Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 20:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 66 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Flyttet til medaljens bagside

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Nå.. siden denne rædselsfulde tråd er dumpet ned i mit fora, vil jeg give den et par kommentarer:

Dr-D skrev:
Citat:
Efter en overfladisk og yderst uvidenskabelig søgning på emnet var det eneste jeg kunne finde dette http://en.wikipedia.org/wiki/Fainting_game
---
Når du hyperventilere hæver dit blods pH sig som følge af øget udskillelse af CO2 (kulsyre) igennem lungerne. dette medfører at blodårene i din hjerne trækker sig sammen og dermed nedsætter ilttilførslen til hjernen. Dine symptomer er altså en reaktion ovenpå en iltfattig hjerne.
Udover dette står der advarsler om at denne praksis kan give hjerneskade...

Det med hjerneskade tror jeg ikke på. Så ville Stanislav Grof´s holotropi metode jo være forbudt for længst, hvor man netop hyperventilerer i timevis for at simulerer et psykedelisk trip.

Hvad angår diskussionen om hvad der er mest usundt: at holde sig vågen i dagevis eller tage stoffer (hvor jeg dog hader det ord), så kommer det nok an på hvilke kemikalier vi snakker om. Er der tale om de psykedeliske stoffer, de såkaldte5-HT2A agonister, vil jeg mene, at disse er sundere end at man holder sig vågen i dagevis. Når man holder sig vågen i dagevis, stresser man kroppen og for meget af stresshormonet Cortizol kan skade nerveceller i hjernen. Jeg fandt denne artikkel, som beskriver problemet med cortizol og hjerneceller: http://www.ayahuasca.com/?p=51
For at bekræfte ovenstående kildes saglighed, står der noget tilsvarende her: http://www.science.mcmaster.ca/Psycholo ... rtisol.pdf

Angående det at holde sig vågen, var der en pige, som skrev en tråd for et stykke tid siden (kan ikke huske hvad tråden hed). Hun ville holde sig vågen så lang tid som muligt, som et eksperiment, men det skulle vise sig at være langt farligere end hun troede.
På 3. dagen begyndte hun at blive rimelig mærkelig. Hendes venner prøvede at overtale hende til at sove, men hun blev ved at holde sig vågen. På 5 eller 6. dagen lod hun sig overtale, og prøvede at sove, men kunne ikke. Jeg mener at hun ovenikøbet fik noget beroligende her, men det virkede ikke efter hensigten. På 10. eller den 11. dag tog hun tilsidst lidt amfetamin, for at komme ud af den uklarhed hendes sind var havnet i, og det fik hende til at sove! Dog havde hun det skidt i et halvt år efter, og hun anbefalede klart at man skulle holde sig fra den slags eksperimenter!
Hvis der er nogen som kan huske hvad det var for en tråd, må I meget gerne linke til den.

Nå, denne tråd har gjort mig træt.

Hilsen Fanny

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt derude et sted.. der er jeg.. lige nu
Fanny skrev:
Nå.. siden denne rædselsfulde tråd er dumpet ned i mit fora, vil jeg give den et par kommentarer:

Dr-D skrev:
Citat:
Efter en overfladisk og yderst uvidenskabelig søgning på emnet var det eneste jeg kunne finde dette http://en.wikipedia.org/wiki/Fainting_game
---
Når du hyperventilere hæver dit blods pH sig som følge af øget udskillelse af CO2 (kulsyre) igennem lungerne. dette medfører at blodårene i din hjerne trækker sig sammen og dermed nedsætter ilttilførslen til hjernen. Dine symptomer er altså en reaktion ovenpå en iltfattig hjerne.

Det med hjerneskade tror jeg ikke på. Så ville Stanislav Grof´s holotropi metode jo være forbudt for længst, hvor man netop hyperventilerer i timevis for at simulerer et psykedelisk trip.

