Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 jul 2025 15:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 64 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Citat:
DEN FØRTE NARKOTIKAPOLITIK: OMKOSTNINGER, KONSEKVENSER OG FREMTIDIGE ALTERNATIVER

Program:

Velkomst ved Simon Emil Ammitzbøll fra Liberal Alliance og Karl Iver Dahl-Madsen, vice-præsident i Akademiet for Fremtidsforskning.

1. "Narkotikapolitikken i Danmark og udlandet, et historisk rids" -
ved Michael Jourdan, filosof, redaktør af STOF og ansat ved
Center for Rusmiddelforskning.

2. "Konsekvenser ved den nuværende narkotikaindsats set fra en
gadevinkel"-
ved Nanna W. Gotfredsen, cand. jur., gadejurist og
medstifter af Gadejuristen.

3. "Reducing Death, Disease, Crime, Costs & Addiction by Ending Drug
Prohibition" -
ved Jack Cole, leder af Law Enforcement Against Prohibition (LEAP)

4. "Fakta og myter om brugerne og brug af illegale rusmidler" -
ved Jesper Kristensen, cand. merc., forfatter til online-bogen
Cannabismyter og tidligere formand for Cannabisrådet.

5. "Organiseret kriminalitet og forbud set fra et økonomisk perspektiv" -
ved Niels Westy Munch-Holbek, cand. polit.og præsident for Akademiet
for Fremtidsforskning.

6. "Er kriminalisering af hash forsvarligt i en retsstat med respekt for
personlig frihed og autonomi?" -
ved Jacob Mchangama, chefjurist i tænketanken CEPOS.

7. "Behandling af stofbrugere. Hvilken betydning har kriminaliseringen af
bestemte rusmidler?" -
ved Liese Recke, cand. psyk. og ansat ved Gadejuristen.

8. ”After Prohibition”-
ved Danny Kushlick, chef for Policy and Communication, Transform Drug
Policy Foundation i London.

9. Oplæg og efterfølgende debat med udvalgte politikere fra en række af
folketingets partier.

Arrangementet er muliggjort ved støtte fra Hotel Guldsmeden, Gadejuristen, Liberal Alliance og Akademiet for Fremtidsforskning.

Tilmelding sker ved at skrive til NARKOTIKAKONTROL@GMAIL.COM.
Der SKAL oplyses både navn og adresse (hvis man deltager som privatperson) eller firma.

Tilmelding senest mandag den 4. januar.
Der er begrænset deltagerantal og tilmelding sker efter ”først til mølle” princippet.

Det er IKKE muligt at deltage uden forhåndstilmelding.

Venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
Gadejuristen
Akademiet for Fremtidsforskning

FB event:
http://www.facebook.com/event.php?eid=207400316093&ref=nf

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Ej jeg er træt af at jeg ikke kan komme :(!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis der faktisk er nogle lovgivere (udover Ammitzbøll selv) der deltager, ville jeg være overrasket.. Men altid gode nyheder, selvom det stinker langt væk af stemmefiskeri.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Tias skrev:
selvom det stinker langt væk af stemmefiskeri.

:?:

Psychedelia Gay Overlord

Tias skrev:
Hvis der faktisk er nogle lovgivere (udover Ammitzbøll selv) der deltager, ville jeg være overrasket.. Men altid gode nyheder, selvom det stinker langt væk af stemmefiskeri.

Det gør det da ikke. Ansvar for eget liv er en liberal mærkesag og lempelse af narkolovgivningen er noget rigtigt mange liberale går ind for. Den liberale fløj i Konservativ Ungdom København delte endda gratis hash ud på gaden engang.
Desuden så ved jeg ikke hvem det er de fisker stemmer hos ved at markere sig som et parti der går ind for en friere narkolovgivning. Det er ikke en særligt populær sag. EL går ind for hash på apotekerne f.eks. men altså, det er jo ikke noget der fylder noget i de store partier. Der er en del venstrefolk der har taget det op i årenes løb, men uden den store succes. Hvis det får nogle til at stemme på LA, så er det nok først og fremmest dem der i forvejen er meget liberale, og ikke gider at stemme på Venstre fordi de arbejder sammen med DF og ikke er liberale nok i det hele taget. Men det er jo en lille gruppe.
Gadejuristen er også med til at arrangere. De er ikke ligefrem et politisk parti. Ammitzbøll kan man sige meget om, men han brænder virkelig for at gøre statens indblanding i folks privatliv mindre. Det må man give ham.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det giver jeg ham bestemt også. Jeg tror du har ret i at det ikke har den store impakt på stemmefordelingen, men hey, hvis det gør betyder det jo nok ikke det store. Jeg overreagerer bare nemt med de her ting, for jeg kan ikke se hvorfor LA gør det. Måske jeg ser spøgelser, men det er sjældent et parti gør noget bare for at følge deres mærkesager :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
dankdawg skrev:
Ammitzbøll kan man sige meget om, men han brænder virkelig for at gøre statens indblanding i folks privatliv mindre. Det må man give ham.

