Hey med jer alle sammen! Nu var jeg for nylig ude for, at en af mine kammerater havde suget for meget amf til en fest, han havde undervurderet virkningen af det, og det endte med at han et par timer senere fik det meget, meget dårligt. Jeg holdt selvfølgelig opsyn med ham hele tiden, tog hans puls, holdt øje med hans vejrtrækning o.s.v. Bortset fra at hans hjerte gallopperede (140-160 slag i minuttet mens han sad stille), var hans problemer mest psykiske. Han gik i løbet af en halv time fra at være glad og snakkesagelig, og rimelig klar i hovedet, til at blive fuldstændig hjernelam og paranoid. Han begyndte at hallucinere, han var angst, og det var rimelig tydeligt at han havde taget for meget. Mit spørgsmål lyder ikke på, om det var på grund af for meget amf, det er jeg godt klar over det er, men er der noget man i den situation kan gøre? Jeg holdt øje med ham, beroligede ham, fik ham til at drikke en masse vand, og bøjede mig for hans behov, for ikke at udløse flere angstanfald. Jeg forklarede ham, at de ting han så og hørte ikke var rigtige, men at det nok skulle gå, og at han bare skulle slappe af. Mit spørgsmål lyder på;
Er der andet man kan gøre, end at ringe efter de blå blink med båren? (Min kammerat er politi-aspirant, og derfor vil han gerne være nogenlunde anonym m.h.t det hele..)
Jeg har hørt; at det som regel hjælper at læsse personen i et koldt brusebad, for at få deres puls ned
At personen skal ryge en smule hash, eller spise nogle milde, beroligende piller? (eks. Baldrian)
At personen helst skal holdes vågen? (Bør han ikke sove så snart det er muligt?!)
- Og ja, jeg ved godt det smarteste er at ringe til alarmen, og uanset om han er politi-aspirant eller ej, ville jeg også have gjort det, hvis han fik det værre, eller mistede bevidstheden.
Takker på forhånd