Hvad angår diskussionen om hvad der er mest usundt: at holde sig vågen i dagevis eller tage stoffer (hvor jeg dog hader det ord), så kommer det nok an på hvilke kemikalier vi snakker om. Er der tale om de psykedeliske stoffer, de såkaldte5-HT2A agonister, vil jeg mene, at disse er sundere end at man holder sig vågen i dagevis. Når man holder sig vågen i dagevis, stresser man kroppen og for meget af stresshormonet Cortizol kan skade nerveceller i hjernen. Jeg fandt denne artikkel, som beskriver problemet med cortizol og hjerneceller: http://www.ayahuasca.com/?p=51
For at bekræfte ovenstående kildes saglighed, står der noget tilsvarende her: http://www.science.mcmaster.ca/Psycholo ... rtisol.pdf

Angående det at holde sig vågen, var der en pige, som skrev en tråd for et stykke tid siden (kan ikke huske hvad tråden hed). Hun ville holde sig vågen så lang tid som muligt, som et eksperiment, men det skulle vise sig at være langt farligere end hun troede.
På 3. dagen begyndte hun at blive rimelig mærkelig. Hendes venner prøvede at overtale hende til at sove, men hun blev ved at holde sig vågen. På 5 eller 6. dagen lod hun sig overtale, og prøvede at sove, men kunne ikke. Jeg mener at hun ovenikøbet fik noget beroligende her, men det virkede ikke efter hensigten. På 10. eller den 11. dag tog hun tilsidst lidt amfetamin, for at komme ud af den uklarhed hendes sind var havnet i, og det fik hende til at sove! Dog havde hun det skidt i et halvt år efter, og hun anbefalede klart at man skulle holde sig fra den slags eksperimenter!
Hvis der er nogen som kan huske hvad det var for en tråd, må I meget gerne linke til den.

Nå, denne tråd har gjort mig træt.

Hilsen Fanny

Mange tak -der var en god potion viden til os omkring enmet... ( sorry hvis jeg lyder og skriver lidt "pløret" )
Jeg vil sige - at holde sig vågen i 6 døgn er allerede alt alt alt for sindsygt..
Nu har jeg eksperimenteret en del med det også- og jeg vil råde alle til - at efter 3 døgn skal de på det kraftigste overveje at ligge sig til at sove-
Ikke kun pga skade, men pga delerium og psykoser- især oven på noget amfetamin eller det der ligner.... jeg fandt hurtigt ud af at man indebilder sig selv nogle skøre skøre ting under søvnmangel, vrangsforstillinger og det der er værre.. man blir skør oppe i hovedet- og dage efter man har fået sin søvn igen, kan man føle sig depressiv og nedtrykt- muligvis pga noget mangel på dopamin ( hvad ved jeg ? ) eller andet i hjernen.... eller søvn ;)
En gang om året sker der nok ikke så meget ved..
Første gang da jeg skrev denne tråd følte jeg mig frisk og havde ikke " tømmermænd "
Prøvede lidt igen den følgene måned.. med amf.. med hash.. og lidt andre sjove ting.. og det kan abselut kun frarådes.. du gir hjernen tæsk.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Fanny skrev:

Dr-D skrev:
Citat:
---

Det er sandt, at det desværre ikke er en særlig pålidelig kilde, men helt usandsynligt syntes jeg nu ikke det lyder. Ved acidosis øges respirationen jo netop for at hæve blodets pH. Hvorvidt det vil give hjerneskade er vel et spørgsmål om hvor længe og hvor kraftig en reaktion der frembringes, men det er tvivlsomt hvor sundt det kan være at sænke hjernens adgang til ilt uanset hvad.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
Der er vel ingen her der har påstået at det er sundt. Der er ingen tvivl om at det er usundt.
Alt som går ind og piller ved kroppens kemi er usundt og farligt. Man kan kun gøre det mindre farligt ved at holde sig på til mådehold og viden om hvad man gør.
Det gælder ligesom ved stoffer at holde sig indenfor rammer som er mindst skadelige som muligt. Når man ikke overgør tingene kan man sagtens lege med dem på sikkert plan, ligesom med så meget andet farligt og usundt vi alle går og laver.

Junior medlem

At blive træt er ren kemi. Kroppen synes, at nu har den kørt længe nok, og så sendes der nogle stoffer afsted (bla. melatonin som sådan et slags naturligt indsovningsmiddel). De fleste går så for det meste i seng og det er så det.

Folk der lever meget regelmæssigt, har sikkert en meget velfungerende indre kemi og trodser den ikke. Engang imellem bliver man så "længe oppe" - dvs. længere end man plejer: Hvis man har det meget sjovt, hvis noget er meget spændende osv. Om "man kan" dette, fordi kroppen i den givne situation tillader en at bryde søvnmønsteret ved ikke at genere indre kemisk træthed, eller det er fordi, indre lyst/nydelses stoffer som endorfin m.m. overdøver træthedsstofferne ved jeg ikke.