Det er også klart min opfattelse. Jeg blev ret glad da jeg så hans idéer i projektet, partiet Borgerligt Centrum, hvorefter han dog valgte at "konvertere" til Liberal Alliance. Ordet frihed optrådte mange gange i hans mærkesager, og ja det handlede primært om at overlade ansvaret til individet frem for staten.
Derfor synes jeg det er positivt, at det er Liberal Alliance der tager ansvar her og prøver at gøre noget for rent faktisk at få en konstruktiv debat i gang.

Det skal dog siges, at SEA ikke er en politiker jeg kendte specielt meget til, før han smuttede fra de radikale.

Forresten hvor foregår det? Jeg kan se det er d. 7 januar, men ikke hvor det bliver holdt. Det er jo nok København, så jeg får ikke mulighed for at deltage pga. eksamener.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Heh, jeg skulle lige til at være kæk og bede dig trykke på linket, men der står faktisk ingen adresse. Det skyldes nok at det er et lukket arrangement. Jeg overvejer at deltage, nu..

Angående Simon Emil Ammitzbøll har jeg ikke en døjt respekt for manden. Han har fået rigtigt meget støtte i det homoseksuelle miljø til sin kampagne ved at være åben om (og spille groft på) sin seksualitet, og en del jeg kender faldt i med begge ben. Han har ikke gjort en skid for sagen sidenhen, og har desuden en integritet der kan ligge på et meget lille sted når han så ivrigt hopper partier (radikale, så BC, så LA). Han ligger på en hylde med Karen Jespersen, og det er ikke ligefrem min yndlingshylde, you know?

Nåja, og så er han LA, hvilket i sig selv gør ham til et ignorant, iskoldt ego-centreret røvhul.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Hehe det er fair nok du har den opfattelse, og det giver dig jo god grund til at deltage :)

Medlem

Geografisk sted: 2400 Kbh NV
Jeg er top allergisk overfor Simon Emil og LA. Men jeg må fandeme tage hatten af for det arrangement der! Nice line-up (især med ham fra LEAP) og nice dagsorden. Håber fandeme at det kommer til at nytte noget. Og at det ikke er Simon E og hans posse af levebrødspolitikere og vendekåber der skal profilere sig på det. Men hatten af for arrangementet.
Og tak for at gøre opmærksom på det!
og godt nytår

Psychedelia Gay Overlord

For god ordens skyld så har jeg det faktisk også lidt svært med Simon Emil, men altså...hvis man kigger ud på forsamlingen af folketingsmedlemmer, så er han nok et af de bedre trods alt..det siger så nok en del mere om dem der sidder i folketinget end det siger om ham :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Enig. Tror mest det er hans knirkende, indignerede, borgerdydelige stemme der går mig på nerverne :) Ret skal være ret. Hvorfor har du det svært med ham?

Anyway, det er ikke "SIMON EMIL ER HOMO"-tråden det her, så lad mig uddybe: Jeg forstår ikke at det er de ultraliberale der tager en moralsk stand mod stof-forbud - Hvis det stod til dem ville stoffer være åndsvagt dyre og kontrolleret af karteller der er mere kyniske og hensynsløse end de mest hærdede polske gangstere. Lad os dog komme sammen som mennesker og stoppe de menneskelige omkostninger ved stof-krigen, istedet for at pushe et bestemt politisk standpunkt, ellers bliver vi alligevel aldrig enige i vores levetid; it's all I'm saying.

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Tias skrev:
Jeg forstår ikke at det er de ultraliberale der tager en moralsk stand mod stof-forbud - Hvis det stod til dem ville stoffer være åndsvagt dyre og kontrolleret af karteller der er mere kyniske og hensynsløse end de mest hærdede polske gangstere.

Øeh? Det du beskriver er den nuværende situation, og det er lige præcis dét mange "ægte" liberalister vil have sat en stopper for, ved at normalisere markedet.

