Jeg er glad for at debattere på gymnasiet og et af de mere interresante emner syntes jeg er hele hash'problematikken.
har søgt lidt rundt på nettet omkring alkoholpsykoser, fordi jeg på et eller andet tidspunkt hørte at hashpsykoser var et ligeså sjældent fænomen som alkoholpsykoser.
problemet er nu at jeg virkelig gerne vil vide om der er noget som helst hold i den påstand OG om der overhovedet findes alkoholpsykoser
Dette er hvad jeg har kunnet finde:
Der er følgende folkesundhedsmæssige begrundelser for at arbejde med alkohol:
* Alkohol er involveret i dødsfald af alkoholisme, alkoholforgiftning og alkoholpsykose. Antallet af døde har været stigende for hvert år siden 1970, og tallet var i 1997 290 døde mænd og kvinder pr. 100.000 indbyggere over 14 år.
* Alkohol fører også til sygelighed, dvs. indlæggelser på somatiske og psykiatriske sygehusafdelinger. I 1999 registreredes mere end 15.000 somatiske og 8.000 psykiatriske indlæggelser som følge af alkoholisme, alkoholpsykose, alkoholforgiftning, skrumpelever og pankreatitis (bugspytkirtelbetændelse). 1. Sundhedsstyrelsens alkohol- og narkotikastatistik 2001 på http://www.sst.dk/publ/Publ2001/AogN_stat2001/index.htm
alkoholpsykose – medisin, psykisk lidelse ved kronisk alkoholisme. Den vanligste form er delirium tremens («dilla»), preget av uro, rastløshet, angst, beskjeftigelsesdelir og sansebedrag, gjerne i form av synsbedrag (små dyr el.l., «lilleputhallusinasjoner»).
Ved Korsakovs psykose lider pasienten av en betydelig hukommelsessvikt, som utfylles av fri fantasi (konfabulasjoner). Alkoholhallusinose: sansebedrag, gjerne av hørselsnatur, uten andre psykiske fenomener. Sjalusiparanoia: vrangforestillinger om utroskap fra ektefellens side. Demens, sløvsinn, kan representere sluttstadiet på en lang karriere av alkoholmisbruk.Når jeg hører om hashpsykoser er det jo noget som kan indtræde "når som helst" om det så er efter flere år eller ved første sug!
Men mit indtryk af alkoholpsykoser er at man skal have haft et længere'varigt kronisk misbrug af alkohol!
Det kunne være super godt hvis der var nogle som havde andre kilder vedrørende alkohol'psykoser eller for den sags skyld erfaring med lortet?
Hejsa (: