Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 17:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Hej.

Jeg og sikkert også andre, kan godt bruge nogle tips til hvordan jeg undgår joints der kradser for meget.

Jeg har røget i ca gennemsnit 2 gange om måneden i 1 år nu. Så min hals/lunger eller hvor det nu er det plejer at kradse er altså hærdede. I starten var det vel det der gjorde at alt kradsede.

Men nu sker det kun en gang imellem og det kan være meget forskelligt på samme aften = ikke min krops skyld.
Da jeg ikke føler det som noget hyggeligt at komme igennem en joint der kradser osv. (råd mod for varmt røg ønskes også)
Mangler jeg råd.

Jeg har det selv sådan at hvis jeg ryger rent pot kradser den kun lidt uden det er slemt men man kan gøre det bedre med tobak oven i men nogle tobak mængder kan også ødelægge jointen helt.
Desuden tror jeg også der er forskel på hvilken tobak man bruger, har selv gode erfaringer med camel.

Når men jeg er jo ikke god på dette punkt så i må gerne komme med bud.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Det er vel fordi du ryger muggen pot ;-)

Jeg bruger den billige blå tobakspung fra Aldi, som jeg koger og tørrer. Tror den koster en 20'er og jeg har stadig tobak fra den jeg købte inden roskilde. Det er mange der ikke kan lide vandristet tobak, men jeg synes det er fint, fordi hvis man udfører processen rigtigt bliver tobakken helt smagsløs og anonym. Selvom det også mislykkes for mig engang imellem. Så bliver den grim.

Mod varm røg, sørg først for at du ikke suger for hårdt i jointen, og prøv også at tage lidt falsk luft ind mellem læberne når du suger.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: midtjylland
Det kunne godt lyde, som om du ikke har helt styr på ristningen af tobakken. Ristes den for lidt, smager det ikke godt, men rister du den for meget, smager det endnu være. Måske du skulle prøve at riste i en gryde/alu bakke, der er det meget nemmere at styre, hvor meget tobakken får.

Hvilken slags tjald ryger du? hvis det er en sur standard, ædelægger det også smagen. mens god røg smager.... HIMMELSK!! :wink:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ryger du smøger til daglig?
Hvis du gør, så rister du højst sandsynlig cigaretten for meget.
Hvis ikke, så er rister du enten for lidt eller for meget.

Kommer også an på din tjald. Hvis det er græs så kan det kradse abnormt hvis det er tørret dårligt (hvis klorofyllen ikke er nedbrudt godt nok).
Hvis det er kedelig hash, så kan tilsætningsstoffer også kradse i halsen.

Kradser jointen fra du tænder den til du slukker den? Eller er det kun i bunden?

Og hvad angår varm røg... Så er der jo ikke så meget andet at gøre end enten at bruge jointrør, suge mindre ind af gangen eller hive luft med ind sammen med suget.

Medlem
Brugeravatar

Hvad går sådan et jointrør ud på? Har prøvet at søge på det før, og ingen af mine bekendte ved det?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er bare et langt rør man bruger som filter... Nothing fancy.
Har selv et 6cm glasrør jeg bruger i ny og næ. Det er super lækkert at ryge af, synes jeg.
Dog tager det en del længere tid at fylde sådan en satan, da jeg ikke kan rulle den i hånden og bliver nød til at fylde jointen på gammeldags manér ved at skovle...

Junior medlem

Jeg tror selv jeg har det problem med at jeg rister smøgerne for meget.. Jeg kan ihvertfald nikke genkendende til det med at det kan være svært at få røgen ned, uden nærmest at kvæles.

Jeg plejer at riste som så mange andre, men mit problem er jeg ikke er ryger, og at jeg nok så rister den for meget.
Jeg lytter gerne til smøgen, om den er ristet nok - altså jeg 'nulrer' tobakken inde i smøgen, og hvis det lyder ristet og tørt, plejer jeg at stoppe.

