Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 18:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej hej
Har prøvet mdma nogle gange efterhånden, men er ikke præcis sikker på hvor meget skade man kan tage af det.
Vil man efterhånden blive skadet, selvom man overholder forholdsreglerne fra psychedelias wiki side?
Jeg har læst om MDMA på mange hjemmesider, og også hørt en del fra folk. Men hvad kan jeg regne med?
Der er mange informationer, men hvilke er de rette? Hvor meget skader det?
Kan man tage permanent skade af det?

Vil gerne have smidt så meget information i hovedet så muligt, synes det er en utrolig interessant stimulans.
Og vil gerne høre erfaringer fra jeres side også. Om i har følt langsigtede negative/positive ændringer, både mentalt og fysisk.

På forhånd tak.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Sandheden er, at der ikke er nogle der ved det med sikkerhed endnu. Der er både lavet studier der viser, at det er ganske skadeligt, hvoraf nogle af dem måtte trækkes tilbage grundet fejl og også nogle der viser det modsatte.

Hvis du alligevel vælger at benytte MDMA er det klogt at følge nogle råd der mindsker de evt. skadelige virkninger.

og vigtigst af alt lyt til din krop. Vi er alle forskellige og vores metabolisme og resistens overfor individuelle substanser kan varierer fra person til person. Jegselv syntes, at min krop og mit sind bliver ganske hægret efter MDMA og har derfor valgt ikke at benytte det.

Mvh. DR-D

Medlem
Brugeravatar

Omkring studierne, så var det også mit umiddelbare indtryk af hvad jeg har læst nu, men rart at få det bekræftet :)
Føler at min krop kommer meget hurtigt igen efter de fleste stimulanser, undtagen amf. Men det kender de fleste der har prøvet amf nok til.

Tak for respons :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
ingenium skrev:
Omkring studierne, så var det også mit umiddelbare indtryk af hvad jeg har læst nu, men rart at få det bekræftet :)
Føler at min krop kommer meget hurtigt igen efter de fleste stimulanser, undtagen amf. Men det kender de fleste der har prøvet amf nok til.)

Amfetamin er et satans stof, som kan fucke med ens humør langt tid efter man har taget det. Så den er god nok!

Medlem
Brugeravatar

Jeg synes selv at have undersøgt mdma en del. Saa længe man holder en pause paa 4-5 uger mellem hvert "trip" og overholder de fleste grundlæggende regler som fx. at spise frugt og drikke vand, så er det ikke værre end hvad folk ellers fylder sig med alkohol og "transfat" :)

Medlem
Brugeravatar

Nof skrev:
Jeg synes selv at have undersøgt mdma en del. Saa længe man holder en pause paa 4-5 uger mellem hvert "trip" og overholder de fleste grundlæggende regler som fx. at spise frugt og drikke vand, så er det ikke værre end hvad folk ellers fylder sig med alkohol og "transfat" :)

Spiser altid masser af frugt og alle slags nødder efter trip, og gør jeg også gerne efter en god druk tur, for det har kroppen jo aldrig dårligt af :)
grunden til at jeg oprettede tråden var også fordi at jeg indenfor den sidste måned har været et par gange for meget på mdma, og dosen på mit sidste trip var ret stor, hvor jeg faktisk også var ret godt fra den, og mistede kontrollen for første gang. Der gik omkring 24 timer før jeg igen følte jeg var nogenlunde normal i hovedet. Her en uge efter er jeg kommet mig ret godt, alligevel har jeg lidt nøjer på over den tur, og føler der er et eller andet.. som jeg ikke kan forklare :)
Havde heller ikke rigtig nogen afterglow efter sidste tur.
Er udmærket klar over hvor dumt det er ikke at lade hjernen få sin pause :)

men igen, tak for responsen.

Medlem
Brugeravatar

Så pause et par måneder :)!

Medlem
Brugeravatar

Jeg tror, at det er et stof man skal passe på med at tage for jævnligt, og her mener jeg på ugentlig basis. Det har stor indflydelse på hjernens serotonine pathways, og hvis du tager det meget ofte, vil din hjerne begynde at foretage længerevarende ændringer for at tilpasse sig det den bliver udsat for. Men hvis du giver hjernen tid til at komme sig igen, tror jeg ikke stoffet (nødvendigvis) er så skadeligt igen. Men igen, vi er forskellige og der er da nogen, der har taget det en gang, som har taget det en gang for meget.

