Hello guys and girls.
Jeg har haft denne forunderlige planteven i mit hjem i nogle måneder nu, den har cirkuleret lidt rundt i "kredsen" i noget tid nu og venner har delt stiklinger og tørrede blade ud lidt hist og her. Særligt en af mine venner hvis plante har skudt overraskende i vejret trods meget sparsom lyskilde og lille potte, hvilket har resulteret i en distribuering af de tørrede blade (hvilke jeg faktisk troede var umulige at opnå effekt på uden ekstraktering).
The point is at det er skyllet lidt ind med oplevelser fra bekendte som ikke normalt er de store psychedelic heads, hvilket er ret fascinerende fordi den korte men intense rus/rejse/oplevelse virker betryggende på nogle der ikke umiddelbart er klar på at begive sig ud i de længerevarende trips som LSD, psilocybin osv.
Først løftede jeg ikke et øjenbryn da min ven med den succesfulde salviavækst nævnte at han havde 'loads of leaves' til at ligge og tørre men det viste sig at jeg havde været ignorant for en af hans venner fra hans hold rapporterede over sms en ellers almindelig eftermiddag:
"okay salvia er virkelig underligt. jeg har lige været en plante!"
Jeg ved at vedkommende her ellers ikke gør i psykedeliske ting og da for så vidt heller ikke stoffer som sådan, så det var på en eller anden vis enormt rørende at salvia ikke skåner nogen for et indblik i hendes yderst sære univers som hun åbner op for.
Jeg hørte ad hvordan han havde indtaget den og han sagde at han bare havde røget et halvt gram tørrede blade i en majspibe (

) så jeg fik lige pludselig mod på at gå i gang med selv at ligge blade til side fra min egen stikling. Ekstrakter skræmmer mig tit en smule og jeg finder det ikke nær så charmerende som at kunne plukke et blad direkte fra planten og ryge det. (Bl.a. derfor jeg også helst tyr til pot og ikke hash)
Her er et par billeder fra min vens stiklingefabrik fra i sommers hvor de stadig var små men åh så grønne og skønne:

Sidste weekend fik en af mine gode venner pludselig blod på tanden og tog sig en salvia tur som resulterede i "en underlig ud-af-kroppen rejse med kontakt til en form for højere nærmest skizofren/manipulerende kraft og en oplevelse af 2 eller 3 andre 'skabninger' som også befandt sig samme sted" - det skal siges at dette var på 0,5 gr. tørrede ubehandlede blade røget i pibe med alm. lighter! Oplevelsen var enormt overvældende for ham og han gav udtryk for at han skulle bruge lidt tid (hovedsagligt dagen efter) til ligesom at fordøje oplevelsen.
Nu her til aften tog min bror turen med 0,3 gram tørrede blade - han insisterede på at tage turen alene uden sitter men jeg tilbød at han kunne banke på væggen ind til mig hvis situationen blev (helt) ude af kontrol.
Der gik 2-3 timer hvor jeg ikke hørte en lyd fra hans del af huset hvorefter han kom ind til mig med store klare øjne og en ubeskrivelig afbalanceret og harmonisk udstråling. Han havde haft en sær oplevelse, som han vil forklare mig om i morgen over morgenkaffen, også med følelsen af 3 andre 'skabninger/sjæle/væsener' i samme "rum" som ham selv efterfulgt af en dyb søvn.
Jeg tænkte at jeg ville ind og læse lidt om Salvia divinorums effekt på de opioide receptorer da jeg er ret fascineret af alle de shamanistiske kriterier den plante opfylder: bedøver kroppen og sender sindet/sjælen ind i en drømmelignende men yderst psykedelisk tilstand med kontakt til andre intelligensformer/ånder/bevidstheder/skabinger.
Bottomline af denne tråd er egentlig et
link jeg faldt over på
sagewisdom.org omkring Salvia til behandling af depression og spirituelle kriser. Jeg tillader mig at citére fra artiklen:
Citat:
During a review consultation some 7 months after discontinuing cognitive-behavioural therapy Ms. G claimed to have found relief from her symptoms of depression with use of the herb salvia divinorum sourced through a mail-order herbal supplier. A HAM-D score of 2 confirmed remission of her symptoms of depression at this time. Ms. G claims that she discovered its antidepressant effects accidentally after smoking the herb and had later developed a method of oral consumption which she claimed maintained its antidepressant effects even after she abstained from using it for up to a week.
Despite being cautioned against use of a herb whose safety profile was unknown, she has continued to use a preparation of salvia divinorum leaves taken as an oral dose of 2-3 leaves (1/2 to 3/4 of a gram of leaf material) three times per week (the leaves are chewed and held in the mouth for 15-30 minutes). During this period she has continued to show a total remission of her symptoms of depression according to HAM-D scores in the range of 0-2 and has maintained this improvement for the last 6 months, showing no signs of relapse and reporting only minimal side effects, such as occasional lightheadedness for up to 1 hour after using the herb.
Ms. G volunteered that she has also benefited from occasional intoxicating oral doses of salvia divinorum, consisting of from 8-16 leaves of the herb (approximately 2 to 4 grams), claiming that this herb had engendered a kind of "psychospiritual" awakening, characterized by the discovery of the depth of her sense of self, greater self-confidence, increased feelings of intuitive wisdom and "connectedness to nature."
Det er både spændende at se en person som tør kaste sig lidt ud i nogle personlige eksperimenter da man virkelig kan blive forvirret af al den info og de personlige erfaringer, oplevelser og opfordringer der driver rundt på det store net. Det er fedt at se nogle foreslag til doseringer ved oral/sublingual(?) indtagelse og at hun oplever en vedvarende effekt flere dage efter indtagelsen.
Til sidst skal det nævnes at jeg endnu ikke selv har det store kendskab til planten (endnu!) - jeg har i mine tidligere psykonautdage røget alt fra 40x ekstrakt på bong til svage ekstrakter og blade i pibe, hver gang uden effekt. Jeg tror måske hun har skånet mig for mødet med hende, for set i bakspejlet tror jeg virkelig ikke jeg har været klar på det tidspunkt/sted jeg har indtaget den. Jeg har fået et helt andet billede af planten og dens effekt efter at have fulgt den fra stikling til vindueskarmskæmpe og til sidst hvad den gør når den introduceres til en hominid-hjerne. Jeg vil bruge denne tråd til at holde jer update med mine oplevelser med planten - både i indre og ydre verden. Men kan godt kalde mig helt på bar bund hvad angår personlig erfaring med den, så måske det kunne være gavnligt for jer ligeledes grønne (got that?

) brugere derude.