Problemet er at efter jeg mødte en gut i Fælledparken til 1. maj som fortalte at en smøg skulle ristes i mindst 3-4 minutter, så er jeg begyndt at riste dem ekstra længe i forhold til hvad jeg var vant til.

Men løsningen er vel bare lige at skære ca 30 sek af min ristetid?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Næh - det hele handler om at riste længe under svag varme.
Jeg ser tit mine kammerater skamriste smøger helt sorte. Ofte så der endda går ild i dem. De bruger en kraftig flamme i kort tid.
Bevares, det fjerner da det meste af nikotinen, men for helvede hvor smager det bare dårligt og kradser som død og pine.

Når jeg rister, så "overfladerister" jeg først smøgen. 30 sekunder eller sådan, så den bliver tør og medgørlig.
Så går jeg i gang med selve ristningen. Når jeg synes den er varmet nok op (uden overhovedet at blive sort - den må godt blive lidt brun og mærket, men aldrig sort) så puster jeg indtil jeg ikke kan se mere røg komme ud af smøgen. Så gør jeg det 1-2 gange til og bliver ved med at puste kraftigt for at få det hele ud.
Det tager vel 2-3 minutter at gøre og det bliver altid lækkert...

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for København
Varm røg kan også afhjælpes ved at rulle sin joint på tykkelse med en cigaret eller lidt større, det hjælper en del på problemet synes jeg.
Og ja! Rist endelig smøgen ved lavere varme - tålmodighed er vejen frem, så undgår du den grimme smag og at brænde tobakken.. En god ristet smøg skal ikke være mere end gyldenbrun imo.

Medlem
Brugeravatar

Som det tidligere er blevet sagt er den bedste vej til en velsmagende joint at riste tobakken godt!
- Vil foreslå at du bruger laveste flamme. Det kan godt tage lang tid inden smøgen bliver varm nok, men hav tålmodighed, og giv den over det hele. Ligesom når man steger kød - der fyrer du heller ikke bare op for maksimal varme i 2 minutter på hver side. Så får du en blanding af råt og ultrabrændt kød :D

Mine egne erfaringer med en alu-skål er at den bliver endnu mere grillet end ellers, men måske er det bare teknikken der fejler. Ellers er en stegepande jo et fantastisk værktøj hvis du har muligheden.

Det gælder også at om komme den perfekte mængde guf i. For lidt, og den smager af smøg, bare dårligere, og giver en grum, grum røg. For meget, og den kilder som en i helvede i halsen og bliver virkelig ond at suge igennem.

Til sidst vil jeg også foreslå et jointrør. Det gør virkelig underværker, og når man når til bunden af jointen, bliver den ikke så helvedes varm som ellers.

God ryger!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Tak for de mange svar.
Mange af tingene tror jeg er noget jeg skal lære af egne erfaringer, som f.eks riste tid men jeg vil da klart begynde at anbefale ham der rister at gøre det langsomt.
Desuden er jeg ikke ryger så jeg ryger faktisk helst ren pot med hash i. Men jeg har jo venner at ryge med og de vil gerne have tobak i, de syntes vidst det smager bedre. Desuden forstår jeg godt at man på den måde ryger mindre pot.

Medlem

Geografisk sted: slagelse
Fafler skrev:
Det er vel fordi du ryger muggen pot ;-)

Jeg bruger den billige blå tobakspung fra Aldi, som jeg koger og tørrer. Tror den koster en 20'er og jeg har stadig tobak fra den jeg købte inden roskilde. Det er mange der ikke kan lide vandristet tobak, men jeg synes det er fint, fordi hvis man udfører processen rigtigt bliver tobakken helt smagsløs og anonym. Selvom det også mislykkes for mig engang imellem. Så bliver den grim.

Mod varm røg, sørg først for at du ikke suger for hårdt i jointen, og prøv også at tage lidt falsk luft ind mellem læberne når du suger.

fafler . hvordan udfører man "processen" rigtigt ??

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Ariaji skrev:
Jeg ser tit mine kammerater skamriste smøger helt sorte. Ofte så der endda går ild i dem. De bruger en kraftig flamme i kort tid.
Bevares, det fjerner da det meste af nikotinen, men for helvede hvor smager det bare dårligt og kradser som død og pine.

