enjay skrev:
Man kunne også lade være med at køre når man er skæv

Jeg kunne aldrig drømme om at sætte mig bag rattet når jeg er påvirket i den ene eller anden retning. Hvad folk gør i deres private hjem er jeg så uendelig ligeglad med, men når man udsætter andre folk for fare så synes jeg man træder lidt over grænsen..
Du lyder fornuftig! Og respekt for det

Der er siden 2007 indført nul-tolerance for bl.a. hash i blodet ved bilkørsel.
Før ikrafttrædelsen af denne nul-tolerance var det en subjektiv vurdering om man var i stand til at føre en bil på forsvarlig vis.
Fra den ene dag til den anden, var det så pludseligt blevet forbudt at køre rundt med hash i blodet, på trods af risikoen(eller mangel på samme) var fuldstændig den samme, som dagen forinden, hvilket siger mere om lovgivningens mangler, end den absolutte risiko.
Den daværende justitsminister skar samtlige stoffer over én kam og indførte nultolerancen, på trods af en EU-finansieret undersøgelse fra 2006 "Immortal", ikke kunne bevise nogen signifikant stigning i ulykkesfrekvensen af hashpåvirkede bilister ift. upåvirkede.
Med den nuværende nul-tolerance levnes der ikke plads til en individuel vurdering af evnen til at føre bil i en (aftagende) hashrus.
Det er forbudt hvadenten man er den daglige ryger, som i gennemsnit kører langt sikrere end rigtig mange andre folk(F.eks. Lene Espersen, som påkørte en ung mor på knallert(som har været sygemeldt i over 4 måneder iflg. Politiken), fordi kællingen(Lene) var stokblind og ikke så sig til højre før hun svingede. Den tidligere justitsminister blev idømt en bøde(1500 kr) der er lavere end bøden for besiddelse af 0.1g hash), eller man sætter sig bag rettet 4 timer efter at have taget to hvæs af en joint.
Denne rigide "tolerance", giver jeg ikke en skid for, hvis vi
udelukkende ser på hash vs. bilkørsel. Ser vi på rigtig mange andre stoffer vs. bilkørsel, så er det IMO ok med nul-tolerance, da der er en signifikant forhøjet ulykkesrisiko - og denne er bevist statistisk!
Dermed ikke sagt at jeg bifalder personer, som sætter sig bag rettet i hashpåvirket tilstand, men der er en del personer, som ryger dagligt, som jeg langt hellere vil være passager hos, end hos rigtig mange andre, som f.eks. føler sig usikker i trafikken og mangler overblik pga. usikkerheden. Hvem har mon størst risiko for at komme til skade - og skade andre end sig selv???
Endvidere er det fuldt(firkantet sagt) lovligt at køre rundt i en salig morfin/benzodiazepin-rus, hvis blot man kan fremvise en recept og samtidig retfærdiggøre overfor sig selv at man sagtens kan køre den firhjulede på en salig cocktail af nævnte eksempel . Hvor er vi henne???
Nej, jeg må også indrømme at jeg også kører ulovligt en gang imellem.
Det er ulovligt, men jeg føler en fuld legitimitet ved det. Jeg kunne aldrig drømme om at sætte mig bag rettet ½ time efter ugens første joint, men jeg har ingen skrupler ved at dreje nøglen med uret f.eks. 4-5-6 timer derefter.
De få gange jeg selv synes at det har været tæt på en potentiel ulykke, så har jeg ikke været det mindste påvirket af hash og det har i tilfældende altid været "de andres skyld"

No shit!!!
Den kritiske læser vil sikkert sige, at grunden til at jeg ikke har observeret potentielle ulykker mens jeg har kørt bil i en hash"rus", er fordi at jeg simpelthen har kørt med skyklapper på og ikke har kunnet se ud over egen næsetip i min tonser-koger. Hvad tror I selv, hystader???
Det må være ganske forfærdeligt at køre et andet menneske ned. Derfor ræsonnerer jeg også altid over om det nu også er smart at køre bil og om jeg nu er i stand til at gøre det.
Jeg vil så ganske nødig sige til mig selv efterfølgende, at "Det skulle jeg fandme aldrig have gjort det der". Det skal være sådan, at ulykken(knock on wood for at det aldrig kommer til at ske) under alle omstændigheder ville have indtruffet hvadenten jeg havde røget 3-4-5 timer før, eller
ikke havde røget.
/kører i en fart - i en sportsvogn, der er skæppeskøn og smart