Medlem
Brugeravatar

Esben6: at folk der har prøvet det en gang, og en gang for meget tror jeg kan være en fælles ting ved stoffer. Nogle holder ikke til at ryge hash, hvor de alligevel kan koge af på alt muligt andet hver weekend, det ved jeg da af erfaring fra venner :) det er, som vi har konkluderet, forskellig fra person til person. Man kan jo kigge på en mand som Alexander shulgin, eller timothy leary :)

Medlem
Brugeravatar

ingenium skrev:
Esben6: at folk der har prøvet det en gang, og en gang for meget tror jeg kan være en fælles ting ved stoffer. Nogle holder ikke til at ryge hash, hvor de alligevel kan koge af på alt muligt andet hver weekend, det ved jeg da af erfaring fra venner :) det er, som vi har konkluderet, forskellig fra person til person. Man kan jo kigge på en mand som Alexander shulgin, eller timothy leary :)

Helt sikkert, man kan være overfølsom overfor alle stoffer. Jeg ved ikke hvad du mener med at kigge på Shulgin og Leary. Shulgin kender jeg ikke så meget til, men Leary var da efter min mening, alt for blind overfor det faktum at stoffer(primært LSD) har forskellige konsekvenser, person til person. Han gav jo nærmest udtryk for, at LSD var en kur i sig selv i forhold til at behandle menneskelig adfærd, der ikke var socialt velanset. Efter min mening et syrehoved i ordets negative forstand.

Medlem
Brugeravatar

esben6 skrev:
ingenium skrev:

Helt sikkert, man kan være overfølsom overfor alle stoffer. Jeg ved ikke hvad du mener med at kigge på Shulgin og Leary. Shulgin kender jeg ikke så meget til, men Leary var da efter min mening, alt for blind overfor det faktum at stoffer(primært LSD) har forskellige konsekvenser, person til person. Han gav jo nærmest udtryk for, at LSD var en kur i sig selv i forhold til at behandle menneskelig adfærd, der ikke var socialt velanset. Efter min mening et syrehoved i ordets negative forstand.

Shulgin har taget enormt meget mdma gennem sit liv, og gør det stadig. har set videoer hvor han fortæller om at tage en lille dose mdma i stedet for f.eks. et glas vin. Men det ved jeg ærligt talt ikke hvordan jeg skal forholde mig til.
Ja, vil gerne give dig ret i at Leary var blind på det punkt, det var muligvis rigtigt godt for ham, det betyder selvfølgelig ikke det er godt for resten af verdenen. og det troede han blindt på. sådan ser det ud fra de interviews jeg har set med ham i hvert fald.
Hvis vi kigger på Shulgin, så ville jeg egentlig bare pointere at en mand som ham der har taget en god røvfuld mdma efterhånden og eksperimenteret med det på alle mulige forskellige niveauer, og ikke mindst andre stoffer(2-CB osv osv), ikke virker til at være særlig hjerneskadet, når han faktisk klarer sig succesfuldt indenfor hans fag :)
Kan være du har hørt om hans bog, Pikhal, som er fyldt med trip rapporter fra hans liv.

Admin
Brugeravatar

Nu tror jeg, man skal passe på med at konkludere noget udfra en enkelt persons helbred efter mange forskellige stoffer gennem flere år. Bare fordi Alexander Shulgin er modstandsdygtig overfor sådan noget, betyder det ikke at alle andre er. Nogle mennesker kan ryge som en skorsten og drikke som et hul i jorden uden at blive syge. Mange andre kan ikke. Man skal tage sine egne forholdsregler, og passe på med at drage forhastede konlusioner, baseret på ganske få menneskers oplevelse. Især i retning af at blive mindre påpasselig med at bruge et stof.

I øvrigt synes jeg, Shulgin favoriserer sine stoffer lidt i overkanten, og meget sjældent kommer ind på bivirkninger og sådan. Det kan man godt være lidt betænkelig ved, især når manden er en anerkendt videnskabsmand. Han har skrevet nogle gode bøger, som jeg vil anbefale folk at læse, men tag dem lige med et gran salt :)

-Jimmy Carter

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Et interessant fænomen ved MDMA-brug er, at det lader til, at mange personer har en slags "permanent tolerance". Dvs. en tolerance, som ikke afhænger af hvor lang tid der går mellem hver gang de tager stoffet, men som bare stiger for hver gang de tager stoffet. Nogle steder/folk taler også om "loss of magic", hvor flere personer oplever, at de efter et bestemt antal "trips" på MDMA (f.ex. 20, 25 eller 30) opdager, at effekten mere og mere har mistet sin "magiske" del, og at den dér fantastiske, næstekærlige, super-euforiske del af rusen er forsvundet og afløst af "normal lamhed".

Det virker også som om, at bivirkningerne og "after-effects" af stoffet stiger og stiger for hver gang man bruger det, SELVOM man venter lang tid mellem hvert "trip".

F.ex. har jeg inden for de sidste år (mindst 3 år) ventet mindst 4 måneder mellem hver gang jeg tager MDMA, og jeg synes alligevel, at rusen er blevet svagere og mere fesen end de første 10-12 gange jeg tog stoffet, og at bivirkninger i form af nedtur og fysiske "tømmermænd" (f.ex. får jeg tit en infektion eller sygdom dagene efter jeg har taget MDMA) bliver værre og værre.