Nogle trodser "med vilje" trætheden. En af de åndsvageste grunde må være at sætte rekord i Guiness Book of records, som i de første mange år medtog den slags rekorder. Det gør de ikke længere, men der var en del med som kom over 14 døgn uden søvn - rimelig velkontrollerede data.

Andre har gjort det i mere videnskabelige settings - og her er vi også oppe på noget lignende. Wikipedia angiver rekorden som 260 timer - altså ca 12. døgn - men angiver at andre kilder, hvoraf det fremgår, at nogen har kunnet holde sig vågne i helt op til 19 døgn.
Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Randy_Gard ... ord_holder)

Har engang snakket med en israelsk soldat, som havde været med i 6dages-krigen. Han virkede som et menneske, der bestemt ikke var typen, der ville kaste sig ud i personlige eksperimenter. Han var kampvognskommandør - og enhver der har prøvet at køre i en kampvogn ved at der er en infernalsk larm inde i sådan et skrummel, som tilmed også er overbefolket med alt for mange mennesker på alt for lidt plads. Det var derfor nærliggende at spørge ham, hvornår han sov - eller om han sov i det hele taget under den krig. Han fortalte at ingen i hans kampvogn sov i 7 døgn! Spurgte ham om det ikke var svært? Han svarede: "Tværtimod. Man kan ikke sove, hvis man ved at man kan dø i næste sekund!" Hvilket er et eksempel på, at man også kan "holde sig længe oppe" af ren selvopholdelsesdrift. Igen tror jeg der er en indre kemi på spil, hvor kroppen enten undlader at gøre en træt, eller sender nogle overdøvende stoffer afsted i form af kamphormoner som adrenalin m.v.

Selv har jeg siden jeg var teenager meget tit trodset, at jeg var træt. Gad ikke sove, når det jeg lavede var for spændende, til at jeg ville afbryde. Min erfaring er at kroppen sender et slags "søvntog" af sted, hvor meningen selvfølgelig er at man skal stige på og lade sig transportere ind i søvnen. Men lader man være med at stige på, så bliver man frisk igen - efter en lille døsighedskrise - og så kan man fortsætte med det spændende. Frekvensen af "søvntog" er sådan ca. hver 4-6 time i de første 2-3 døgn. Det har jeg prøvet 100'vis af gange. en enkelt gang tog jeg den i 4 døgn. Efter en sådan tur er jeg selvfølgelig træt, og det bedste er at få en masse søvn. Hvis jeg har mulighed for at sove ud et sted, hvor jeg har virkeligt fred og ro kan jeg sagtens sove 14-18 timer i træk. Sover så som et spædbarn. Hører med at ikke at skulle noget bagefter, så jeg har mulighed for denne totalsøvn. Vågner så op - og her kommer det interessante - som om jeg har været på et trip. Føler mig fuldstændig renset. Det er så vidunderligt. Det er ikke bare en kontrasteffekt af, at have været meget træt og endelig få sin søvn. Nej, det er som en indre kathasis, hvor en masse ting er sat på plads. Er afklaret, glad og meget mere dejligt.
For mig er det virkeligt en form for naturligt trip.

På søvnløshedstrip er man sammen med sit liv på en anden måde end ellers. Man er også sammen med andre, som er i en anden tilstand end en selv. Nogle ting i en liv og relationer får et andet lys, en anden intensitet. Ens tolerance for ting og sager kan falde/stige i forhold til, hvordan det plejer at være. Hvad man ser, og hvad man blokker ud er ikke det samme, som i udhvilet tilstand. Det kan godt være en berigende erfaring med tripagtige kvaliteter. Sådan er det i hvert fald for mig.

Frivillige søvnløshed i en "dosis" på 2-4 døgn er næppe livs- eller psykosetruende, men også her gælder det vel, at man skal vide hvad man gør og hvorfor, og ikke. Og det lyder på tråden, som om man nok skal passe på, hvad man i øvrigt indtager før, under og efter seancen. Og efterfølgende planlagt hvile er også tilrådeligt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 66 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]