlem
Brugeravatar

galskabens-gardner skrev:
har i aldrig hørt setningen.

everything good is bad,
everything bad is good.

- There's nothing either good or bad, but thinking makes it so.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

BisMann skrev:
Jeg synes ideen om kontrast for definationens skyld (red. uden ondt ville der ikke være noget godt mm.) er lidt let købt. Den bygger, som jeg ser det, på at der har været en plan for verdens udformning, at der på forhånd er defineret hvad der er godt og ondt, men hvis der har været en plan, hvorfor så skabe ondskab til at starte med.
Vi har selv skabt betegnelserne for alt det der findes i den verden vi lever i, altså har vi også selv opstillet de kontraster ud fra den opfattelse vi har af tingende. At sige at der ikke er noget lys uden mørke er for mig at se relativistisk ordgøgl; uden mørke er derimod kun lys.

Eksemplet med usunde sager viser meget godt at vi selv definere hvad der er bivirkninger, og hvad der er virkning, sukker har sikkert smagt godt fordi det har indholdt en stor mængde energi, og derfor kunnet holde mennesket i live i langt tid, men i nutiden har vi så stor en overproduktion at det er blevet en bivirkning med det store energiindhold, og hvad der før har fået os til at prioriterer sukker fremfor lav-energi produkter (smagen/glædesstofudløsnningen) er nu den ønskede virkning.

Den er meget let købt; gratis faktisk :) .

Jeg er uenig med dig i at vi opdigter kontrasten (på et relativt plan i hvertfald). Nogle ting føles da bedre end andre. Jeg kan fx godt lide når solen skinner og jeg sidder ude i haven med en portion jordbær med fløde; det mener jeg ikke at jeg har lært, men derimod er noget der ligger i min natur, ligesom det ligger i alle andres.

At der i bund og grund ikke findes rigtigt og forkert og at tilfredsstillelse af behov ikke udgør noget mål i sig selv, kan vi måske godt blive enige om, men at vi har dem, er da ubestrideligt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

BisMann skrev:
Jeg tror bestemt ikke på at vi alle opfatter verden ens, fastlåst og objektiv, men jeg mener nu der er en vis fælles forståelsesramme, vi gør brug af, når det ikke går helt ad helvede til med kommunikation.

Joh, man ville nok betragte det som en selvfølge, men altså, du har vel sagtens sjællent eller aldrig været udsat for, ikke at have noget luft, du kan heller ikke se den, men du betvivler vel stadig ikke at den er der? Men jeg vil helt sikkert give dig ret i at det er mere nærtliggende og nemmere at definere noget ud fra hvad det ikke er.

Så vidt jeg har forstået er blinde født med/fået en deffekt i enten øjnene, eller forbindelsen mellem øje og hjerne, så de ikke kan opfange lys, hvilket vi opfatter objekter i, så jeg ville ikke sige at lys eksistere for blinde, ud over måske lige CEVS.

"the fire gone out but the light is never dying"

Du modsiger dig selv lidt dér. Først skriver du at vi "opfatter verden ens, fastlåst og objektiv"(hvilket jeg er meget uenig i), og derefter kommer du med et skide godt eksempel på hvorfor vi netop ikke opfatter verden ens (iogmed blinde fx ikke opfatter lys).

Jeg tror vi er enige i at vi opfatter os selv og verden subjektivt, men at vi er ens, ligesom verden er det for alle. Det ser vi bare ikke. Spørgsmålet er så bare hvilken værdi løgnen/fornægtelsen har.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Moonage daydreamer skrev:
Du modsiger dig selv lidt dér. Først skriver du at vi "opfatter verden ens, fastlåst og objektiv"(hvilket jeg er meget uenig i),

Nej, det er lige præcis det han skriver at vi ikke gør..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]