lager05 skrev:
Jeg siger heller ikke jeg kunne finde på det:) I sær ikke med alcohol, men er bare meget intereseret. Har også hørt udtrykket den fulde person kører over for rødt, imens den skæve person venter tålmodigt på det bliver grønt!
Tror du mener:
The drunk driver speeds through the stop sign without seeing it.
The stoned driver stops and patiently waits for it to turn green. Og jeg har godt nok ikke fået kørekort endnu, men jeg har det ligesom Bubber, så at være påvirket af et rusmiddel + bilkørsel er også et no-go for mig.
Og citerer lige noget fra
http://www.cannabismyter.dk der omhandler bilkørsel og Cannabisrygning:
Citat:
Det er klart, at det er forkert at køre bil, mens man er høj. Cannabis er et rusmiddel og virkningen af stoffet sænker ens reaktionstid og realitetssans.
En legalisering af hash betyder ikke, at folk pludselig bliver umoralske og kører beruset rundt på vejene. Om det er alkohol eller hash, så drejer det sig nemlig stadig om moral or kultur. De fleste ville aldrig køre rundt i beruset tilstand om de så havde et rum i huset, der var fyldt med al narko i verden.
Pointen er, at det er fuldstændig ligegyldigt, om hash påvirker kørslen lidt eller meget, for det har intet med folks moralske tilbøjelighed til at køre i beruset tilstand at gøre. Og det har intet at gøre med hashens lovlige eller ulovlige status.
En række undersøgelser viser dog, at cannabis ikke påvirker bilkørslen i nær så høj en grad, som man skulle tro. Det skal understreges, at dette hverken er et argument for eller imod legalisering. Informationen nedenfor er blot til almindelig orientering og for at demontere endnu en irrationel frygt.
Modsat alkoholpåvirkning, så lader cannabisrusen ikke til at øge risikobetonet adfærd i nær samme grad. En hashberuset person er simpelthen bedre til at vurdere sin rus og træffe modforanstaltninger! Så selv om det er slemt, så kunne det være langt værre. I sit humoristiske hjørne beskrev aktivisten Pete Guither forskellen mellem alkohol og hash sådan:
The drunk driver speeds through the stop sign without seeing it.
The stoned driver stops and patiently waits for it to turn green.
En ting, som man heller ikke typisk diskuterer, er bilkørsel og tømmermænd. I dag er det principielt lovligt at køre bil med rigtig grimme tømmermænd, blot man ikke har selve promillen (eller rettere: man ville aldrig ved en domstol kunne bevise, at personens tømmermænd var så alvorlige, at vedkommende ikke kunne føre bilen forsvarligt). Generelt er hash-tømmermænd meget mere behagelige end den "kropslige nedsmeltning" ved alkoholtømmermænd.
Endelig er risikobetonet adfærd i trafikken og hidsige bilister et stort problem. Der er visse undersøgelser, der viser, at forbedringen i adfærd (rolig, afslappet, mild af sind) ved moderat cannabispåvirkning er mere værd end hurtige reaktionsevner hos en mere hidsig bilist. Dette kan lyde langt ude lige umiddelbart, men tænk for eksempel over kvindernes markant bedre adfærd i trafikken: når regnskabet skal gøres op på bundlinien, så kører kvinder simpelthen bedre bil end de ellers toptunede, reaktionsdygtige, macho handyr bag rattet i deres smarte biler. Mænd har givetvis hurtigere reaktionsevner, men aggresionen spiser åbenbart denne fordel op. Kvinder har ikke hurtigere reaktionsevner end mænd, men de har generelt et mere behageligt sindelag og er mindre risikovillige, og det ses tydeligt i statistikkerne over ulykker.