Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jun 2025 22:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Hey :)

Er ikke helt erfaren inden for kemien, men ville høre om der var en "nem" måde at ekstraktere koffeinen fra Coca Cola på? Hvis det overhovedet er muligt :oops:

/Badebolden

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg ville nok gøre det fra kaffe eller te i stedet, der er for mange trælse ting i cola; Kulsyre, fosforsyre, sukker i rå mængder... Det ville blive noget gris.

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
hvis du i det mindste gad lave en google søgning så ville du finde ud af at der er flere links til koffein ekstraktioner, både fra cola, kaffe og te. men hvorfor gider du i det hele taget bruge tid og kræfter på at ekstrahere det når det kan købes i ren form?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Måske han godt kan lide kemi? Jeg har da også lavet utallige af den slags "meningsløse" eksperimenter, fordi jeg syntes det var sjovt. I øvrigt kan man lære pænt meget kemi ved at lave fx. en syre/base ekstraktion efterfulgt af en omkrystallisering.

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
go pointe, det havde jeg ikke lige overvejet

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
@ jim fear:

Du har nok ret :)
Tror kaffe ville være bedre at ekstraktere fra :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vi lavede dette forsøg for et års tid siden, så kan du hygge dig lidt med læsningen.

Isolering af coffein fra teblade

Formål
Øvelsen er et eksempel på en fremgangsmåde til udvinding af et naturstof - en ren kemisk forbindelse fra et plantemateriale. Der er naturligvis ingen forskel på egenskaberne af "naturligt" coffein, og coffein fremstillet ved en syntese.

Sikkerhed
Coffein indtaget i større mængder er sundhedsfarligt. Den dødelige dosis ligger omkring 5 g for et voksent menneske. Ethylacetat og toluendampe i laboratorieluften bør begrænses mest muligt. Inddampningerne af disse opløsningsmidler skal foregå i stinkskab.
Undersøg R/S-sætningerne for de stoffer du arbejder med.

Øvelsen indeholder følgende fire punkter:
1. Coffeinen ekstraheres
2. Omkrystallisation
3. TLC af råcoffein, oprenset coffein og indkøbt coffein.
4. Smeltepunkter af råcoffein, oprenset coffein og indkøbt coffein.

Kemikalier
Na2CO3, the, ethylacetat, vandfrit Na2SO4, toluen, acetone

Fremgangsmåde
• Opløs 35 g natriumcarbonat, Na2CO3, i 250 mL H2O i et stort bægerglas (500 mL) og bring opløsningen i kog.
• 50 g the afvejes, indpakkes i stof (ostelærred) og anbringes i den kogende opløsning. Der koges videre ved svag varme i 20-30 min.
• Pres vandet gennem theposen med en spatel nogle gange under kogningen.
• Blandingen afkøles til ca. 20 C på isbad, hvorefter opløsningen dekanteres over i en skilletragt, der indeholder 30 mL ethylacetat, samtidig med, at theposen presses let. Skyl derefter theposen med 2 gange 50 mL H2O, som også dekanteres fra.
• Udryst dernæst yderst forsigtigt, da kraftig rystning medfører emulsionsdannelser. "Hæld" skilletragten frem og tilbage 5-6 gange. Undgå at forårsage skumdannelse. Tap ethylacetat fra, ned i en konisk kolbe. Er det ethylacetatfasen eller vandfasen, som ligger nederst og kan tappes først?

• Tilsæt nu 30 mL ethylacetat ved forsigtigt at hælde den ned langs indersiden af skilletragten. Udryst som før og foren de to ethylacetatfaser. Gentag processen yderligere 3 gange med 30 ml ethylacetat pr. gang.
• Inden opløsningsmidlet afdampes skal opløsningen tørres, hvilket vil sige, at H2O som stadig er i ethylacetatfasen skal fjernes. Dette gøres ved at omrøre opløsningen med ca. 10 g vandfrit natriumsulfat i ca. 5 min. Derefter frafiltreres tørringsmidlet, kolbe og filter vaskes med 5 mL ethylacetat og opløsningen inddampes.

Inddampningen foretages på følgende måde:
Filtratet hældes i et 250 mL bægerglas, tilsættes 2-3 kogesten og koges ned til 20-30 mL på vandbad . Derefter overføres filtratet kvantitativt til et 50 mL forvejet bægerglas og der inddampes til ethylacetaten lige netop er fordampet. Beregn udbyttet.

Råcoffeinen deles til:
a. TLC
b. Smeltepunktsbestemmelse
c. Omkrystallisation

Ad. a. TLC udføres med acetone eller acetone/propanon som mobil fase. TLC udføres på råcoffeinen, på den rene coffein fra omkrystallisation og på indkøbt coffein.

Ad. b. Smeltepunkter bestemmes for både råcoffein, ren coffein fra omkrystallisation og på indkøbt coffein.

