the-red-pill skrev:
interakionen mellem cellerne (hvilket skaber bevidsthed)
Du siger det så fint, og det er denne antagelse de fleste tilslutter sig, fordi det lyder videnskabeligt. Når mange af trådens debattører slår ud med armene og erklærer at al bevidsthed stopper med døden, og at dette er en indlysende sandhed, som kun ængstelige og/eller religiøse mennesker kan afvise, er det denne antagelse de hviler deres "åbenlyse" konklusion på. Det er dog vigtigt at forstå at videnskaben IKKE har bevist, at interaktionen mellem cellerne skaber bevidsthed. Dette er faktisk en ret problematisk antagelse af flere årsager. Det eneste vi VED med nogenlunde sikkerhed er at der er en
sammenhæng (korrealation) mellem fysisk aktivitet i hjernen og bevidsthed.
Inden for bevidsthedsfilosofien (EDIT: eller mere præcist: Indenfor det bevidsthedsfilosofiske problem vedrørende forholdet mellem bevidsthed og materie, også kendt som sjæl/legme problemet) findes fire typiske grundpositioner. Den netop nævnte hedder
epifænomenalismen, hvilket betyder, at bevidsthed ses som et epifænomen (afledt af) materien, efter devisen ingen hjerneaktivitet = ingen bevidsthed. Af grundlæggende problemer ved dette standpunkt kan nævnes:
1) hvad afgør om celler skaber bevidsthed eller ej? Hvis the-red-pill's antalgelse om at interaktion mellem celler skaber bevidsthed, må det betyde af alt liv med mere end en celle er bevidst, dvs. at fx. træer og svampe er bevidste. Dette kan meget vel være sandt, men det er en logisk konsekvens mange epifænomenalister ikke umiddelbart vil tilslutte sig, selvom de er tvunget til det hvis deres argumenter skal være logisk sammenhængende.
Alternativt kan påstås, at kun
visse celleformationer skaber bevidsthed, hvilket også er ret problematisk. Fx. er følgende spørgsmål en hård nød at knække: Hjernen i et menneskefoster skabes én celle af gangen, hvornår opstår bevidstheden i denne proces?
2) hvordan "producerers" bevidstheden? Og hvor kommer energien til dette fra? Ifølge loven om energiens konstans kan et system ikke producere mere energi end det forbruger, og dermed kan hjernen heller ikke "producere" bevidsthed. Man kan komme udenom dette ved at antage, at bevidsthed så ikke har nogen masse, og dermed ikke er fysisk. Men hvordan kan noget fysisk producere noget ikke fysisk? Dette er i sig selv en gådefuld antagelse, som ikke umiddelbart kan støttes op af naturvidenskaben.
Der er mange flere problemer, men orker ikke at nævne flere lige nu.
De 3 andre grundpositioner er: idealismen (bevidstheden skaber materien, ikke omvendt), dualismen (hvor bevidsthed og materie ses som to forskellige ligeværdige dimensioner af virkeligheden, hvor den ene ikke kan reduceres til den anden. Dette er bl.a. Descartes antagelse), og til sidst dobbeltaspekt-teorien, der påstår at bevidsthed og materie er to sider af samme sag, dvs. at de to faktisk er den samme eksistens set fra to forskellige vinkler: en indre (bevidsthed) og en ydre (materie).
Det interessante ved bevidsthedsfilosofien er at ALLE grundpositioner er stærkt problematiske af forskellige årsager, og at man derfor bestemt ikke kan påstå at vi VED hvordan bevidsthed og materie hænger sammen. Det gør vi ikke, for der er ikke noget åbenlyst svar, og derfor er det et emne der i høj grad er værd at diskutere.
Dette var så et lille crash-course i bevidsthedsfilosofi, en disciplin som i høj grad har betydning for debatten om hvorvidt der findes bevidsthed efter døden, og som jeg fremfører som en modreaktion på hvad jeg vil kalde "scientistisk arrogance" fra en del debattørers side af.