Weed Is Almighty skrev:
Ariaji skrev:
Nu du selv siger du ikke er specielt klog på svampedyrkning, så var det måske en rigtig god idé at kigge i denne guide
Samlet viden/guldkornDer står virkelig alt hvad du skal vide for at komme i gang og holde det ved lige...
har kigget der, og søgt. Men kan ikke finde noget om hvordan jeg skal gøre for at bruge sporene fra en frisk plukket svamp
. Skal jeg Ryste den ud og kagen eller noget i den stil ?
Det vil blive tilføjet straks.
Du skal bruge flg.:
Et rent glas
et stykke staniol, skal være dobbelt så langt som glassets diameter
evt. lidt sprit
en ziplock-pose
en svamp der har sat sporer
Læs hele guiden igennem før du begynder, det vil være paint-billeder indtil jeg får fikset andet sammen.
Tag staniolen og fold det så du kan have dit glas på det to gange overfor hinanden, som vist her:
Sprit det gerne let af, sammen med glasset. Men let, vi vil jo ikke ødelægge sporerne. Det skal bare tørres af med et stykke køkkenrulle med sprit på.
Fold den ene side nedad eller opad, så du kan have al staniolen i glasset.
skær hatten af svampen, og placer denne på staniolen, med lamellerne opad.
Lad svampen stå nogle timer, eks. natten over. Herefter fjerner du glasset og folder den ekstra side henover, og bukker kanterne ind, så sporerne bliver lukket forholdsvist tæt inde. Dette kommes i en ziplock-pose og opbevares køligt, tørt og så rent som muligt.
Tip: husk at du arbejder med sporer, det er vigtigt at området er rent og vindløst, samt at der ikke er langt fra svampehøst til sporeprintet.
Alternativt kan hatten dyppes i et forberedt vandmedie, men det har jeg ingen erfaring med.