Gener er en dynamisk størrelse, og det er i mange tilfælde forkert at tale om genetisk determinisme. Selvfølgelig, der er undtagelser. Eksterne faktorer kan aldrig ændre på Downs syndrom eller Lesch-Nyhan syndrom for eksempel. Gener koder proteiner, proteiner er ansvarlige for kroppens arkitektur. Man er ikke født med en bestemt adfærd, men man kan være født med protein der former en hjerne, som kan have større tendens til det. Ligesom med depression og andre psykiske lidelser, så vil man aldrig kunne finde et gen ved en nyfødt og konkludere, at personen vil blive depressiv. Der er sårbarhedsgener, men der er ikke gener som
garanterer for en bestemt psyke*.
Ligesom at ellers passive gener kan blive aktive når kroppen er angrebet af en virus, og kan lave proteiner som giver feber, så er der en masse dynamik i gen-ekspressionen i hele organismen. Hjernen er meget plastisk, dvs i meget kraftig grad i stand til at reagere og ændre sig efter påvirkninger udefra. Så det er min påstand, at har man en hjerne, som er sårbar for stoffer, så kan det egentligt være ligemeget om det har ligget i generne eller om den er opstået af ydre påvirkning. "Bristen" er den samme.
Jeg mener, at der er forskellige personlighedstræk, som man kan udvikle af den ene eller anden grund, som gør at man er sårbar overfor stoffer. Man interagerer (forhåbentligt) med sine forældre og idoliserer dem i sine barndomsår og vil imitere dem. Der sker altså også en kulturel nedarvning, hvor tanker overføres analogt med gener (se
meme-teorien).
Jeg håber ikke at jeg har lavet en JEL, men at jeg har forholdt mig nogenlunde til topic. Jeg
er en nørd når det kommer til koblingen mellem neurobiologi og bevidsthed.
PS. Jeg har bevidst simplificeret visse ting, så hvis en wiseguy lige vil hævde sig: Spar dig selv besværet, hvis du ikke selv kan gøre de koncepter forståelige for alle.
*Hvis man finder den slags interessant, så kan jeg nævne, at man indenfor retsvæsnet diskuterer meget, om hvis man har bestemte "aggressions-gener" så ikke skal have mildere domme. De fleste biologer vil sige, som jeg har sagt ovenfor, og argumentet er ikke gået i retssager i den civiliserede verden, men det er sket for nyligt i Italien

Læs
her.