Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 17:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: jord blanding
Junior medlem

Jeg har efterhånden alt hvad jeg har brug for til at starte mit første homegrow, skab, lamper, kanalventilator, frø, den nødvendige viden osv.

jeg er dog i tvivl om én ting: nemlig hvad der ville være den optimale jordblanding.

jeg har læst på CF's guide at 50% pottemuld + 25% sand + 25% lecasten er godt, men blandingen 50% pottemuld + 25% vermiculite + 25% perlite er bedre (sådan som jeg forstod det). Nu er det bare sådan at jeg havde misforstået det en lille smule & byttet lidt rundt på noget af det. Jeg troede at den optimale var 50% pottemuld + 25% lecasten + 25% perlite ELLER vermiculite (havde en idé om at det var ligegyldigt hvilket af sidstenævne jeg brugte).

så nu står jeg altså med 45liter lecasten. Kunne dog ikke finde perlite eller vermaculite i nogen blomsterforretninger / planteskoler el. lign.

Men her er det store spørgsmål så: Nu ville det jo være logisk at vælge leca / sand blandingen, men jeg har ladet mig fortællet at sand ikke er optimalt. Er dette korrekt? & i så fald, kan jeg så erstatte sand med perlite (el. evt. vermaculite), for et godt resultat?

jeg er lidt bange for at begynde at bytte rundt på blandingerne, men det skulle vidst heller ikke betyde SÅ meget endda, da cannabis planten kan vokse nogenlunde godt i de fleste slags jordblandinger. Jeg vil bare gerne have den perfekte jord, ligesom jeg stræber efter at alt det andet skal være tip-top, så mit første grow blir en success :)

ps. 5-10cm lecasten i bunden at potterne for bedre dræn, right?

glæder mig til at høre fra jer
jeg håber der er nogen der har nogle erfaringer med dette, & kan dele dem med mig :)

Medlem

Bare lad være at blande 25% leca - 25% sand - 25% perlite - 25% vercumlite. Medmindre du dyrker med hydro :roll:
Strandsand dutter ikke, der er formentlig salt i. Prøv byggelykke, der finder du også sikkert isolationsmaterialene perlite eller vercumlite.. Ellers brug noget sand fra en murer eller der hvor de støbes beton eller pudser vægge..
Restsand fra en sandblæser må du heller ikke bruge, det fyldt med mørtel og malingstumper, skidt og snask fejet med op..

Så længe du blander leca i jorden har du drænet der, drænhullerne sørger for at komme af med det vand jorden ikke suger. Så fyld du bare blandet jord i de nederste 10 cm..

Go grolyst :joint:

Junior medlem

så jeg skal ikke prøve at finde noget perlite, men istedet bare noget ordentligt sand & lave 50% pottemuld 25 % sand & 25% lecasten?

okay, tak!

Medlem

hvis jeg var dig ville jeg dog først lige undersøge hvad "rigtig" cannabis jord koster, før du blander en masse ting sammen.

Jeg bruger f.eks. personligt BioBizz Light-mix, det synes jeg godt om :) og koster vidst 90 kr. for 50L :)

Moderator
Brugeravatar

Jeg plejer at bruge 30 % perlite, 70 % pottemuld :) Det synes jeg virker ret godt. Har også prøvet Biobizz Allmix, det er også god jord, men mærkede ikke den helt store forskel fra min normale blanding. Der er dog orme humus og alt muligt lækkert i, så i teorien skulle det være noget bedre jord.
Jeg ville afholde mig fra for meget sand, har læst det skulle have en tendens til at pakke sig om rødderne.

Medlem

Ideén med forblandet jord er jo at det ikke sviner nær så meget som hvis man skal blande alt selv. Jeg bor i lejlighed så at blande jord er lige den tak ekstra besværlig.