No offence, men jeg synes du virker ret opslugt af det had jeg synes man ofte ser på den yderste venstrefløj, der betragter alle de er uenige med som kyniske, egostiske fascister, mens de bruger det meste af deres tid på at opbygge og fastholde en påtaget identitet som Den Sande Revolutions Frontkæmpere. <-- surt opstød!

Jeg synes det er et rigtigt fedt initiativ fra LA, der måske kan skabe lidt røre i debatten. Selvom jeg, som mange andre herinde (vist), savner et parti der kombinerer en rimelig regulering af markedet med en afvikling af statens overdrevne indblanding i privatlivet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Surt opstød indeed, tag i stedet og forhold dig til fakta istedet for din mening om mig, gider du? Den gamle "waah venstrefascistnazist" er ikke bare kontraproduktiv, den er en fornærmelse mod både din og min intelligens.

Jeg nævner NETOP ikke den nuværende situation (ingen legislation, udover fejlslagne kampagner baseret på malplaceret god vilje og hetz mod opiat/kokain-brugere), men den der VILLE være der hvis venstre, LA og konservative fik deres vilje - et ureguleret marked der kunne kontrollere udbud med en jernnæve, og bestikke eller dræbe alle der stod i vejen for dem, præcis som gangsterne gør det nu, og som medicinindustrien i høj grad efterligner ved at tvinge regeringer og læger til at bruge deres medikamenter, uanset den reelle virkning på patienten.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg kan godt forstå, at du ikke forstår det er de ultraliberale der tager teten til at gå imod et stof-forbud. Med din forestilling om at de går ind for et "reguleret ureguleret marked", hvor bestikkelse og drab er en del af hverdagen, kan man jo sige at de er i mål, og ikke behøver at pille ved noget som helst i lovgivningen. Ved ikke helt om jeg forstår dig når du skriver at "markedet kontrollerer med en jernnæve". Hvis du mener(som jeg ikke synes at kunne læse mig til), at efterspørgslen/udbud regulerer hinanden er det jo netop det de liberale vil opnå.
Karteldannelse er ulovligt i Danmark, derfor anser jeg det som et dårligt argument. At medicinalindustrien tvinger piller i patienter, og "styrer/truer" staten til at samarbejde forholder jeg mig kritisk overfor hehe.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg taler ikke om Danmark, eller rationelle styreformer. Ganske som dankdawg spår at enevælde for Enhedslistens ideologi leder til et forfærdeligt og totalitært diktatur (og det vil det!), så vil enevælde for liberale grupper føre til at der ikke er nogen magt - anden end den de rigeste har, med massedrab, konkret økonomisk junglelov, private hære og reelt slaveri af alle andre end de 500 rigeste firmaer til følge.

Medlem

Geografisk sted: 2400 Kbh NV
vildt nok at du har regnet det hele ud på den måde.

Mit problem med Simon E er kun et ringe indtryk af at han er magtsøgende på en måde der virker utroværdig på mig. En af de mange politikere jeg oplever som så karriere optagede, at jeg ikke stoler på at de ønsker at forbedre verden. Men måske tager jeg fejl, for jeg interesserer mig ikke meget for ham. Men hvis jeg har ret i mine fordomme, er det lovende at han satser på denne sag. For det tyder på, at der er nogle poitiske gættetrolde rundt omkring der ser muligheder for at udviklingen faktisk kommer til at gå i en mindre ringe retning ifht. narkotikalovgivning.

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Jeg beklager min sure opstød, men det er da ikke værre end din fuldstændigt absurd karikerede forestilling om hvad liberalt sindede ønsker på rusmiddelområdet. Det virker fuldstændigt ude af kontakt med virkeligheden.

Tias skrev:
Jeg nævner NETOP ikke den nuværende situation (ingen legislation, udover fejlslagne kampagner baseret på malplaceret god vilje og hetz mod opiat/kokain-brugere), men den der VILLE være der hvis venstre, LA og konservative fik deres vilje - et ureguleret marked der kunne kontrollere udbud med en jernnæve, og bestikke eller dræbe alle der stod i vejen for dem

Det du skriver lyder altså stadigvæk fuldstændig som den nuværende situation. Hvis venstre, LA og konservative på et tidspunkt ændrer holdning og modsætter sig forbudet, vil det da med al sandsynlighed resultere en konstruktion der involverer regulerede, legale markeder, nøjagtigt som med alkohol og tobak idag. Det andet scenarie du nævner lyder mest af alt som en paranoid vrangforestilling.