Ad. c. Resten af råcoffeinen kommes i et reagensglas sammen med 5 mL toluen. Reagensglasset neddyppes i kogende vand indtil coffeinen er gået i opløsning. Dernæst tildryppes kold benzin, kp 80-100oC til den varme opløsning indtil denne bliver uklar.
Opløsningen afkøles og krystallerne isoleres ved sugefiltrering. Krystallerne vaskes med 1-2 mL benzin.
De tørres og der bestemmes smeltepunkt og foretages TLC.

(Baudelaire 1860).

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Hvad er TLC, og hvorfor bruge te i stedet for kaffe, da kaffe har langt mere koffein end te har thenin?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

And skrev:
Hvad er TLC, og hvorfor bruge te i stedet for kaffe, da kaffe har langt mere koffein end te har thenin?

TLC er tyndtlagschromatografi og er en metode til at vudere ens kemiske stof. Man kan ud fra grafer se hvilke stoffer og (ud fra standarder) hvor meget der er i ens prøve. Kaffe ville nok være bedre, men denne her er med te. Men det er vel fuldstændig samme fremgangsmåde som med kaf'.

Psychedelia Sponsor

Geografisk sted: København
For at ødelægge stemningen vil jeg blot oplyse om at det er ganske muligt at finde koffein på nettet i store mængder til få penge. For nogle år siden købte jeg selv (i en alkobrandert) 1 kg ren koffein til den nette sum af ~450 DKK, porto inkl. At ekstrahere koffein fra Coca-Cola er spild af penge.

Hvis du bare mangler et pep, så kan jeg anbefale en koldtvandsekstraktion af kaffe. Tag dobbelt så meget kaffe du ville bruge til en hel kande, hæld det i en 2L flaske, fyld 1 L vand i, lad stå 24 timer. Filtrer. Bland op med vand, drik kold eller varm. Næsten ingen bitterstoffer, masser af koffein.
...og så kan du bruge til til at lave hjemmebrygget kahlua. Skriv hvis jeg skal finde en opskrift.. :)

-RuneK

Dedikeret medlem
Brugeravatar

RuneK skrev:
...og så kan du bruge til til at lave hjemmebrygget kahlua. Skriv hvis jeg skal finde en opskrift.. :)

-RuneK

JA! Jeg kniber en lille tåre hver gang jeg i min trang til lækre sager som white russians, b52'ere mm.. ser mig nødsaget til at spendere 145 gode danske kroner på en flaske kahluha..... Kunne være rigtig sjovt med en opskriv!!

(Baudelaire 1860).

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Ren koffein smager forfærdeligt! Men det er godt i bagværk. Jeg overvejer at integrere det i noget chokolade, men ved ikke om smagen vil ødelægge chokoladen totalt?

Anyways, Kahlua-opskrifter er der nok af:
http://www.google.dk/search?hl=da&clien ... ua&spell=1
http://www.cooks.com/rec/search/0,1-0,h ... ua,FF.html

Dedikeret medlem
Brugeravatar

And skrev:

Fedt nok, tak for det....

Men hvis der er nogle der har en opskrift de har haft succes med eller bare tipz og trix vil jeg stadig blive glad for det... Det lød som om RuneK havde prøvet det før...

(Baudelaire 1860).

Psychedelia Sponsor

And:
Ja, ren koffein er ikke lutter lagkage. Pak det ind i Rizla eller lign. Meget nemmere administration på den måde.

Pivo_Cerveza:
Alright da.
Citat:
kaffeekstrakt:
2 portioner kaffe (10-12 mål)
1 liter vand

først laver du et ekstrakt af kaffe. tag dobbelt så meget kværnet kaffe som du normalt ville bruge til en kande, og lad det trække sammen med ca 1 liter vand i køleskab natten over. filtrer kaffeblandingen, og du har nu kaffeekstrakt. det kan blandes med vand og drikkes koldt eller varmt.

kahlua:
4-500 gram sukker (helst muscovado eller økologisk rørsukker -- kan dog laves med alt)
2-3 dL vand
kaffeekstrakt
vodka
vanilje(-stang)

for at lave kahlua skal du bruge 4-500 gram sukker, 2-3 dL vand, kaffeekstrakt efter smag (formentlig en lille halv liter), en flaske vodka og en vaniljestang. halver vaniljestangen og skrab kornene ud med en kniv. bring vandet i kog, og tilsæt sukker og vaniljekorn. tilsæt herefter kaffeekstrakt -- pas på med at smage til, det er ret varmt. kog hele baduljen ind til en tilpas konsistens -- den skal være tykkere end det færdige produkt da du skal tilsætte vodka senere. hæld blandingen på flaske mens den stadig er varm, det gør det lidt nemmere at få det hele med (eller lad den køle ned, og undgå med sikkerhed at brænde dig). tilsæt nogenlunde lige så meget vodka som der er sirup, og ryst det godt. tilsæt resten af vaniljestangen og vupti -- hjemmelavet kahlua.

mht. kvalitet af ingredienser, vil det selvfølgeligt betyde noget smagsmæssigt om du bruger raffineret sukker eller (økologisk) rørsukker eller muscovadosukker. du kan også sagtens bruge vaniljeekstrakt eller vaniljepulver i stedet for en stang vanilje. for syns skyld og hvis flasken ikke drikkes med det samme, kan du tilsætte en lille håndfuld kaffebønner, så vil du sikkert se at smagen ændrer karakter en smule når den får tid til at trække.