Og så er man sikker på at det er en god jordblanding man har :)

Hvad angår sand, forhandleren hvor jeg købte min jord sagde at sand var en skidt ting at proppe i jorden, da det kunne lave en meget tung og kompakt jord og man så til sidst kunne sidde tilbage med en meget hård cement lignende jord. Planterne har det jo bedst med luftig og let jord, så sådan en tung jord er jo ikke ligefremt optimal ^^

Medlem

hvorfor i alverden betale 90 kr for noget jord som er det samme som det til 25 i jem og fix.. det sku da kun for dumt og folk som ikke ved nok om hvad de foretager sig..!! lav noget kompost selv. vis i ikke har muligheden for det så køb ALM. plante sække. og hent noget tang på stranden og vask det igennem og put i jorden.. det virker 100 gange beder end alt det der "cannabis psyko ting" man kan købe.. ting bliver overhovede ikke beder af at nogen kalder det spicialt til cannabis..

cannabis er UKRUDT .. derfor behøver man ikke alt det skidt .. bare en god grund jord og frø til det danske klima så kommer man sku langt..!!!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu er BioBizz og deres jordblandinger ikke specielt designet til cannabis. Den passer bare ganske udmærket til planternes krav. Det er bare en god og billig jordblanding hvis man ikke selv har lyst, tid, mulighed, overskud til at lave en blanding selv.
Er man doven er en Light Mix eller All Mix fra BioBizz en helt fint jordblanding at bruge, men det er sgu langt fra det ypperste man kan få.
Så jeg vil helt sikkert anbefale folk at blande deres jord selv. Især fordi man kan spare latterligt mange penge, ikke blot på jord, men i særdeleshed også på gødning.

Og det kan godt være cannabis er ukrudt, men derfor behøver man ikke gro dem i glasskår og kattepis. Man kan sgu godt kæle lidt for de små og nusse om dem. God karma smitter af på udbyttet!

Medlem

Har nu aldrig påstået at BioBizz jord er beregnet udelukkende til cannabis, kun nævnt at det er hvad jeg bruger p.t. - og ja, er klar over det måske kunne forståes sådan men det var ikke min hensigt :)

Og hvis man vil gå efter hvad der er "lettest" og billigst så burde man straks hoppe på hydro vognen. - start omkostningerne er "lidt" høje, men derefter er det kun gødning man "skal" ud og købe.
det måske lidt "sværre" at komme i gang med, men det sviner næsten ikke og så er der ingen arbejde i det andet end at holde øje med ph/ec samt at tjekke at pumperne virker. - og resultaterne i hydro systemer taler vidst for sig selv efter hvad jeg kan læse mig til.

Jeg vil personligt anbefale at man som nybegynder i det mindste i starten anvender for-blandet jord, der er så mange ting man kan gøre forkert, og jeg syntest personligt det var og er dejligt at man kan udelukke jorden når de begynder at lave underlige ting og man står og ikke aner hvad der forgår. - men det er jo kun min personlige holdning, og man må jo gøre op med sig selv hvor meget man vil "eksperimentere" med og hvor meget man vil gå på den sikre side med.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Chill - den var ikke henvendt specifikt til dig.
Nybegyndere vil jeg sgu bare anbefale at købe en standard plantesæk og smide lidt lecasten i. Så skal det sgu nok køre og så behøver de ikke bekymre sig mere om en perfekt jordblanding.
Hvis man vil kæle lidt ekstra for dem, så køber man en plantesæk som indeholder det hele eller sætter sig lidt bedre ind i hvad der skal blandes for at man kan få en optimal blanding.
Det er sgu ikke fordi det er rocket science at blande lidt sand, lidt leca og lidt muldjord :P

Medlem

katte pis og glasskår havde jeg nok heller ikke valgt at så cannabis i.. mener bare at mange smider alt for meget gødning i jorden som ingen verdens nytte gør.. det jo slet ikke nødvendigt med gødning engang om ugen eller hvor tit man gør det

jeg sår udelukkende i et højbed. med kompost og leca sten.. og så vært år tager jeg en del jord ud og fylder bedet med top med ALM tang fra stranden. og så står jeg i det.. det eneste jeg giver mine planter er melasse og lige de sidste par uger for og være sød ved dem får de lidt pk gødning, og det røg jeg får ud af det vil folk heller have end det hydro skunk man kan få her i omegnen..

men det jo nok hvad man gør det til jeg er måske bare heldiger end alle andre. men har sået i 3 år nu. har købt i alt 5liter canna terra og så 1 liter pk intet andet jo en masse melasse. og mine planter har aldrig manglet noget de har været mørkegrønne hele vejen igennem :)

og hva angår all-mix og light mix. så det stort set samme indhold af næringsstoffer som pindstrup plante sække vis jeg ikke tager meget felj.. mener jeg at jeg har læst engang

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nemlig!
Pindstrups plantesække kombineret med Djurslands spagnum - så er man altså godt kørende og skal stort set ikke tilføje noget ekstra gødning til planterne hvis man lige husker at potte over i en større potte undervejs i growet.
Og jeg er helt enig i at folk overdriver alt for meget med gødningen når de gror i jord... Det kan man jo tydeligt se på de fleste spørgsmål herinde. Langt de fleste folk har problemer med overgødning fordi de ikke tænker over jorden kan indeholde meget næring i forvejen.

