Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 18:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej Psychedelia!

Jeg er nu begyndt mit grow indendørs - og kom til at tænke tanken.
Kan jeg godt bare lave dem stå i 18/6 indtil marts/april (Eller tidligere?),
og så plante dem ud, og så høste når engang de begynder at gå i blomst (vel omkring november)?
Eller vil de stresse planterne, eller på anden måde være en dum idé at gøre?
Syntes ikke rigtigt jeg har kunne læse omkring, om der var nogle der har gjort noget lignede, ud over at begynde at gro i vindueskarmen i slutningen af februar, og så plante dem ud senere.

Men formålet ved det ville jo være, at planterne når at vokse sig meget større, og det ville jo vel også sige, meget større/flere topskud?

På forhånd tak :-)

EDIT - Jeg ved desværre ikke hvad det er for nogle frø/planter jeg har, men håbede måske lidt i kunne hjælpe, når de engang bliver noget større. :-)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg plejer at gøre sådan. Men jeg er ikke helt så tidligt ude. Slutningen af februar.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Bubber - Okay, så du ved ikke om det ville give "bagslag" at gøre det på den måde, som jeg taler om?
Altså mh. til om det egentlig ville kunne betale sig, eller om den bare ville få stress, og blive herma eller han?

EDIT - Og bubber, starter du med at gro indedørs i vindueskarmen eller under kunstigt lys?

Medlem

Har nogen kammerater på bornholm..
De startede her 2 jan. efter tømmermændene tog hjem :), men lidt anderledes en du har tænk dig..
Det de sår nu, er udeplanter men de bliver kun mødre og de startes under kunstlys (lysstofrør) indenfor, med 14/10 lysperiode..
Temperaturen holder de omkring 8 - max 15 grader, det holder væksten lidt i ave så de ikke bliver alt for ranglede, dertil en kraftig blæser når de "er store nok", for at efterligne lidt blæsevejr der giver lidt tykkelse i stænglen..
Omkring starten/midten af næste måned (februar) er de klar til at få taget stiklinger, og disse er klar til udplantning ca dagen/ugen efter jævndøgn i marts, eller omkring når sommertid begynder alt afhængig af kulden.. (før forårsjævndøgn er natten 12+timer lang = Blomstringsperioden!!!!!)
Sættes de ud før og har nået en vis alder bestemmer gener simpelthen i planten, pga for få lystimer, sig for at sætte blomstringesfasen igang.. Det har de oplevet med mødre der sættes for tidlig ud..(de må først komme ud i maj eller noget lign. Hukommelsen du ved :roll:)
Derfor den korte lysperiode til at starte på, de 14 timer gør at planten ikke blomstrer men er vænnet til en kort dagsperiode som ungplante, og de får ikke mere lyschock end nødvendigt når de bliver flyttet ud i martskulden.
Citat:
Marts:
Regionerne Syd- og Sønderjylland var varmest med 4,3°C i gennemsnit (normal 2,4°C), mens Bornholm var koldest med 2,9°C i gennemsnit (normal 1,5°C). Antal frostdøgn blev 6,8 dage, hvilket er under halvdelen af normalen på 15 dage.
April:
Regionen Syd- og Sønderjylland var varmest med 9,9°C i gennemsnit (normal 5,9°C), mens Bornholm var koldest med 7,9°C i gennemsnit (normal 4,5°C). Antal frostdøgn blev 1,2 dage, hvilket er noget under normalen på 6,6 dage.

Kilde: DMI
(tænk over der er nok flere frostdage i starten af marts end slutningen - Forårsjævndøgn er omkring 20-21 marts)
De overlevede fint trods frost og kolde temp., men de var jo også allerede 25-40 cm store....

Jeg personlig er først igang med udeplanter når vi skal så majs på marken, jeg synes det passer fint med at de når at blive færdige i pæn størrelse, før kulden sætter ind heromkring.. Majs må helst ikke sås under 8 grader jortemperatur, 1 maj bliver kaldt majsdag blandt os landmænd(tag et gæt,hvorfor :roll: ), men nu sår vi omkring påske, gerne lige efter..

Ps: spiring af frø kan godt betale sig ved 20 grader, jeg ved der kan gå op til 3 -5 uger hvis der kun er 5-7 grader, dvs temperaturen i min lade om vinteren, men er det spiringsdygtigt og fugt nok tilstede så kommer det..
Jeg kiggede nemlig lidt, da låget til spanden sagde en underlig lyd som jeg havde frø i.
Jeg havde glemt at sætte det ordentligt fast, så da et regnvejr blæste låget af og fordi der gik lige lidt tid før jeg fik låget på igen, (15 min max), havde frøene fået fugt nok til at spire.
Da frøene sugede vandet til sig, udvidede de sig en lille smule og da spanden var fyldt til randen med frø, samt jeg nu havde fået låget ordentlig på, sagde det POP da låget flækkede..

Go grolyst...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]