Booty-Lone skrev:
det er dumt og naivt overhovedet at lave regler for krig.
Men problemet er jo at en stor del af dem som sad på guantanamo var Uskyldige. Nogle af dem der stadig sidder der er blevet sat fri, men sidder der bare stadig fordi de ikke ka' vende hjem.
De har fået røvet år af deres liv uden reelt at ha' gjort noget galt.
Bør ingen straffes for det? Om ikke andet så i det mindste for Ulovlig friheds-berøvelse?
Hvis du blev sat i fængsel i 10 år, Uskyldig, og ovenikøbet blev tortureret, og så løsladt, ville det så bare være helt iorden fordi det er naivt at ha' regler? Hvis staten udpeger dig som 'illegal kombatant', feks i narko-krigen, så må de gøre med dig lige hvad de vil?
Fangerne på guantanamo (dem af dem der ER skyldige altså) er jo ikke soldater, men civilister der brugte vold. På sin vis er det en flok autonome.
brugernavn skrev:
JEL du må jo huske på at de her mennesker der udvikler disse "forhørs metoder" og dem der udfører dem, bare selv er med i et større puslespil.
de vælger at retfærdiggøre deres handlinger fordi de kan rede menneskeliv. og du må ikke misforstå mig, jeg er enig i dig at det her er barbarisk.
men de enkelte personer der udføre handlingerene de er selv blevet hjernevasket og tror de er store helte fordi de reder deres land. og politikere der giver dem lov til at torturere dem, de ser ikke hvad der sker med fangerne og forstår derfor slet ikke hvor voldlige deres handlinger er.
de er jo alle sammen bare en lille del af et stort puslespil, og i et sådan tilfælde synes jeg det er op til menneskeheden som en helhed at lægge pres på USA og få lukket guantanamo. (ved godt de selv er igang med at lukke den nu, men inden obama blev valgt burde hele verden inklusiv DK ha lagt mere pres på USA og krævet at de lukkede det lort.)
Jeg ka' godt læse dit argument, men jeg ka' altså ikke føle den medlidenhed, eller blot forståelse, du lægger op til man ska' ha' med fange-vogterne der ønsker at bruge tortur blot fordi de måske føler de står over for farlige fanger.
De ønsker at bruge tortur for at få tilståelser ud af fangerne, dvs de ønsker at bruge tortur allerede INDEN de reelt ved om de står over for farlige fanger. De ønsker at bruge tortur mod nogen de FORMODER er farlige fanger.
Det ligner alt for meget den tankegang man så da præster forfulgte 'hekse' i middelalderen. "Vi TROR du er en heks, så vi er NØDT til at torturere dig indtil du tilstår du er en heks".
Hvordan ka' man overhovedet NÅ dertil at man tænker sådan???
Det er efter min mening DYBT FORKVAKLET og fra-stødende.
Og jeg finder det faktisk krænkende at personer som bush og fogh, og alle andre der støttede op om disse handlinger, ikke bli'r rets-forfulgt på nogen måder. De går FULDSTÆNDIG fri, selvom enhver almindelig person ville blive ført igennem systemet hvis de gjorde det samme som de har gjort.
Vi VED de har brugt løgn, og alligevel har det INGEN konsekvens. Det kommer til at efterlade et rets-tomrum indtil man ta'r fat om det.
Vi VED at mange af dem der sad på guantanamo var Uskyldige (og at de INGEN erstatning fik for den tid de var spærret inde)
Obama har sagt guantanamo ska' lukkes til januar 2010, men han har ikke sagt at fangerne ska' ha' deres sager afsluttet til den tid.
Lige nu kæmper forskellige grupper og stater i usa om om deres fængsler ska' huse guantanamo-fanger (folk der IKKE ER DØMT FOR NOGET!!!), og de fleste si'r tilsyneladende nej.
Så der er ikke mange tegn der tyder på at kapitlet om rets-løshed reelt ender i januar 2010.
Istedet danses der bare rundt og rundt om grøden uden at der faktisk sker noget. Status-quo fortsætter bare, fordi dem der VED de har begået en fejl (alle dem der indførte guantanamo) ikke vil straffes (for hvem vil det?), og fordi dem der har magten nu (minus danmark, hvor det jo stadig er forbryderne der har magten) ikke reelt tør gøre op med den fadæse forgængerne lavede (fordi man så tror man går terroristerne's ærinde)
Så istedet forsøger man blot at holde stilstanden gående indtil det hele forhåbentlig bare går i sig selv, og modstanden dør ud pga træthed og ligegyldighed.