Men nu er det altså bare ikke alle der har tid, mulighed og lyst til at blande deres egen jord og køre et grow med så lidt ekstra gødning som muligt. Nogle folk har det meget nemmere med bare at købe en færdigblanding og så tilføje ekstra næring under forløbet - og fred være med det.

Medlem

sniff skrev:
katte pis og glasskår havde jeg nok heller ikke valgt at så cannabis i.. mener bare at mange smider alt for meget gødning i jorden som ingen verdens nytte gør.. det jo slet ikke nødvendigt med gødning engang om ugen eller hvor tit man gør det

jeg sår udelukkende i et højbed. med kompost og leca sten.. og så vært år tager jeg en del jord ud og fylder bedet med top med ALM .. det eneste jeg giver mine planter er melasse og lige de sidste par uger for og være sød ved dem får de lidt pk gødning, og det røg jeg får ud af det vil folk heller have end det hydro skunk man kan få her i omegnen..

men det jo nok hvad man gør det til jeg er måske bare heldiger end alle andre. men har sået i 3 år nu. har købt i alt 5liter canna terra og så 1 liter pk intet andet jo en masse melasse. og mine planter har aldrig manglet noget de har været mørkegrønne hele vejen igennem :)

og hva angår all-mix og light mix. så det stort set samme indhold af næringsstoffer som pindstrup plante sække vis jeg ikke tager meget felj.. mener jeg at jeg har læst engang

De første 2 linjer er jeg rammende enig med dig i....

Det andet kan jeg godt forklare hvorfor!! Melassen indeholder gode vitaminer for plantens optagelse af mikronæringsstoffer + havtang har en evne til at suge havets mangfoldige arter af næringsstoffer til sig.
Fisk, hajer og diverse krabber har det med at skide i det vand de bader i :roll: og det er supernæring for planter, tang har også den evne til at skille saltet ud fra havvandet derfor er det så dejligt at bruge..

Melasse indeholder bla thiamin(vitamin B1), riboflavin(vitamin B2)og niacin (vitamin B3)
bla fordi hestemelasse og f.eks komelasse ikke helt indeholder de samme mængder af forskillege vitaminer og hvor en har nogen specille mangler den anden nogen andre..

Anyway er man lidt helsefreak ved man at b1vitamin hjælper på optagelsen af magnesium og jern til eksempler, B2 er godt for selen og B3 for krom og mangan
Kort sagt melassen hjælper planten med at optage den næring der bla er i tang.

Så med ny frisk jord hvert år blandet med tang i dit højbed der formentlig er løftet op i solen over anden veggetation, deraf ordet højbed, plus lidt npk gødning imod slutningen, så har du næsten samme arbejdsrytme som hydrodyrkerne, bortset fra at de knokler med leca og vand i spande (+lidt gødning) har du bare fat i (lidt gødning), leca, vand, potter, tang, og komposteret jord....
(bruges f.eks en 5000 liters tank til hydro skal du nok kun checke PH og EC værdier til dine planter ligeså ofte som stod planterne ude i naturen og passede sig selv.)

Jeg kan være endnu mere økonomisk ved at sige hvorfor i alverden betale 25 kr for en pose jord, når du kan blande din helt egen for under 2.78 kr ..
Du snakker melasse så du må opholde dig i et område med masser af markjord, høns, grise, får og andre dyr der skider god gødning ganske gratis.
Fat i en halvfærdig betonblander, og start så med at lave en blanding når du er færdig 15 min senere har du ikke brugt en hel kwh.