Opskriften er 100% hjemmebrygget; skriv gerne hvis der er problemer, tilføjelser eller gode idéer. Jeg interesserer mig lidt for molekylærgastronomi, og det var i den forbindelse opskriften opstod. Hvis den resulterende kahlua har for mild kaffesmag, kan normalbrygget kaffe bruges (indeholder flere bitterstoffer), evt. en kombination.

Hvis der ønskes en cremet likør, kan noget af siruppen substitueres med kondenseret mælk. Fjern kaffen, erstat vodkaen med whiskey og siruppen med kondenseret mælk, og du har noget der minder om Baileys. Kondenseret mælk kan bl.a. købes i nogle Spar-butikker.

God mandag!

-RuneK

EDIT:
Pivo_Cerveza skrev:
[...]Men hvis der er nogle der har en opskrift de har haft succes med eller bare tipz og trix vil jeg stadig blive glad for det... Det lød som om RuneK havde prøvet det før...

Giv da lige manden tid til at svare ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

RuneK skrev:
And:
Ja, ren koffein er ikke lutter lagkage. Pak det ind i Rizla eller lign. Meget nemmere administration på den måde.

Pivo_Cerveza:
Alright da.
Citat:
kaffeekstrakt:
2 portioner kaffe (10-12 mål)
1 liter vand

først laver du et ekstrakt af kaffe. tag dobbelt så meget kværnet kaffe som du normalt ville bruge til en kande, og lad det trække sammen med ca 1 liter vand i køleskab natten over. filtrer kaffeblandingen, og du har nu kaffeekstrakt. det kan blandes med vand og drikkes koldt eller varmt.

kahlua:
4-500 gram sukker (helst muscovado eller økologisk rørsukker -- kan dog laves med alt)
2-3 dL vand
kaffeekstrakt
vodka
vanilje(-stang)

for at lave kahlua skal du bruge 4-500 gram sukker, 2-3 dL vand, kaffeekstrakt efter smag (formentlig en lille halv liter), en flaske vodka og en vaniljestang. halver vaniljestangen og skrab kornene ud med en kniv. bring vandet i kog, og tilsæt sukker og vaniljekorn. tilsæt herefter kaffeekstrakt -- pas på med at smage til, det er ret varmt. kog hele baduljen ind til en tilpas konsistens -- den skal være tykkere end det færdige produkt da du skal tilsætte vodka senere. hæld blandingen på flaske mens den stadig er varm, det gør det lidt nemmere at få det hele med (eller lad den køle ned, og undgå med sikkerhed at brænde dig). tilsæt nogenlunde lige så meget vodka som der er sirup, og ryst det godt. tilsæt resten af vaniljestangen og vupti -- hjemmelavet kahlua.

mht. kvalitet af ingredienser, vil det selvfølgeligt betyde noget smagsmæssigt om du bruger raffineret sukker eller (økologisk) rørsukker eller muscovadosukker. du kan også sagtens bruge vaniljeekstrakt eller vaniljepulver i stedet for en stang vanilje. for syns skyld og hvis flasken ikke drikkes med det samme, kan du tilsætte en lille håndfuld kaffebønner, så vil du sikkert se at smagen ændrer karakter en smule når den får tid til at trække.

Opskriften er 100% hjemmebrygget; skriv gerne hvis der er problemer, tilføjelser eller gode idéer. Jeg interesserer mig lidt for molekylærgastronomi, og det var i den forbindelse opskriften opstod. Hvis den resulterende kahlua har for mild kaffesmag, kan normalbrygget kaffe bruges (indeholder flere bitterstoffer), evt. en kombination.

Hvis der ønskes en cremet likør, kan noget af siruppen substitueres med kondenseret mælk. Fjern kaffen, erstat vodkaen med whiskey og siruppen med kondenseret mælk, og du har noget der minder om Baileys. Kondenseret mælk kan bl.a. købes i nogle Spar-butikker.

God mandag!

-RuneK

EDIT:
Pivo_Cerveza skrev:
[...]Men hvis der er nogle der har en opskrift de har haft succes med eller bare tipz og trix vil jeg stadig blive glad for det... Det lød som om RuneK havde prøvet det før...

