Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 07:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel: Re: Kymatica
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
xun skrev:
hvordan vil du i givet fald modbevise f.eks. at jeg tror på at jordens magnetiske energifelt har noget at gøre med menneskets og alle andre tings energier?

Jeg er ikke helt med. Hvis du mener at han skal modbevise at du tror på noget, så er jeg ikke med. Jeg går ud fra at det er en tastefejl, og du mener at han skal modbevise at jordens magnetiske energifelt har noget at gøre med menneskets og alle andre tings energier?

Hvis det er rigtigt forstået, så er du altså ude i Russel's Teapot igen. Læste og forstod du det ikke da jeg postede det første gang?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
dankdawg skrev:
xun skrev:
hvordan vil du i givet fald modbevise f.eks. at jeg tror på at jordens magnetiske energifelt har noget at gøre med menneskets og alle andre tings energier?

Jeg er ikke helt med. Hvis du mener at han skal modbevise at du tror på noget, så er jeg ikke med. Jeg går ud fra at det er en tastefejl, og du mener at han skal modbevise at jordens magnetiske energifelt har noget at gøre med menneskets og alle andre tings energier?

Hvis det er rigtigt forstået, så er du altså ude i Russel's Teapot igen. Læste og forstod du det ikke da jeg postede det første gang?

Jamen så hvis du siger at jeg ikke kan bevise at denne forbindelse mellem de elektromagnetiske energier fra planeten og os mennesker, og du heller ikke kan bevise at de ikke eksisterer, hvorfor angriber du mig så for at mene at jeg kan bevise det?

Igen... Dette er psykedelisk filosofi og ikke videnskabs-forumet...

Psychedelia Gay Overlord

xun skrev:

Jamen så hvis du siger at jeg ikke kan bevise at denne forbindelse mellem de elektromagnetiske energier fra planeten og os mennesker, og du heller ikke kan bevise at de ikke eksisterer, hvorfor angriber du mig så for at mene at jeg kan bevise det?

Igen... Dette er psykedelisk filosofi og ikke videnskabs-forumet...

Jeg "angriber" dig faktisk ikke. Jeg gør opmærksom på at det ikke er op til os andre at modbevise fri fantasi, hvilket jeg har forklaret dig ret grundigt. Indtil videre er der intet der tyder på at du på nogen måde har ret.

Psychedelia Gay Overlord

denne video virker vedkommende i denne tråd.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Prometheus skrev:
arpheus skrev:
I virkeligheden afviser jeg heller ikke videnskaben som vrøvl, men behæftet med stor usikkerhed og foranderlighed. Når man med videnskaben i hånden håner dem der tror, så skal man bare huske på videnskabens egen fejlbarlighed. Det burde føre til større ydmyghed og tvivl og ikke til den opblæsthed, nedladenhed, latterliggørelse og overmodighed som findes i stort omfang på psychedelia og andre steder... Det afslører for mig netop mangel på visdom og samme behov som religiøse har for at tro på noget og dunke andre oven i hovedet med det. Som om nogen egentlig ved noget som helst når det kommer til stykket.

Mit problem med den slags er ikke at folk tror som de gør, men at de forsøger at anvende videnskaben (på forkerte præmisser) til at sandsynliggøre deres tro. At forklæde tro som videnskab, giver læren en øget grad af plausibilitet for folk som ikke er bekendt med de specifikke tekniske områder. De fleste af os har en vis grad af autoritetstro overfor kilder som anvender avancerede videnskabelige begreber - uanset om vi kan gennemskue hvorvidt forklaringen holder vand eller ej. Pseudovidenskab ser jeg som en grim forvanskning af både tro og videnskab.
Jeg har ingen anelse om hvordan verden dybest set hænger sammen, men videnskaben (i dens uforvanskede form) er det tætteste jeg kommer på realistiske forklaringer som harmonerer med mit verdensbillede. Videnskaben giver ikke noget komplet billede af hvordan alting hænger sammen, men, som du selv nævner, udvikles den hele tiden. Det er sjældent at et videnskabeligt funderet paradigme er blevet helt forkastet på grund af nyopdagelser - snarere er der sket en raffinering og uddybning af i forvejen anerkendte paradigmer.
Tro er helt fint, men tro forklædt i lånte fjer fra videnskaben har jeg vist aldrig set et godt eksempel på.

Jeg er enig i det meste af det du skriver også, at det er godt at få pillet tingene fra hinanden så det er muligt at se hvad der er hvad og diskutere på de rigtige præmisser. Når man taler om tro er det vel iøvrigt selvmord at påstå det kan bevises. Det ligger jo i ordet, at det kan det netop ikke og derfor er troen central, for eksempel i de største retninger indenfor kristendommen: Gennem troen kommer frelsen (siger de).

Om det er sjældent at et videnskabeligt funderet paradigme er blevet helt forkastet på grund af nyopdagelser ved jeg desværre ikke nok om og må derfor æde den. Alene det forhold, at det forekommer bør dog vække stof til eftertanke (der er efter min mening ikke noget der er helt sikkert og bør medføre arrogance). Hvem ved, måske får xun ret en dag... Måske finder videnskaben ud af, at grundlæggende præmisser eller parametre har været forkerte og opdager nye sammenhænge der forkaster tidligere selvfølgeligheder.

Jeg kan se, at du er i stand til at argumentere overbevisende uden at være hverken nedladende, opblæst eller indbildsk og det er en sand befrielse. Det der irriterede mig i tråden var ikke selve argumenterne, den viden de er baseret på eller at jeg nødvendigvis selv er uenig, men den nedrakning nogle åbenbart føler er nødvendig for at "trænge igennem" (og jeg håber det tydeligt fremgår, at det er ikke er en kritik af dig!).

Most of the physical world is unseen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
En lidt ældre tråd men fandt emnet og indholdet lærerigt og oplysende.
Om facts er rigtige eller ej er ret så ligemeget i mine øjne her.
Det er en spændende teori, en blandt tusinder af teorier om netop dette emne.

Jeg har droppet at læse de 2 sidste siders kommentarer da jeg føler det hele er kørt af sporet og derfor heller ikke opfordrer til videre diskussion. Jeg ville bare lige komme med mit synspunkt og respons på videon.

Der hersker tilsynladende et vis kaos omkring dette emne og disse spørgsmål, men JEG har fået en masse ud af at se filmen og har lært nogle ting undervejs som jeg kan bruge i min hverdag.

Ikke så meget indholdet i store træk, men der var flere små inputs der vil komme mig til gode.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]