Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 15:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1061 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 54  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Det er rigtig flot, xaranian! Det er ikke så meget antallet af høste der påvirker frugtsætningen, det er alle de såvel ydre som indre forhold, og de ser ud til at være helt perfekte. Tillykke med det.

Mht. de gennemsigtige beholdere, så skal I tænke på, at det er noget nemmere at se om et substrat er gennemkultiveret eller ej, når man kan se substratet. Ligesom med enhver anden tek.

Men smid nu ikke jeres gode udstyr ud når I nu har brugt 300kr på det! I kan bruge myceliet, vermiculiten, perliten, kassen og posen til I næste gang vil gro, og det er jo dumt ikke at genbruge godt udstyr.

Medlem
Brugeravatar

And skrev:
Mht. de gennemsigtige beholdere, så skal I tænke på, at det er noget nemmere at se om et substrat er gennemkultiveret eller ej, når man kan se substratet. Ligesom med enhver anden tek.

Når ja, for fanden. Det jo klart (no pun intended).

Junior medlem

Nåh, en lille update herfra :)

Det ser efterhånden rigtig godt ud, kittet er begyndt at pinne utroligt meget (der var nye da jeg vågnede idag) og de ser ud til at trives! Jeg har et par svampe som allerede er rigtig store og derfor nok skal plukkes før de andre er klar, men det gør jo egentlig ikke så meget :D. Jeg tænker dog stadig på den ene satan som har valgt at gro ved bunden. Den har en mørk farve på stilken som er halvt flad fordi den gror ned ad siden på kittet, og den er ikke vokset de sidste 2 dage. Jeg kan ikke lade være med at overveje om jeg måske burde fjerne den snart, og ikke vente til jeg høster, da jeg er bange for kontamination! Jeg har dog en mistanke om at det bare er mig som er paranoid, så derfor spørger jeg jer :)

Godt efterår til jer alle!!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Den kan jo godt blive lidt misfarvet af at være klemt, men medmindre den er lige ved perliten så skulle der ikke være den store risiko for forrådnelse. Men post et billede hvis du har mulighed, så skal vi se på det.
Grunden til at det skal være efter høst er, at det vil forstyrre myceliet at man sådan dolker det, og det kan/vil påvirke frugtsætningen negativt. Ikke at antallet af høste bliver reduceret ej heller deres samlede udbytte, men den høst du snart får, nu hvor de pinner. Det er dog dét værd, fremfor et råddent mycelium. Et rask og godt mycelium kan leve i mange, mange årtier hvis du passer og fodrer det ordentligt. Ligesom en havskilpadde eller et grantræ.

Junior medlem

Jep, her er et billede fra kittet. Som i ser er der en del der vokser ret dårligt, men det er stort set kun på den side der er problemer.

http://peecee.dk/upload/view/198133

Hvad syntes i? skal den nederste fjernes?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det behøver du ikke, det er bare blåning som følge af psilocybin-indeholdet. Men der er godt nok mange der gror "forkert"! Et forslag kunne være at du lige, efter den første høst, skrabede det øverste lag af (vermiculite) og lagde det til side. Det nederste lag (perlite) kan du lade ligge eller også lægge til side, afhængigt af hvad du vælger af næste trin. Derefter kan du tage din kage og rense den for svipsere, og enten lægge den ned igen, oven på perliten eller flå den fra hinanden, det gør ikke så meget, det skal nok gro sammen. Det tager dog lidt tid, men kan faktisk være godt for frugtsætningen, da man stresser myceliet. Uanset hvad skal du lægge vermiculiten ovenpå igen, og så skulle den være så god som ny. Der er vist ikke de store kontaminationsrisici forbundet hermed, afhængigt af hvor beskidt og ulækker du er, dit skarn ;)

Junior medlem

haha tak for det gode og humoristiske svar :D Jeg vil helt klart følge op på dit råd og rense kagen for svipsere, tror jeg lader perliten ligge for det er kun den ene der gror så langt nede, men hvor ville det være smartest at ligge vermiculiten hen imens jeg gør kagen ren? Og som du siger, så er der overraskende mange der gror forkert, hvad tror du forklaringen kan være på dette?

Med hensyn til kontamination er jeg lidt ulækker, men har til gengæld masser af desinficerende! :P

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Whatever suits you best. Hvis du lægger noget over det sker der ihvertfald ikke noget, såfremt det du lægger over ikke er en fremmed svamp eller fyldt med sporer. Men tror ikke engang det er nødvendigt at lægge noget over.

