Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 08:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel: Re: Oxynorm
Junior medlem

Ville bare lige smide en advarsel herinde vedr. brugen af Oxynorm og/eller OxiContin nasalt.
Jeg har over en 4 mdr´s periode intaget , for det meste Oxinorm men også Contin. Jeg startede med Norm nasalt. 5 mg, så 10 mg, så 20 mg og ja sågar 30 mg. Når jeg ikke havde flere Normer, så brugte jeg contin. Jeg skrabede det meste af den ydre "skal" af, som omgiver Contin-pillen, så den opløses langsomt. Derefter knuste jeg resten og sniffede det. Efter ca. 2 mdr. begyndte jeg at få sår i det eller de næsebor som jeg havde indtaget det gennem. Jeg måtte stoppe brugen nasalt i de perioder hvor sårene var der. Når såret var væk gjorde jeg det igen, og nyt sår, men denne gang større....-og større...-og større... Til sidst fyldte disse sår næsten et helt næsebor og var afsindigt smertefulde. Dvs jeg kunne ikke røre eller have nogen form for kontakt med min næse indtil sårene var væk. Her stoppede jeg så brugen af de to selvsamme præbs. nasalt.
Siden da har jeg ikke kunne bruge noget som helst nasalt, uden at blive snottet og stoppet i op mod 4 dage efterflg. D.v.s. hverken kokain, amf eller andre stoffer. Jeg er ganske sikker på at mine slimhinder i næsen har lidt, måske permanent, skade. Så lad dette være en advarsel til alle der indtager Oxycodone nasalt. Det KAN SKADE slimhinderne i næsen, så det er ikke det værd. Nyd det oralt istedet for. Det gør jeg.

/3ripster

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det lyder som om noget af en omgang 3ripster. Tror du ikke du burde søge professionel hjælp til den næse? Det kan sikkert behandles på én eller anden måde.
Måske burde du også skære ned, eller helt stoppe dit (mis)brug af oxycodone - det virker som om du fortsætter indtaget trods skade på dig selv, og det ved jeg fra egen erfaring er et dårligt tegn..
Kokain, og andre stoffer der indtages nasalt kan, under misbrug, også skade slimhinderne voldsomt.

Medlem

3ripster, alternativt kan du også bare spise lortet. Den orale biotilgængelighed er rent faktisk højere end den nasale... Det er det der er så fedt ved Oxycodon.

Junior medlem

Rush skrev:
Det lyder som om noget af en omgang 3ripster. Tror du ikke du burde søge professionel hjælp til den næse? Det kan sikkert behandles på én eller anden måde.
Måske burde du også skære ned, eller helt stoppe dit (mis)brug af oxycodone - det virker som om du fortsætter indtaget trods skade på dig selv, og det ved jeg fra egen erfaring er et dårligt tegn..
Kokain, og andre stoffer der indtages nasalt kan, under misbrug, også skade slimhinderne voldsomt.

Jeg har overvejet at tale med min læge om næsen, men kender du dét der med at man ikke rigtigt vil gå til bekendelse over for nogen med at man har et misbrug. Dog vil jeg sige at jeg sagtens kan styre misbruget. Jeg gør det lidt i perioder nu. Jeg kan uden videre sagtens holde mig fra Oxi i flere uger, og formentlig også mdr hvis det var dét. Men tak for bekymringen.

Junior medlem

Kimmo69 skrev:
3ripster, alternativt kan du også bare spise lortet. Den orale biotilgængelighed er rent faktisk højere end den nasale... Det er det der er så fedt ved Oxycodon.

Jamen det er skam også den vej jeg bruger det idag. Faktisk er jeg lige så glad for den vej efterhånden. Nu er det kun tolerancen der kan irritere mig engang imellem. Så idag er jeg kun på det i et par dage og så holder jeg 2-4 dages pause, og så på igen...

Junior medlem

Hey jeg er lidt nysgerrig angående den rus der tales om ved indtag af oxynorm eller oxycodonhydroclorid.
Grundet en dårlig ryg tager jeg fast oxycodon i depot udgave og hvis jeg får rigtigt ondt suplerer jeg med oxynorm.
Pt. Tager jeg 60mg. Depot om dagen og jeg mærker ingen form for rus overhovedet. Når jeg så har været nød til at tage noget ekstra for at få ro kan jeg feks snuppe 30-40 mg oxynorm på en gang.
Her er min undren. Når jeg har den portion indenbords så går der en 20 minutters tid og så kan jeg mærke en ro spredes i kroppen, et lækkert velvære og en snert af svimmelhed. Dette varer omkring 10 til 20 minutter og så er rusen væk.
I beskriver rusen som værende mærkbar i flere timer og det fatter jeg ikke en brik af.
Det har været sådan siden jeg startede på disse typer medicin, dog var dosis selvfølgelig mindre. I stil med 15-20 mg dgl og så kunne det kortvarige sus komme af bare 5 mg. Oxy.
Så er det bare mig der nedbryder stoffet vildt hurtigt eller hvad. blot for test har jeg prøvet 10mg oxy i næsen ovenpå den daglige 60mg depot (3×20mg) og eneste virkning var svidende næsebor.

Medlem
Brugeravatar

Good evening Oxydude.

Siden at du startede med OC á 10-20 mg dagligt antager jeg, at du har været under medicinering i et godt stykket tid. Efterhånden som tiden passere stiger ens tolerance overfor stoffet. Hermed er det nødvendigt at øge dosis for, at opnå den ønskede smertestillende virkning. Ligeledes kræves højere dosis for at opleve eufori. Euforien er den mentale optur, hvor man føler glæde, afslappethed, tilfredshed mm. Beklageligvis sker udviklingen af tolerance over for euforien meget hurtigt.
Derfor kan det tænkes, at du ikke oplever en følelse af velvære pga. dit relativt lange forløb med dagligt indtag.
For mange aftager følelsen af velvære og opstemthed efter uger, hvor brugeren efterlades i frustration over den manglende eufori. I frustration sættes jagten ind på den forsvundne virkning ved drastisk at øge sine doser. Umagen viser sig forgæves og brugeren bliver efterladt med skyhøje doser.
Hvis man vil genopleve eufori her - kræver det afholdenhed - gerne i nogle uger. Man kan derfor med lidt snilde hente sig en rus. Dog skal man passe på, for aftagende eufori kan opstå allerede efter 2-3 dages brug. Nogle oplever sågar withdrawals efter kun 3 dage! De "overskydende" receptorer nedbrydes nemlig aldrig - de går kun i dvale - og venter på, at blive aktiveret igen.

Junior medlem

Hey The-Midnight-Howl
Tak for di svar og det lyder logisk nok for jeg har da klart mærket at man skal have højere og højere dosis for samme smertedækning.
Dog vil jeg påstå at det altid har haft samme virkemåde på mig med hensyn til varighed af en rus ved større indrag end normalt. Den aller første oxy jeg tog var 5 mg og en følelse af velvære og lidt svimmelhed aftog efter max 15 minutter.
Surt at høre at recoptorerne kun går i dvale for jeg tager perioder med nedtrapning for at hold forbrug nede på tåleligt niveau og håbet er da hver gang at man får resat recoptorerne helt, for der er klart forskel på om man bruger oxy for rekreation eller om man er tvunget til indtaget for at opretholde et nogenlunde liv. Noget positivt er der da også med stoffet. Det har fjernet alle symptomer på en grim angstneurose jeg led af i mange år og helt sikkert er at oxy er at foretrække frem for benzoer. Måske nogle kunne bruge denne info til hjælp mod angst. Husk dog at al selvmedicinering er skadeligt uden kontrol.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]