Når jeg rister, så "overfladerister" jeg først smøgen. 30 sekunder eller sådan, så den bliver tør og medgørlig.
Så går jeg i gang med selve ristningen. Når jeg synes den er varmet nok op (uden overhovedet at blive sort - den må godt blive lidt brun og mærket, men aldrig sort) så puster jeg indtil jeg ikke kan se mere røg komme ud af smøgen. Så gør jeg det 1-2 gange til og bliver ved med at puste kraftigt for at få det hele ud.

Det lyder som du har fat i den lange ende :)

Citat:
tålmodighed er vejen frem, så undgår du den grimme smag og at brænde tobakken.. En god ristet smøg skal ikke være mere end gyldenbrun imo.

Præcis!

En lille videosekvens ville være det nemmeste at vise, men når jeg rister sker det på smøgen og med en lighter med ca. 4 cm flamme, hvor smøgen ristes ca. en cm. over flammens bund, dvs. lige over den blå del af flammen.
Smøgen bevæges hurtigt frem og tilbage i flammen mens den roteres. Når den er i den blå del af flammen, så sværtes den slet ikke til med sod.
I stedet for at riste igennem længere tid og måske kun puste 4-5 gange i smøgen, så rister jeg i relativt kort tid og puster måske 15-20 gange. Jeg må prøve at tælle på fredag...
Ristningen af en smøg kan næsten tilsidestilles med en destillation. I starten skal vanddampen i smøgen afdampes ved de der ca. 100°C. Så længe der er vand tilstede skal temperaturen ikke overstige de der ca. 100 °C, hvis tobakken ikke skal brændes.
Når smøgen er tør, så foregår, som tidligere nævnt i denne tråd, den egentlige ristning hvor diverse volatiler fordamper/sublimerer. Her er det også vigtigt ikke at give for meget varme, men blot nok til, at stofferne kan pustes ud.
Bliver man ved med at holde den samme temperatur under ristningen, så vil der til sidst ikke komme mere røg ud af smøgen, da de afdampelige/sublimerbare er pustet ud.
For at få mere røg ud af smøgen, så skal temperaturen øges, men så sker der også en afbrænding af tobakken, som bliver mørk/sort og smager forfærdeligt!!! Det er denne balancegang, der er svær at styre og det er før denne temperaturstigning, at ristningen skal afbrydes!!!
Jeg tror dog at man skal have lidt erfaring, før man har gefühl med "destilationeteknikken" :)
Et nogenlunde vindstille miljø er en forudsætning for at jeg kan riste en anstændig cigaret - vind kan meget let resultere i en brændt smøg...pu haaaaaa

Dedikeret medlem
Brugeravatar

CannaChem skrev:
Ariaji skrev:

Citat:
tålmodighed er vejen frem, så undgår du den grimme smag og at brænde tobakken.. En god ristet smøg skal ikke være mere end gyldenbrun imo.

Præcis!

En lille videosekvens ville være det nemmeste at vise, men når jeg rister sker det på smøgen og med en lighter med ca. 4 cm flamme, hvor smøgen ristes ca. en cm. over flammens bund, dvs. lige over den blå del af flammen.
Smøgen bevæges hurtigt frem og tilbage i flammen mens den roteres. Når den er i den blå del af flammen, så sværtes den slet ikke til med sod.
I stedet for at riste igennem længere tid og måske kun puste 4-5 gange i smøgen, så rister jeg i relativt kort tid og puster måske 15-20 gange. Jeg må prøve at tælle på fredag...
Ristningen af en smøg kan næsten tilsidestilles med en destillation. I starten skal vanddampen i smøgen afdampes ved de der ca. 100°C. Så længe der er vand tilstede skal temperaturen ikke overstige de der ca. 100 °C, hvis tobakken ikke skal brændes.
Når smøgen er tør, så foregår, som tidligere nævnt i denne tråd, den egentlige ristning hvor diverse volatiler fordamper/sublimerer. Her er det også vigtigt ikke at give for meget varme, men blot nok til, at stofferne kan pustes ud.
Bliver man ved med at holde den samme temperatur under ristningen, så vil der til sidst ikke komme mere røg ud af smøgen, da de afdampelige/sublimerbare er pustet ud.
For at få mere røg ud af smøgen, så skal temperaturen øges, men så sker der også en afbrænding af tobakken, som bliver mørk/sort og smager forfærdeligt!!! Det er denne balancegang, der er svær at styre og det er før denne temperaturstigning, at ristningen skal afbrydes!!!
Jeg tror dog at man skal have lidt erfaring, før man har gefühl med "destilationeteknikken" :)
Et nogenlunde vindstille miljø er en forudsætning for at jeg kan riste en anstændig cigaret - vind kan meget let resultere i en brændt smøg...pu haaaaaa