Grunden til at der er så mange er nok, at du ikke har afskærmet siderne som vi tydeligt har gjort opmærksomme på i diverse opslag ;)

Medlem
Brugeravatar

hey psy`s

Mit første flush er kommet op, og er lige i tivl om et par ting?

1. Er de klar til høst ?

2. hvorfor vokser de så kringlet ?

Billede
http://peecee.dk/upload/view/198600

Medlem
Brugeravatar

DJ_Jr skrev:
hey psy`s

Mit første flush er kommet op, og er lige i tivl om et par ting?

1. Er de klar til høst ?

2. hvorfor vokser de så kringlet ?

Billede
http://peecee.dk/upload/view/198600

Vent til de åbner sig. Jeg fortrækker at høste lige inden de smider sporerne (dette gør at dit kit ikke bliver svinet til med spore, og så kan du eventuelt også tag et spore print til senere gro). Du behøver ikke høste dem alle samtidig. Men Høst dem alle sammen inden for 24 timer. For eks., hvis de største er åbnet inden du går i seng, så høst dem og høst resten den næste dag. På den måde gi'r du de små en chance for at vokse og åbne sig. ;)

Senest rettet af Suekichi 21 okt 2009 13:55, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

okey alså efter de har de store har smidt hele det er (slør) :D

Tak for svaret :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kom til at tænke på - er der nogensinde nogen af jer der har prøvet at knuse standard PF-tek kager, når de er groet godt igennem af myceliet, sprede dem ud i sin grokasse og så gro dem på den måde?

Medlem
Brugeravatar

Jeg står faktisk med samme problem som lee, med at der er 3 der gror på siden af kittet. har et billede, tror i det er bedst jeg fjerner dem ved næste høst ??

og er det en fordel og tag kittet op af beholderen og sætten den i bunden af posen igen, så vis der er nogle svampe der gror på siden igen er der ikke noget plastik der er i vejen :D på forhånd tak

http://yfrog.com/eadsc00677ej

Medlem
Brugeravatar

Ariaji skrev:
Kom til at tænke på - er der nogensinde nogen af jer der har prøvet at knuse standard PF-tek kager, når de er groet godt igennem af myceliet, sprede dem ud i sin grokasse og så gro dem på den måde?

Det gør jeg tit. Vand har nemmere ved at blive opsuget gennem et knust substrat. Det stresser også mycelium'et og gør det derved stærkere. ;)

Det er blandt andet en glimrende ide hvis din kage ellers ikke vil frugte. Så knus og dunk den.

Hvorvidt hele eller knuste kager er bedst, har jeg ikke nok erfaring til at vide.

Medlem
Brugeravatar

DJ_Jr skrev:
Jeg står faktisk med samme problem som lee, med at der er 3 der gror på siden af kittet. har et billede, tror i det er bedst jeg fjerner dem ved næste høst ??

og er det en fordel og tag kittet op af beholderen og sætten den i bunden af posen igen, så vis der er nogle svampe der gror på siden igen er der ikke noget plastik der er i vejen :D på forhånd tak

Det er ik så svært. Se om du ik kan fjerne dem med fingerene sammen med de andre. Det gør jeg altid. 8)

Medlem
Brugeravatar

okey tak det vil jeg gøre så :D hvad så med at tage kagen ud af boxen og sætte den tilbage i posen, vil det give en bedre høst ?

Medlem
Brugeravatar

DJ_Jr skrev:
okey tak det vil jeg gøre så :D hvad så med at tage kagen ud af boxen og sætte den tilbage i posen, vil det give en bedre høst ?

Nårh. Du vil sætte kagen ned i posen uden plastic boxen...? Nej, lad være med det. Fordi, sætter du den ned i posen igen er det jo bare posen som er i vejen. Bedst du beholder den i boxen og lader den gro, som du nu engang er i gang med. Så kan du modificere din metode næste gang. Tag eventuelt nogle spore print nu af dine svampe og prøv med en pf-tek.

EDIT2: det du kan gør er at sætte noget sølvpapir rundt om boxen. Det forhindre lys i at trange igennem, og svampe i at gro ud i siderne 8)

Medlem
Brugeravatar

Okey lader den blive i, men når jeg har kappet 2 hoveder af og ladet dem tøre så de spore prints kommer frem. kan jeg så stadig spise dem eller skal de bare smides ud.?

første flush :D

http://www.badongo.com/pic/7545109

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Milano
Du kunne godt have ventet lidt tid med at høste/plukke, de er jo slet ikke åbne.

Medlem
Brugeravatar

Okey vil jeg gøre ved næste flush :D Er det ikke noget med at vis man høster for sent går kittet i stykker ?

men tak for rådet..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1061 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 54  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]