Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 09:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Relativistisk båthorn

Billede

(dansk tid er UTC+2)

Den 7. maj 2003 (altså om få dage) vil planeten Merkur ta' en bane der fører den henover solskiven, set fra jorden. Altså samme princip som ved solformørkelse, at planeten går imellem jorden og solen.
Se video
Det kaldes en 'transit' og sker ikke så tit.
For at se transitten den 7. skal man ha' en kikkert der er 50x-100x. Det kan ikke ses med det blotte øje, så er man ikke total-nørd er det måske sjovere den 8. juni 2004...

...For den 8. juni 2004 sker det så for Venus, og denne gang kan det ses med det blotte øje [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Sidst man ku' se Venus i transit var i 1882. Næste gang bli'r 2012 og så 2117. Så de fleste af os her får altså 2 chancer i livet for at se det ske IRL.
Her er et billede af hvordan det så ud i 1882:
Billede

Det er det univers jorden også svæver rundt i...ingen op, ingen ned...men blot en lillebitte kugle der suser afsted i høj fart...med os [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Insane psychedelia user!

PsyGoa, vil du ikke godt lade vær med at bruge hver eneste post på at fortælle hvor glad du er for amfetamin ? [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]

Tak for informationen JEL, nogen som så alle de stjerneskud der var i november ?

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jensus - Jo, jo. Den passede bare lige så godt ind. Bær over med mig.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Hehe, ok det var offtopic, men den var nu griner nok [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Relativistisk båthorn

@PsyGoA; Hehe, det tænkte jeg faktisk ikke på da jeg skrev det [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] Men jeg kender godt når en Uskyldig sætning har dobbelt-betydning. Det morer mig altid (især hvis den der si'r det ikke selv kender dobbelttydningen)

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af ~Jensus~:
nogen som så alle de stjerneskud der var i november ?<HR></BLOCKQUOTE>

Ja [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] Leoniderne.
Faktisk så sker der noget omkring os hele tiden, det er bare ikke meget vi sådan lige kan se helt åbenlyst.

Feks skete en af de relativt kraftigste eksplosioner vi nogensinde har set fra jorden den 29. marts i år kl 12:37 dansk tid, der var så kraftig at man sagtens ku' ha' set det med det blotte øje, hvis den var sket om natten. Det var en stjerne der eksploderede 2 millarder lysår fra jorden (normalt sker den slags eksplosioner typisk 10 mia lysår væk, så 2 er 'tæt' på jorden) og formentlig nu er blevet til et 'sort hul'.
Det er meget almindeligt med den slags eksplosioner, selvom denne altså er en af de kraftigste observeret. Den havde en styrke der overgik solens med millioner af trillioner af gange.
Nå ja nu sagde jeg jo at det skete i marts i år, men faktisk skete det jo reelt set for 2 mia år siden [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] (give or take a few years, hehe)

Well, som Spock ville ha' sagt: "Fascinating"

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af JEL:
Den 7. maj 2003 (altså om få dage) vil planeten Merkur ta' en bane<HR></BLOCKQUOTE>

Ha, ha! Så er vi to.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hej JEL

Fedt du lige gør opmærksom på det [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Der har dog sneget sig en fejl ind : Tidspunkterne som er angivet på billedet er ikke korrekte. Jeg citerer lige fra Sky and Telescope :

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
No matter where on Earth you live, Mercury will start forming a dent on the Sun’s limb within two minutes of 5:13 Universal Time. This occurs near the north point on the Sun’s disk, at position angle (p.a.) 15° or 16° eastward along the limb. By about 7:52 UT Mercury will be some 12' from the Sun’s center, or 4' inside the northwestern edge (see the diagram on the next page). The planet finally leaves the Sun at around 10:32 UT at p.a. 290° or 291°.

Altså, Merkur "rammer" solskiven kl. 7:13 dansk tid, og forlader den igen kl. 12:32.

Så skulle det vist være sat på plads! [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Jeg glæder mig iøvrigt til at se det. En fra min klasse har et teleskop, som han stiller op så det projicerer billedet af solen op på en stor hvid flade, så alle kan se det [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Relativistisk båthorn

@Child_Inside;
Citat:
Tidspunkterne som er angivet på billedet er ikke korrekte.

Både ja og nej, men det er godt du si'r det [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Tiderne på billedet er for SOHO satellitten (en satellit som følger hele forløbet og lægger billederne på nettet).
Set fra jorden er det de tider du nævner der gælder, men det var jeg ikke lige opmærksom på da jeg postede.

Her er lidt mere nørdede data (de gælder for Berlin, men kan også bruges i Danmark hvis man trækker nogle få sekunder fra):

--- Transit Contacts ---

External Ingress: 07:11:30
Sun Alt: 14°
Internal Ingress: 07:15:55
Sun Alt: 15°
Greatest Transit: 09:52:11
Sun Alt: 38°
Internal Egress: 12:28:05
Sun Alt: 54°
External Egress: 12:32:29
Sun Alt: 54°
delta T = 65.0 seconds

Citat:
En fra min klasse har et teleskop, som han stiller op så det projicerer billedet af solen op på en stor hvid flade, så alle kan se det

Det er også det rigtige at gøre hvis man ikke har et solfilter. Og det er også godt du nævner det, så ingen finder på at kigge _direkte_ på solen i kikkert. Det skal man selvfølgelig absolut ikke gøre med mindre man vil være blind.

Nu må vi bare håbe det ikke bli'r fuldt overskyet.

Tilføjelse: Ædruelige indicier på at månelandingen var fake!!!

[ 06 Maj 2003: Besked ændret af: JEL ]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]