Du konstruerer et nærmest dæmonisk billede af liberale, som du så skyder ned, i stedet for at forholde dig til de mindre sort/hvide realiteter. Ren stråmandsargumentation ad absurdium.

PS: Jeg deler også din bekymring over at gigantiske firmaer får uforholdsmæssigt meget magt i forhold til det antal mennesker de repræsenterer.

Psychedelia Gay Overlord

Tias skrev:
Anyway, det er ikke "SIMON EMIL ER HOMO"-tråden det her, så lad mig uddybe: Jeg forstår ikke at det er de ultraliberale der tager en moralsk stand mod stof-forbud - Hvis det stod til dem ville stoffer være åndsvagt dyre og kontrolleret af karteller der er mere kyniske og hensynsløse end de mest hærdede polske gangstere. Lad os dog komme sammen som mennesker og stoppe de menneskelige omkostninger ved stof-krigen, istedet for at pushe et bestemt politisk standpunkt, ellers bliver vi alligevel aldrig enige i vores levetid; it's all I'm saying.

Vås. Ting bliver billigere ved fri konkurrence. Der findes ikke monopoler på uregulerede markeder. Monopoler er noget der opstår som følge af regulering. F.eks. som Enhedslisten ønsker at gøre: Give et monopol til apotekerne til at sælge cannabis. Hvis man f.eks. gør cannabis helt frit fremfor at tildele en særlig gruppe

Hvad angår gangstere er det jo sådan det er nu. Var stoffer lovlige at sælge ville ordentlige mennesker jo også gå ind i den branche lige som de gør i alle andre brancher. Liberalister mener at den slags skal være frit fordi det må være op til den enkelte at bestemme over egen krop og at narkotikasalg er resultat af en frivillig aftale imellem to individer og at der dermed ikke er noget offer.

Det virker som om du ikke aner en kæft om hvad liberalisme går ud på. Du kan mene at det er en dårlig idé eller at det er moralsk forkert, etc. Men når du åbenbart ikke har fattet at den slags synspunkter er klassisk liberale grundholdninger og ikke "stemmefiskeri" eller udslag af kynisme, men derimod resultat af den definition af frihed som liberalister arbejder med, så viser det at du ikke har sat dig ind i det du er imod. Det er lidt pinligt at se på.

Iøvrigt er de ikke "ultra-liberale", men bare ganske almindelige liberale.

Psychedelia Gay Overlord

Tias skrev:

Jeg nævner NETOP ikke den nuværende situation (ingen legislation, udover fejlslagne kampagner baseret på malplaceret god vilje og hetz mod opiat/kokain-brugere), men den der VILLE være der hvis venstre, LA og konservative fik deres vilje - et ureguleret marked der kunne kontrollere udbud med en jernnæve, og bestikke eller dræbe alle der stod i vejen for dem, præcis som gangsterne gør det nu, og som medicinindustrien i høj grad efterligner ved at tvinge regeringer og læger til at bruge deres medikamenter, uanset den reelle virkning på patienten.

Som allerede sagt af andre, så ville det næppe blive fuldstændigt ureguleret, da ingen markeder herhjemme er det. Men som jeg har sagt en gang før, så er det altså at foretrække (set fra et forbrugersynspunkt) at der ikke gives monopol til en særlig gruppe, sådan som Enhedslisten ønsker. Hvis priserne skal være rimelige og produktudviklingen skal være effektiv skal der være konkurrence. Hvis du ikke mener at konkurrence er en god ting burde du måske kaste et blik på de lande hvor man har haft planøkonomi og ingen konkurrence. Der har udbud af varer og produktudvikling været meget ringe og det hele har været monopoler.
Det betyder ikke at der ikke kan være kontrol med branchen eller noget, som der f.eks. er med fødevarebranchen. Men bare at alle skal have mulighed for at komme ind på markedet og producere og tilbyde varer, hvis de i øvrigt lever op til de krav som en evt. lovgivning ville stille.
Hvad angår patenter og den slags er det jo en separat problemstilling der rækker en del videre end til narkomarkedet. Mange liberalister er imod patenter, hvilket du ville vide hvis du havde sat dig lidt ind i sagerne. Men der er også nogle der går ind for det. Der er vandene delte. Der er dog flere og flere der tager klar stilling imod patenter netop fordi det er et statstildelt monopol, lige som det Enhedslisten og andre på den yderste venstrefløj tildeler forskellige organisationer og institutioner.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 64 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]