Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 09 maj 2025 18:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordkysten
Jeg har købt en halv-dyr svampegrowbox og stilt den i en papkasse i mit skab med en god diode hængende i toppen og mine allerførste svampe er netop lige begyndt at pinne! (:

Nu står jeg dog i den situation at jeg ikke er sikker på hvor jeg skal placere mine svampe når det bliver tid til at tørre dem.

Mine forældres garage/værksted er umiddelbart mit bedste bud hvis svampene skal være i umiddelbar nærhed af mig. Her ville jeg ligge dem mellem nogle aviser gemt lidt væk blandt noget ragelse.

Her er der både velventileret og mørkt, men muligvis også en lille smule fugtigt og ret koldt.

Er der grænser for hvor kold en temperatur svampene må udsættes for under tørring? Bør jeg kigger efter andre muligheder?

Andre bud på hvor man diskret, men effektivt kan tørre sine svampe i en husstand med uforstående forældre i?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Hvis man skal skjule svampene for sine forældre er man enten ikke gammel nok til at spise svampe, eller også er man for gammel til at bo hjemme hos sine forældre. Hvis det er deres hus er det er vel også rimeligt at du følger deres regler.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Øhm, tak for svaret, det var meget hjælpsomt.. eller - faktisk bare ubrugeligt bullshit.

Hverken min alder eller min bo-situation er none of your business, hvis du ikke har noget brugbart at skrive, så ville jeg foretrække at du holdte dine fordomsfulde antagelser for dig selv. (:

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Jeg kan godt svare på dit spørgsmål, men du kan jo bare lade være med at fortælle om dine personlige detaljer hvis ikke du vil høre noget for det. Det har jo intet at gøre med emnet i det her forum hvordan du bor eller hvor gammel du er, og vi eller i hvert fald jeg vil meget gerne være fri for at høre det. Men jeg er vist blevet for gammel til det her forum.

Svampene kan godt tørres koldt, men så skal det gøres med luft, dvs en ventilator! Da du ellers risikerer at de rådner. Den hurtigste men lidt voldsomme måde at tørre svampene på er at rykke dem i stykker, i mindre strimler, og så lægge dem et varmt sted. På den måde kan de være stort set knastørre på en nat. Derefter puttes de i et glas med kemisk tørringsagent i bunden. Det går måske en smule ud over potensen at tørre dem på den måde, men det er trods alt bedre end at de rådner.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har kun skrevet ting jeg mente var relevant for at andre brugere ville kunne hjælpe mig - men det lader til at næsten hvordan man nu vælger at formulere sig herinde er der en vis sandsynlighed for at nogen føler behov for at disse en i deres eget lille ego-trip.

Garagen er udelukket så. Hm. Jeg har overvejet mulighederne for at rykke dem lidt i stykker, men synes det er lidt synd da jeg foretrækker af ha dem i perfekt stand tørrede.

Temperaturen på mit værelse kan svinge mellem 22-25 grader og er i tvivl om det er godt nok ventileret, da jeg ikke har forstand på præcis hvornår et opbevaringssted er ventileret i passende grad. Luftfornyelsen sker via en ventilations-skakt der findes i loftet på hvert rum i vores hus.

Tror du mit eget værelse på nogen måde ville egne sig eller kræver de et bedre miljø?

Dedikeret medlem

Dit værelse lyder helt fint til formålet. Jeg har sågar haft succes med at tørre dem i et skab, men lidt mere ventilering vil nok ikke skade :wink: .

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Dit værelse er bedre egnet til det end garagen er, så find et sted hvor de kan ligge på en avis eller noget andet godt sugende i fred og ro et par dage.
Jeg har tidligere bare gjort det under min seng eller på en reol og det virkede fint.
Det fylder jo ikke så meget igen at du ikke burde kunne finde et sted hvor de ikke bliver set - evt. kan du folde avisen mildt sammen om dem så det fylder mindre, men der skal stadig være mulighed for mild luftgennemgang og hvis du gør det skal nok åbne dem op og lufte dem ud en gang eller to om dagen.
Lykke til.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt der ude hvor køerne har nummerplade på.
da jeg skulle tørre mine svampe gjorde jeg det bare i et skab, og de lå bare på et stykke køkkenrulle, og det virkede helt fint. så gør det bare i et skab eller en skuffe eller ligende, så opdager dine forældre det heller ikke.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg siger mange tak for jeres svar.

Jeg har fået en ide til et udmærket sted at placere dem. Følte bare jeg måtte være 100% sikker på at mit første grow ikke går i vasken.

Men det er godt nok utroligt spændende at følge med i hvordan svampene vokser.
Der er et par stykker der simpelthen bare vokser ud af plastikkanten på min box og en enkelt svamp der næsten har slået knude på sig selv, den prøver ihvertfald. (:

Jeg kan tælle omkring 22 svampe indtil videre.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I'm a highway child
Uden nogen form for erfaring med svampedyrkning overhovedet, lyder det da til at det ville være idealt at tørre dem i kabinettet på en stationær pc. Der er god luftgennemstrømning og en nogenlunde temperatur og rimelig stealth :)
- nogen der kan be- eller afkræfte denne teori? :D

Medlem
Brugeravatar

Jeg ligger bare mine ovenpå et computer kabinet i stuen mellem to rudekuverter eller noget i den dur, og blæser med en fan ved siden af :=

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]