Booty-Lone si'r det jo selv:
Booty-Lone skrev:
jeg kunne efterhånden ikke være mere ligeglad med diverse krige rundt om i verden.
Så magt-haverne i vesten, dem der engang kæmpede for retfærdighed, mod hitler og nazisme og mod soviet-undertrykkelse af system-kritikere, er blevet et ligegyldigt folkefærd.
De har magten, og de store lønninger, og de dyre biler og huse, og muligheden for at rejse jorden rundt når de vil, så de mangler ikke selv noget, og derfor ønsker de reelt ikke at gøre op med et samfund der er blevet bund-råddent.
Problemet er bare at ligegyldigheden smitter, og at vi alle ender med at være lige glade med hinanden. Magt-haverne er ikke de rolle-modeller de bør være, for retfærdighed og menneskelighed.
Og det synes jeg er Uhyggeligt. Tænk at være en af dem som alle bare er ligeglade med...
Guantanamo har jo ikke kun følge-konsekvenser for fremtidige fængsler. Det er jo i alle samfunds-forhold mentaliteten vil gøre sig gældende. Hvis man ikke står fast på at folk ska' behandles ordentligt, så vil ingen blive behandlet ordentligt.
På guantanamo må Uskyldige tilbageholdes i årevis, hvorfor så ikke tillade samme mulighed i alle andre fængsler og omkring ALLE der mistænkes for at ha' gjort noget forbudt? Guantanamo er blot 1 skridt i en sådan retning, så man ka' ikke se isoleret på det som om det kun gælder lige præcis de personer der sad/sidder som fanger dér.
Hvorfor måtte de autonome fra undomgshus-balladen feks ikke sidde låst inde i årevis? De var, som taleban og alqeida, civile der brugte vold mod en statslig myndighed. Nogle af de autonome kom fra andre lande end danmark, som feks sverige og norge og tyskland, så man ka' ikke engang bruge nationalitets-begrebet som faktor (altså ved feks at sige at illegale kombatanter SKAL være af anden nationalitet end den statslige myndighed).
De autonome fra nørrebro opfylder dermed juridisk de helt samme betingelser for at blive defineret 'illegale kombatanter' som taleban og alqeida, så hvorfor må DE ikke spærres inden uden retssag i 10 år eller mere?
Eller greenpeace aktivister. Man ka' blive ved, når man først bevæger sig ud af den vej.
Jeg si'r ikke alt dette for at hugge på dig, for du si'r jo selv du synes det er barbarisk, så det lyder jo som om vi begge er modstandere mod tortur, men kun fordi jeg mener det hører med i den generelle debat

brugernavn skrev:
(prøv også at sætte dig i soldaterne/fangernes sted, de ved de sidder overfor nogen af de færligste mænd i verden, de er garenteret selv bange og endnu mere bange for at komme til at vise fangerne at de er bange. og det er jo heller ikke usandsynligt at en eller flere af de fangevogtere evt havde mestet 1 eller 2 i familien pga terro handlinger. og i et sådan tilfælde kan det virkelig være svært at styre dig selv.)
Jeg ka' sagten's forstå hvis en soldat ude i kamp-felten, der bli'r beskudt, går amok på fjenden. Jeg ka' sågar forstå hvis en politimand klapser en autonom midt i kampen på nørrebro.
Men en fange-vogter, der sidder overfor en person der ikke er bevist skyldig, og hvor magt-fordelingen er helt Ulige, må ikke ha' svært ved at styre sig selv. Det ville ikke være professionelt, og amatører har intet at gøre i et job som fange-vogter.
Ok menneskelige følelser er 1 ting, og ingen er perfekte robotter, men i den pdf jeg linkede til sidder spørgeren jo ikke overfor nogen fange. Han har derimod formuleret en velovervejet argumentation for hvorfor han mener han bør ha' lov til at bruge de 10 tortur-metoder mod fangen som han TROR er skyldig i at gemme information.
Det er skriftlig kommunikation mellem myndigheder, dvs noget der ta'r tid i modsætning til feks en face-to-face samtale mellem personer hvor man nemt ka' fortale sig eller komme til at lufte ideer man ikke lige har tænkt ordentligt igennem.
Det er ORGANISERET tortur. PLANLAGT tortur.
Dvs SKÆRPENDE omstændigheder.