Giv da lige manden tid til at svare ;)

Næææ det var da helt fantastisk, meget bedre end jeg kunne drømme om... Jeg skal hurtigts muligt igang, og det kan kun gå for langsomt. Tusind tak skal du have!

(Baudelaire 1860).

Psychedelia Sponsor

Pivo_Cerveza skrev:
Næææ det var da helt fantastisk, meget bedre end jeg kunne drømme om... Jeg skal hurtigts muligt igang, og det kan kun gå for langsomt. Tusind tak skal du have!

Så bare vent til du smager den ;)

God fornøjelse!

Dope Lord
Brugeravatar

Geografisk sted: Under svampen i smølfeland
Ja det lyder godt nok som en lækker opskrift. Den vil jeg da også lige prøve :)

Psychedelia Sponsor

Den her tråd har været død siden ultimo januar, men nu skal den vækkes igen.
Jeg fik nedenstående besked fra en hemmelig bekendt, og I får alle glæde af mit svar. Det burde nok have sin egen tråd, men det kan en moderator vel klare hvis der er stemning for det -- det ville også være lidt mærkeligt at lave en tråd om molekylærgastronomi til 2 psy-brugere...
Udover teksten forneden, vil jeg også ønske jer en glædelig pi-dag.

Dr. Phibes skrev:
Hey, dit Kahlua-projekt var ret spændende. Har du andre innovationer? :D

Hej doktor!

Nej, har ikke fået forsøgt mig så meget som jeg godt ville. Langt det meste af min viden er fra litteratur -- jeg er nødt til at droppe den simple mad en dag :)
Jeg vil dog anbefale et par links til inspiration:

Khymos
Martin Lersch fra Norge blogger om mad. Han har en PhD i organometallisk kemi, og hans blogindlæg er ofte sprængfyldt med viden.
Specielt interessant er hans hydrokolloide (sp?) opskriftsamling: http://blog.khymos.org/recipe-collection/
Derudover startede han TGWRT, They Go Really Well Together. Idéen er at tage to ingredienser som har fælles smagsstoffer og kombinere dem på sjove måder. Hvad med røget laks med kakaogele og lime? TGWRT bliver hostet af en ny blog hver omgang, og det betyder at der er masser af gode idéer.
http://blog.khymos.org/

Eatfoo
Eatfoo. Tja, ved faktisk ikke noget om ophavsmanden. Han spiser ofte ude, og der er masser af inspiration at hente fra hans beskrivelser. Derudover deltager han i TGWRT. Langt fra så videnskabelig approach som Khymos, men stadig interessant.
http://www.eatfoo.com/

FoodParing
En fantastisk side med en database over kemikalier i forskellig slags mad og smagsgivere (krydderurter osv.). Har en "hvad passer med"-funktion og en "hvad kan jeg erstatte det her med"-funktion. Sidste er ret sjov, og brugte den selv i forbindelse med min egen lille brainstorm til en kahluaopskrift. Tag eksempelvis et kig på hvad du kan erstatte vanilie med når du løber tør: http://www.foodpairing.be/FoodInterchan ... la+bourbon
http://www.foodpairing.be/

Heston Blumenthal
Manden du ikke kommer uden om. Selvlært kok, ejer af The Fat Duck lidt uden for London, indehaver af intet mindre end 3 Michelin-stjerner. Han har lavet en række programmer sammen med BBC, og de er ret gode steder at starte.
BBCs "Heston Blumenthal"-opskriftsamling: Meget langt link
In Search of Perfection -- TV-serie hvori Heston laver "perfekte" versioner af klassiske retter: http://www.youtube.com/results?search_t ... rch+of+per
Chokolademousse -- Heston laver chokolademousse af intet andet end vand og chokolade. Helt klart mit næste eksperiment! Findes på http://www.youtube.com/watch?v=g28-9NVUHj0

Nu har du i hvert fald lidt at starte på. Hvis jeg kommer på andre links, vil jeg forsøge at huske at sende dem videre.

...og da jeg nu har brugt 15 minutter på at skrive alt dette, smider jeg sku også lige min samling ind i den originale tråd :)

Held og lykke med kokkerierne.

God weekend,
Rune

Medlem
Brugeravatar

storken skrev:
hvis du i det mindste gad lave en google søgning så ville du finde ud af at der er flere links til koffein ekstraktioner, både fra cola, kaffe og te. men hvorfor gider du i det hele taget bruge tid og kræfter på at ekstrahere det når det kan købes i ren form?

Det kan da ikke købes rent i DK? eller måske med særskilt tilladelse i guess?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
Ren koffein betragtes som lægemiddel i Danmark, og derfor skal du have tilladelse fra læge til at indføre det til dig selv.
Koffein i fødevarer og kosttilskud betragtes ikke som lægemidler og kan købes helt legalt i Matas.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]