Og til sidst vil jeg anbefale du SÅR din hamp i jorden istedet for at stille dig selv i den :lol:
Citat:
tang fra stranden. og så står jeg i det

Medlem

Ariaji skrev:
Nemlig!
Pindstrups plantesække kombineret med Djurslands spagnum - så er man altså godt kørende og skal stort set ikke tilføje noget ekstra gødning til planterne hvis man lige husker at potte over i en større potte undervejs i growet.
Og jeg er helt enig i at folk overdriver alt for meget med gødningen når de gror i jord... Det kan man jo tydeligt se på de fleste spørgsmål herinde. Langt de fleste folk har problemer med overgødning fordi de ikke tænker over jorden kan indeholde meget næring i forvejen.

Men nu er det altså bare ikke alle der har tid, mulighed og lyst til at blande deres egen jord og køre et grow med så lidt ekstra gødning som muligt. Nogle folk har det meget nemmere med bare at købe en færdigblanding og så tilføje ekstra næring under forløbet - og fred være med det.

:rocking: thumbs up

Medlem

Chas skrev:
sniff skrev:

jeg sår udelukkende i et højbed. med kompost og leca sten.. og så vært år tager jeg en del jord ud og fylder bedet med top med ALM .. det eneste jeg giver mine planter er melasse og lige de sidste par uger for og være sød ved dem får de lidt pk gødning, og det røg jeg får ud af det vil folk heller have end det hydro skunk man kan få her i omegnen..

De første 2 linjer er jeg rammende enig med dig i....

Det andet kan jeg godt forklare hvorfor!! Melassen indeholder gode vitaminer for plantens optagelse af mikronæringsstoffer + havtang har en evne til at suge havets mangfoldige arter af næringsstoffer til sig.
Fisk, hajer og diverse krabber har det med at skide i det vand de bader i :roll: og det er supernæring for planter, tang har også den evne til at skille saltet ud fra havvandet derfor er det så dejligt at bruge..

Melasse indeholder bla thiamin(vitamin B1), riboflavin(vitamin B2)og niacin (vitamin B3)
bla fordi hestemelasse og f.eks komelasse ikke helt indeholder de samme mængder af forskillege vitaminer og hvor en har nogen specille mangler den anden nogen andre..

Anyway er man lidt helsefreak ved man at b1vitamin hjælper på optagelsen af magnesium og jern til eksempler, B2 er godt for selen og B3 for krom og mangan
Kort sagt melassen hjælper planten med at optage den næring der bla er i tang.

Så med ny frisk jord hvert år blandet med tang i dit højbed der formentlig er løftet op i solen over anden veggetation, deraf ordet højbed, plus lidt npk gødning imod slutningen, så har du næsten samme arbejdsrytme som hydrodyrkerne, bortset fra at de knokler med leca og vand i spande (+lidt gødning) har du bare fat i (lidt gødning), leca, vand, potter, tang, og komposteret jord....
(bruges f.eks en 5000 liters tank til hydro skal du nok kun checke PH og EC værdier til dine planter ligeså ofte som stod planterne ude i naturen og passede sig selv.)

Jeg kan være endnu mere økonomisk ved at sige hvorfor i alverden betale 25 kr for en pose jord, når du kan blande din helt egen for under 2.78 kr ..
Du snakker melasse så du må opholde dig i et område med masser af markjord, høns, grise, får og andre dyr der skider god gødning ganske gratis.
Fat i en halvfærdig betonblander, og start så med at lave en blanding når du er færdig 15 min senere har du ikke brugt en hel kwh.

Og til sidst vil jeg anbefale du SÅR din hamp i jorden istedet for at stille dig selv i den :lol:
Citat:
tang fra stranden. og så står jeg i det

ja der kunne du så give lidt mere viden om dette og er jeg da meget glad for.. jamen ja jeg er måske bare lidt gammeldags men jeg syntes bare det er fedest og få syge planter for ingen penge.. har en kammeret som brugte jeg ved ikke hvor mange penge på gødning sidste år og det var et tåbeligt udbytte i forhold til hva han havede givet for det.. og jeg køber heller ikke jord vis det er det du mener jeg blander skam også bare i fra kompost bunken.. og så en masse tang..

men ja det jeg bare ville ind på er at man kan få en del jord som er lige så godt og billiger. men ja som ariaji skriver så er der jo nok nogen som bare syntes det er letter og købe en all-mix..? og det er jeg da også enig i at det er den letteste løsning. (bare dyr) efter min mening :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]