Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 07:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1061 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 54  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
tromle skrev:
mmmh. 25 dage siden jeg sprøjtede sporer ind i growbag, men der er ikke kommet noget mecilie. Hvad er der gået galt. er kittet færdig?, eller kan man kickstarte det på en måde?
Har fulgt guiden, men temp har ligget i den lave ende 23-25grader.

Er der OVERHOVEDET ikke noget mycelie? Et par hvide pletter hist og pist, for eksempel omkring injektionspunktet? Hvis ikke er der nok et eller andet galt, desværre, med mindre de sporer var mange år gamle. Kommer der nogen lugt hvis du snuser til filteret? Du bør kunne lugte rugkernene eller hvad det nu er, men hvis der også er en fæl lugt så er der nok gået bakterier i lortet.

Hvis det er et kit du har købt samlet så ville det være oplagt at tage kontakt med henblik på at få det erstattet. Det kan være de vil sige at du skal have tålmodighed og vente lidt længere, og der er også en teoretisk mulighed for at der stadig kan vokse lidt mycelie frem, men den er ikke stor. Og sandsynligheden for at hele posen blive fuldt koloniseret er endnu mindre. Men gør som de siger, og lad være med at smide noget ud, så skulle chancen for at få det erstattet være større. Hvis du har fulgt brugsanvisningen er der jo ikke så meget at diskutere - at det er producentens fejl eller hændeligt uheld fra deres side.

Medlem
Brugeravatar

Der er ikke noget på siderne eller ved injektionshullet, men der er nogle små hvide/brune pletter i folderne. se billede.
Billede
Det ligner bare en splattet rugkerne. skal ikke kunne sige om det er mycilie.
Som man kan se, er det noget klistre på indersiden af posen. Det er ca. over det hele.

Jeg lugtede til det, og det lugter af af rugkerner. Så den med bakterier er det ikke.

Jeg har kontaktet min forhandler om forklaret ham situationen, men har ikke hørt fra ham. Han holder nok jule ferie.

tak

Medlem

Geografisk sted: Usually not far from a keyboard
tromle skrev:
Det ligner bare en splattet rugkerne. skal ikke kunne sige om det er mycilie.

Tror du har ret i, at det er splattede rugkerner. Det er ihvertfald ikke mycilie -- det er hvidt og ligner meget fint vat i starten og senere små fine tråde, som vokser væk fra der hvor det er startet.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: NV
ARGHHH!! Det kan fandme godt være growbox er idiotsikre, men de er fandme ikke mikkel sikre! Nu er jeg så igang med den 3 growbox, uden at have et eneste succesfuld høst! Mit 3 growbox har stået i snart 20 dage, og der er ikke sporet af en svamp, men der er meget mycelium på toppen(det er det hvide stads ikke?) Men det ser ud som om det er vådt, der er sådan nogle små vandkrystaller på! betyder det noget?? og hvad kan jeg gøre??

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Kan det få luft, har det fugt nok?

Dedikeret medlem

And skrev:
Kan det få luft, har det fugt nok?

Hmm, growboxen står inde i mit skab, på mit soveværelse, i et lille rum i skabet. den står i den pose der var med, med luftfilter på, og der er masse af dug inde i posen. samt dråber på posen... men det bekymrer mig at myceliumet er så vådt, betyder det noget ??? HJÆLP!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hov, man bør altid tjekke om man er på den aktuelle side, mit indlæg var relateret til Tromles sidste indlæg på side nitten.
Skøre Mikkel, prøv at sæt det i køleskabet i en ti timer, og så tage det ud. Det skader ingenting at give myceliet et lille kuldechok, men det kan få det til at sætte frugtsætningen i gang. Er det dit tredje uden høst? Hvad gik der galt med de to andre, og er alle tre fra samme forhandler?

Tromle> Har du flere sporer? Det kunne evt. være en idé at opfostre myceliet inden du giver det rug at gnaske i. Det får det til at gå lidt stærkere, naturligvis. Dette kan du gøre ved enten at lave et vandmedie, eller ved at lave en lille portion mycelie via enten PF-tek eller tilsvarende.

Medlem
Brugeravatar

Okay. men har snakket med min forhandler. han sagde jeg skulle ryste og banke resten af mine spoere og injecte det i posen og se om der så kommer mycilie. Ellers sender han nye ting. Men tak for info, det med vandmedie må jeg prøve en dag.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Vent med at injicer dem alle sammen, injicer lige en lille bitte smule i et vand-medie. På den måde har du også mycelie til næste gang. Der skal ikke meget mere end to-tre dryp til.

Medlem
Brugeravatar

Nu har jeg selv lavet min egen box, og egne kage (første gangs groer)...

Så vidt jeg kan skimte gennem hele tråden, så spørger folk til købte growboxes/bags.

Har lige et par spørgsmål i forbindelse med mit eget:

Billede 1.
Billede
Har jeg sat kagen for tidligt ud? Man kan se risene rimelig godt i toppen. Syntes bare ikke der skete så meget i mit glas, så tog chancen og dunkede, og satte kagen ud. (dette billede er en uge gammelt)

Billede 2.
Billede
Dette billede er fra i dag. Går ud fra det hvide fluffy stads i bunden er et godt/sundt tegn :)?
Og så vil jeg lige høre fra jer andre, som har gjort det selv fra bunden af; hvor længe har der gået før jeres kager begyndte at pinne, efter I satte dem ud?

