Jeg elsker elektronisk musik, men er dog alligevel ret kræsen. Jeg hader når det lyder for primitivt synthesizer agtigt, fx. med simple sine/savtak/square waves eller lignene. Hvor det bare lyder lidt billigt. Det synes jeg desværre der er RIGTIG meget elektronisk der lugter af. Det er jo den nemme måde at lave lyde med synths på. En slags default lyd som er alt for let at havne i, fordi det er det nemmeste og dét der ligger nærmest en synths grundlæggende måde at fungere på. Der er så meget potentiale i synths, men kun få der hæver sig op på gourmet stadiet når det gælder original, detaljeret, smukt tekstureret og varieret lyd. Med varieret mener jeg også, at ingen grund er til at hver tone i en melodi behøver at være den samme lyd med forskellig pitch - som med et klaver - hver eneste tone kan have sin egen tekstur og udtryk, hvilket muliggør en deltaljegrad at fordybe sig i, der langt overgår almindelige instrumenter (intet ondt om dem i øvrigt). Der er heller ingen grund til at genbruge den samme synth-lyd særligt meget i et nummer, det er jo bare dovenskab, hellere bruge hundredevis af forskellige synth-lyde, og kun bruge lidt af hvert. Det kræver mere arbejde af kunstneren, men giver et meget smukkere, finere og mere langtidsholdbart lydbillede.
Lad mig komme med nogen eksempler på hvad jeg synes er ritti svedig brug af synthesizer:
Tipper. Elsker især hans lidt melankolske album "Surrounded", som jeg finder fuldstændig sublimt. Han forstår virkelig at udnytte sin elektronik til fulde, og skaber de mest vidunerlige lyde. Som en fint udskåren træfigur af tusindvis af små nirklede detaljer.
Boards of Canada. Synes jeg ofte også har denne sublime detaljerigdom, som i høj grad skyldes en ekstensiv brug af samples. Samples er godt, men de skal helst have en behandling og bruges gennemtænkt. Enhver idiot kan smide en sample ind i et nummer, men finessen opstår når de bliver vredet og filtreret og voldtaget og flettet ind mellem hinanden i en sammenhængende og konsistent lydbillede. Og masser af dem, uden genbrug - variation er nøglen. Dette synes jeg Boards of Canada mestrer på rigtig mange numre.
Massive Attack. Deres to nyeste albums "Mezzanine" og "100th Window" emmer af gennemarbejdethed og detaljenusning. Glæder mig som en lille hund til deres nyeste album de har været igang med i ca. 130 år. Gad vide om det nogensinde bliver færdig?
Som i måske kan fornemme, har jeg lidt en forkærlighed for det melankolske og melodiske. Men er nu heller ikke bleg for det hurtige og stramme som psytrance eller progressiv trance (jeg synes der er rigtig meget godt trance, men langt mellem det virkeligt sublime). Eller breakbeats. Eller alt muligt andet - surprise me!
Anyways, hele pointen her er jo at jeg gerne ville høre jeres forslag til albums der opfylder de kriterier jeg stiller op. Ingen bløde mellemvarer, færdigretter eller hurtige løsninger. Kun cremen af elektronisk lyd, hvor man kan høre at der er brugt timer på at nørkle med selv de mindste detaljer. Det der for jer repræsenterer det ypperste inden for intelligent og fuldendt brug af de mest moderne og avancerede synths, samplere, effektmaskiner og andet elektronisk grej. Kort og godt ekstremt gennemarbejdet, varieret, fint tekstureret og detaljeret lyd, der kan holde til utallige lytninger uden at trætte. Den elektroniske musiks gourmet-liga med tre Michelin stjerner. Now hit me!
Edit - tilføjelse til ovenstående: Genren er ligemeget. Fuck om det er melankolst, happy, hård, blødt, whatever... Det er produktionskvaliteten, lydkvaliteten og især detaljegraden og gennemarbejdetheden der er det centrale her. Det skal være albums hvor man tydeligt kan høre at kunstneren har brugt uforholdsmæssigt lang tid på selv de mindste detaljer.
Ny tilføjelse:Til glæde for både nye og gamle læsere, har
edeeo sammensat en youtube playlist med de fleste numre fra denne tråd:
http://www.youtube.com/playlist?list=PLBB6455369303B56F
Edit - har ændret trådens navn fra "Elektronisk musik der ikke lyder elektronisk" til "Elektronisk musik af højeste kvalitet", i erkendelse af den nye titel passer meget bedre til trådens indhold.