Hvis man kan nominere årets kommentar, vil jeg give min stemme på denne...

(Baudelaire 1860).

Junior medlem

Geografisk sted: odense
Hvis man kan nominere årets kommentar, vil jeg give min stemme på denne...[/quote]

lol ja den er god

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
kewle skrev:

Kom og kig med en dag. Eller :utfse:

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

CannaChem skrev:
Ariaji skrev:

Citat:

Præcis!

Det var nok noget lig den bedste beskrivelse man kunne tænke sig - jeg plejer dog normalt også at holde den i den blå flamme, men har nogle gange nogle problemer med at jeg brænder hul i smøgen (det sker dog ikke så tit mere).
Men det er vel så bare fordi jeg enten glemmer at dreje og bevæge smøgen samtidig, men måske kun bevæger den.

Men tusinde tak for det gode svar - det var virkelig brugbart!

Fafler skrev:
kewle skrev:

Det kunne da godt være man skulle det en dag - kan se at du også er fra Sjælland ;p
Det er jo altid godt med gode tips og tricks.

Medlem

Geografisk sted: slagelse
Fafler skrev:
kewle skrev:

hahaha. hva tror du, jeg er da for doven til begge dele. derfor jeg spørger ;D

Junior medlem

quadisgod skrev:
Ligesom når man steger kød - der fyrer du heller ikke bare op for maksimal varme i 2 minutter på hver side. Så får du en blanding af råt og ultrabrændt kød :D

Lige for at gå helt offtopic, så har min far (der som kok har en restaurant og et par kantiner bag sig) altid lært mig at det netop er sådan man steger en rigtig bøf - men den skal selvfølgelig ikke nå at blive brændt :P.

Udover det tror jeg alt korrekt er sagt. En god joint handler om erfaring - jeg holdte stædig fast i at ryste lighteren imens jeg holdte smøgen stille når jeg ristede, indtil jeg en dag måtte sande at det bare er bedre at holde flammen stille :). En pæn flamme, og så rist smøgen med rolig bevægelser jævnt fordelt, indtil den ryger let, eller viser tegn på farve skift, så stopper man og puster. Gentag 1-5 gange alt efter forsigtighed og put i mix.

Udover det kan jeg også bedst lide en god kegleformet joint, så når man kommer til slutningen af jointet, er det næsten en lille cigaret istedet for en bred joint med stor brændeflade som man hurtigt kan brænde sig på.

Junior medlem

Pulversaks skrev:
quadisgod skrev:
Ligesom når man steger kød - der fyrer du heller ikke bare op for maksimal varme i 2 minutter på hver side. Så får du en blanding af råt og ultrabrændt kød :D

Lige for at gå helt offtopic, så har min far (der som kok har en restaurant og et par kantiner bag sig) altid lært mig at det netop er sådan man steger en rigtig bøf - men den skal selvfølgelig ikke nå at blive brændt :P.

.

vås.

En bøf sat for fuld knald tager 20-30sec om af forkulle på overfladen. medmindre din far på sig arbejde, tilbereder bøffen i en ske over en lighter.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]