Medlem
Brugeravatar

And
Havde tænkt det samme :)

Dedikeret medlem

60606060-jeg kan ikke se riskornene, men de skal selvfølgelig helst være dækket af mycelie når du sætter den ud. Husk at vaske hænderne ordentligt inden du løfter på kagerne. Du ser sikkert snart pins, en uge er ikke ualmindeligt, særligt hvis du har sat dem ud kort efter de var mere eller mindre fuldt koloniserede. En anden gang kan du evt lade dem stå lidt længere i glassene. Fluffet i bunden er et tegn på fugtighed, nok fordi de foliestykker er meget små, så kagen suger vand fra perliten. Det gør ikke noget når det ikke er mere.

Medlem
Brugeravatar

Tak for svaret Schhhvamp!
Mht. størrelsen på folien, så tror jeg perspektivet snyder lidt. Det er blot låget fra mit glas, som er ligeså bredt som kagen. Kan godt være det er for småt, men min anden kage som er ligeså stor står på et større stykke folie.
Spændende er det dog, og kan klart anbefales, i stedet for at få det hele kastet i nakken prepped and ready :D

har ganske vidst ikke gjort vanvittigt meget ud at af holde kittet rent, selvom jeg dog altid vasker hænder etc, inden jeg rører ved kagerne.

Dedikeret medlem

And skrev:
Hov, man bør altid tjekke om man er på den aktuelle side, mit indlæg var relateret til Tromles sidste indlæg på side nitten.
Skøre Mikkel, prøv at sæt det i køleskabet i en ti timer, og så tage det ud. Det skader ingenting at give myceliet et lille kuldechok, men det kan få det til at sætte frugtsætningen i gang. Er det dit tredje uden høst? Hvad gik der galt med de to andre, og er alle tre fra samme forhandler?

Det er desværre mig selv, der har formået at smadre de første 2, med dumme ideer for at de skulle gro hurtige, DUMT! Men jeg fulgte dine råd selvom det ikke var til mig! HEHE! og det fungerede sgu!! nu springer svampene frem med lynets hastighed(næsten). Så skulle jeg måske ikke havde bestilt den kæmpe trøffel alligevel. Men WTF så er der noget til weekenden!! Men tusind tak! :rocking:

Medlem
Brugeravatar

Nu skete der lidt.
Billede
Men det er kun i den ene siden.
Kan jeg ikke bryde mycilie ringen i mindre stykker og mixe lidt rundt i posen, til en hurtigere kolonisering?

Dedikeret medlem

JO det er lige præcis hvad du skal gøre, men jeg ville lige vente en-to dage længere, og så blande det rundt!
Ja. det er helt bestemt sandt at man skal ryste sin sporesprøjte....! Jeg plejer for det meste at glemme det.

Men FEDT!! at der var fut i det alligevel!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh
hey allesammen,
Jeg har et spørgsmål som jeg viiirkelig håber at nogen kan svare på..
Jeg har købt et growkit, og har i forgårs aftes injiceret/injekteret 10ml sporer ind i min liquid culture vial... Der står det tager ca. 24 timer før man kan se de små tråde der begynder at formere sig.
Jeg har været meget omhyggelig med at sterilisere alt og har stilt den lille glas vial ind i et skab hvor temperaturen er ca. 26 grader. I manualen står der at der skal være 23-27 grader, så det skulle være fint..
Men der er INTET sket. Kan ikke se forskel på væsken fra da jeg injicerede sporerne til nu.. Og det er i hvert fald over 24 timer siden nu..
Er der noget jeg har gjort forkert? Eller er jeg bare AAALT for utålmodig?

i øvrigt er jeg også lidt i tvivl om, om man skal dunke mycomate's fast fungi growkit første gang man bruger det? :) Lidt noob spørgsmål, men det ville sgu være så ærgerligt hvis det gik galt. :mrgreen:

Dedikeret medlem

Du er alt for utålmodig :wink: . Det tog nok størstedelen af en uge før der var synligt mycelium i min flydende kultur.

mht. dunkning; står det ikke i manualen? Som udgangspunkt vil jeg mene, at dunking er en god idé når mediet er fuldt koloniseret. Ellers ender du nemt med et lidt for lavt vandindhold.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Giv det lidt tid. Det tager længere tid end 24 timer.

Når kagen er fuld koloniseret, så dunker du den i 12-24timer i køleskabet, og sætter den derefter i posen.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh
Nej det står faktisk ikke om jeg skal dunke den første gang :D så blev jeg lidt forvirret.
Damn tænkte nok jeg skulle vente længere.. Manualen siger bare 24-72 timer.
Injicerede lidt mere, det kunne ikke skade tænkte jeg. Nu vil jeg bare lade den være og vente spændt!
Tusinde tak for de hurtige svar :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1061 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 54  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]