Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 maj 2025 23:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Skive
Jeg har fået nogle armaturer med et 36 watt rør i som jeg tænker på at hænge 10-15 cm over mine kasser med kager og så kører med 10 timer lys / 14 timer mørke.
Tror i det bliver for meget /stærkt lys til svampene?

Stjansen

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej, for svampene skal bare bruge lyset som retningsviser. Det er sikkert helt fint.

Medlem
Brugeravatar

Ja, det er rigtigt, DoktorK.
Men svampe kan jo godt lide mørke ,så jeg tænkte de måske kunne få for meget lys....
De må jo ikke få lys når de skal tørres...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har fået mere end acceptable resultater med mine grows med nogenlunde samme setting, som du har tænkt dig. Jeg gav dem dog kun ca. 8 timer dagligt.

Det aktive stof er ikke glad for lys, så det skal selvfølgelig undgåes under tørring. :)

Medlem
Brugeravatar

Ok. Tak for svaret...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
DoktorK skrev:
Det aktive stof er ikke glad for lys, så det skal selvfølgelig undgåes under tørring. :)

Det må du lige uddybe for mig. Jeg har altid bare tørret dem på en afvis på gulvet hvor der har været "massere" af lys, og de har altid givet fine resultater?

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvad er der at uddybe? Sollys nedbryder de aktive stoffer, så det mest optimale er helt sikkert at tørre dem et mørkt sted eller som minimum væk fra direkte sollys.
Han siger jo ikke at svampe der er udsat for lys er ubrugelige, blot at det skal undgås.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
weeerneeer skrev:
Det må du lige uddybe for mig. Jeg har altid bare tørret dem på en afvis på gulvet hvor der har været "massere" af lys, og de har altid givet fine resultater?

Generelt er psykoaktive stoffer ikke glade for UV-bestråling :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ariaji skrev:
Hvad er der at uddybe? Sollys nedbryder de aktive stoffer, så det mest optimale er helt sikkert at tørre dem et mørkt sted eller som minimum væk fra direkte sollys.
Han siger jo ikke at svampe der er udsat for lys er ubrugelige, blot at det skal undgås.

Det kunne være meget rart hvis der blev uddybet om der var tale om sollys, lys fra lamper eller bare lys i al almindelighed..?

Men der er nok tale om sollys, som kajkage så fint præcisere - UV stråler og det der.. :peace:

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem

weeerneeer skrev:
Det kunne være meget rart hvis der blev uddybet om der var tale om sollys

Har du læst det du citerer? Der står "sollys" to gange :wink:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, men det gjorde der ikke første gang...

Mvh.

Medlem
Brugeravatar

Ok, så fik vi vist det på plads!

Er der nogle der har eksperimenteret med om det er forskel på hvilket lys man giver svampene?
Tænker her på de her dagslysrør man kan få til krybdyr? Eller grolux til planter?

Stjansen

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej der er ikke rigtig nogen forskel, fordi svampene ikke skal bruge lyset til andet end at gro efter. Jeg bruger bare to af sådan nogle røvbillige diodelamper for at spare strøm. Det virker helt fint.
Større lamper er bare spild af strøm og plads, for svampene bruger kun lyset til at gro efter. De vokser ikke bedre eller hurtigere af at få mere eller kraftigere lys.

Medlem

Geografisk sted: Snurrestrup
Låner lige tråden her. Lysforholdene er nok det samme, om vi så snakker PF elle growkits.

Behøver mediet lys, inden svampene begynder at pinne? De kommer vel frem uanset hvad. Lyset guider dem vel først, når de er dukket op. Eller hvad?

Medlem

Username skrev:
Låner lige tråden her. Lysforholdene er nok det samme, om vi så snakker PF elle growkits.

Behøver mediet lys, inden svampene begynder at pinne? De kommer vel frem uanset hvad. Lyset guider dem vel først, når de er dukket op. Eller hvad?

Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde emnet, men det har været fremme før. Jeg har uploadet billeder af Cubensis dyrket i total mørke, det kan godt lade sig gøre, de bliver bare blege og skæve. De bliver flottere og mere fyldige når de får lys. Så du kan selv bestemme hvornår du vil give dem lys

Medlem

Plejer nu også at give dem lys, når de er begyndt at pinne, men tænkte især på dunkningsfasen (den 2-4 uger lange periode, inden de begynder at pinne), hvor myceliet breder sig - er det her et plus at have lys tændt?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
En smule sollys er fint. De skal bare have noget at vokse efter.

Medlem

Prøver igen.

Er indforstået med, at selve svampene skal have noget lys at gro efter, så de ikke blive som det skæve tårn i Pisa. MEN... Hvorledes med selve myceliet, i perioden hvor det breder sig - behøver det nødvendigvis lys, eller kan det stadig udvikle sig i fuld formørkelse?

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Det kan sagtens udvikle sig i fuldt mørke.
Jeg plejer først at starte lyset når jeg har observeret små pins.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]