Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 05:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Relativistisk båthorn

Jeg vil godt lige fortælle om et trick jeg har oplevet en virksomhed bruge for at score lidt ekstra penge på visse mennesker.
Der er sikkert flere forretninger der ku' finde på det.

Hvis du køber en vare så får du jo 6 måneders garanti. I de 6 måneder kan du få varen byttet kvit og frit, hvis den går i stykker under normal brug.
Fint nok.
Hvis du sender din vare ind til den forretning du handlede med, og din vare er defekt, får du en ny eller repareret vare sendt tilbage uden regning. Du skal ikke betale da du jo har garantien.
Men...hvis nu du har været en tåbe og _troet_ din vare var defekt, så får du den sendt tilbage INKLUSIV et såkaldt 'testgebyr'. Testgebyret er et beløb forretningen ta'r for Ulejligheden at bruge tid på dig, når din vare ikke engang var defekt. Det er også ok.

Men hvad gør du hvis du ved at din vare var defekt, men de alligevel bare si'r "ingen fejl fundet" (selvom de selvfølgelig _har_ rettet dem eller bare byttet varen)?
Jo, så får du lov til at betale knap 300 kr for noget du ellers har garanti på!!!

Smart trick.
Snyd og bedrag længe leve [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img]

Jeg har lige selv oplevet dette med et jydsk firma der sælger computer tilbehør...det har 3 konsonanter i sit navn...
Det er selvfølgelig kun 300 kr kan man sige, men det er stadig Uærligt snyd.

Ps: jeg ku' godt finde på at sige en masse grimme ting om den grådige kapitalisme (edit: nej det ku' jeg så ikke alligevel, for kapitalisme uden snyd er selvfølgelig teoretisk muligt [img]images/smiles/icon_razz.gif[/img] ) ligenu... [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img] [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img] [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img]

[ 03 Maj 2003: Besked ændret af: JEL ]

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Snyd har ikke noget med kapitalisme at gøre.

Relativistisk båthorn

Du har ret, så jeg har 'spist' den igen [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Men grunden til at man snyder,må jo være fordi man gerne vil have kapital. [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

God weekend

Relativistisk båthorn

Ja det er jo bestemt ikke fordi jeg er blevet kapitalist at jeg åd bemærkningen igen [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] Men fordi det mest rigtige jo nok er at folk snyder for at opnå et eller andet de kan bruge til noget. Penge er det jeg tror flest vil snyde for at få fat i, men ikke fordi pengene i sig selv er interessante, men fordi de gerne vil ha' de ting de kan købe for pengene. Dermed er det ikke pengene i sig selv, der skaber snyd, men grådighed efter de varer og ydelser penge kan købe.
Så dermed er det nok unfair at sige kapitalisme i sig selv skaber snyd.
Det er ihvertfald udfra denne ræsonnering at jeg gi'r dank ret.

Måske sku' jeg istedet ha' sagt at rendyrket markedsøkonomi, med social Ulighed, kan gi' grobund for at friste flere til snyd. Mens at kapitalisme med udviklet social profil, måske godt kan fungere fint nok.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]