Så det lader til, at nogle mennesker kun har et vist antal rigtig gode MDMA-oplevelser "i sig". Og at de får mindre og mindre ud af MDMA efter de har taget det gang nr.15, 20, 50 eller 100.
"Tragedien" er så, at man ikke på forhånd kan vide, hvor mange gode MDMA-oplevelser man har i sig, og ikke kan vide om man bare kan lamme rundt i de mest dumme situtioner, eller kun skal gemme MDMA-oplevelserne til de særlige magiske aftener, hvor alting er helt perfekt, hvor man er omgivet at sine bedste venner, og hvor stemningen er fantastisk i forvejen, før man begynder at tage stoffet.

Insane psychedelia user!

^Jeg oplever også at min tolerance overfor MDMA er permanent. For en del år tilbage, havde jeg en heftig periode med MDMA. På mit sidste trip i den periode, indtog jeg en vildsom dose rent MDMA over ca 10-15timer + lidt Amfetamin. De efterfølgende to uger havde jeg ubehagelige stød i min krop, med forskellig varighed og interval. Det er omkring 5år siden. Hvis jeg tager MDMA idag, kan jeg stort set intet mærke, udover de satans stød, som underligt nok vender tilbage, dog kun i den tid trippet står på.

Medlem
Brugeravatar

LovePotato skrev:
^Jeg oplever også at min tolerance overfor MDMA er permanent. For en del år tilbage, havde jeg en heftig periode med MDMA. På mit sidste trip i den periode, indtog jeg en vildsom dose rent MDMA over ca 10-15timer + lidt Amfetamin. De efterfølgende to uger havde jeg ubehagelige stød i min krop, med forskellig varighed og interval. Det er omkring 5år siden. Hvis jeg tager MDMA idag, kan jeg stort set intet mærke, udover de satans stød, som underligt nok vender tilbage, dog kun i den tid trippet står på.

Hvad mener du præcis med stød?

Medlem
Brugeravatar

Vil godt lige pointere at det jeg skrev omkring shulgin og leary bare var et eksempel, jeg ved godt det ikke er sådan for alle menneskers vedkommende :)
Tusind tak for svarene Love og Zara, det var præcis det jeg ledte efter!
Vil også gerne høre omkring de her stød?

Medlem

har også oplevet stød som kommer fra nakken ned igennem ryggen også ender i fødderne så jeg begynder at spjætte lidt med fødderne vis jeg ligger ned hehe

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Et af problemerne ved ecstasy piller, er, at man ikke ved hvad fanden de indeholder. Mange af dem, indeholder næsten ikke noget rent MDMA, men derimod babypudder og sådan.
Man kan fordele det sådan, at vi tager al ''massen'' pillerne bliver lavet af, og deler det op som var det i en stor gryde. Så er det sådan, at de øverste piller, giver ingen rus. De midterste bliver du meget høj af. Og de nederste slår dig ihjel på stedet. Forstået på den måde, at du aldrig ved, hvilken pille du ender med at have i hånden.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
TheWhiner skrev:
Man kan fordele det sådan, at vi tager al ''massen'' pillerne bliver lavet af, og deler det op som var det i en stor gryde. Så er det sådan, at de øverste piller, giver ingen rus. De midterste bliver du meget høj af. Og de nederste slår dig ihjel på stedet. Forstået på den måde, at du aldrig ved, hvilken pille du ender med at have i hånden.

Arj, det er noget vrøvl. Folk som kan finde ud af at presse en tablet, kan med stor sandsynlighed også finde ud af at lave en rimeligt homogen tabletmix. Jeg har ikke set nogen analyser af indhold af aktivt stof af tabletter fra det samme batch, men det skal godtnok være nogen talentløse producenter for at det varierer mange procent.
Problemet er i meget højere grad variation mellem de enkelte producenter, og imellem batches. Nogen producenter er skrupelløse, og smider hvad som helst i som giver en effekt som vil kunne forveksles med MDMA. PMA, PMMA, piperaziner, diverse ketonanaloger osv. Disse stoffer er oftest nemmere og billigere at producere eller anskaffe end MDMA. Hvis de har MDMA, er der så også stor forskel på hvor meget de forskellige producenter mener der skal i en tablet.
Nu spørger trådstarter så også efter skadesvirkninger ved ren MDMA, ikke ved ecstasy-piller, så indlægget er offtopic.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mange usande/ligegyldige udmeldinger i dette topic....

Jeg kan dog kun tilslutte mig DR-D's (#1) post.

Ellers kan jeg kun anbefale at læse lidt op her: http://thedea.org/

bolle skrev:
har også oplevet stød som kommer fra nakken ned igennem ryggen også ender i fødderne så jeg begynder at spjætte lidt med fødderne vis jeg ligger ned hehe

Dette er et fænomen som er kendt som SSRI discontinuation syndrome.
Ved mig er dette kun sket hvis jeg virkelig har taget mange stoffer i en periode, og derefter holder pause.
5-HTP, Vitamin C, B6 og B12 i kosttilskud plejer at hjælpe med at afhjælpe for mig, men det er forskelligt fra individ til individ.
http://en.wikipedia.org/wiki/SSRI_disco ... n_syndrome

Nof skrev:
Saa længe man holder en pause paa 4-5 uger mellem hvert "trip" og overholder de fleste grundlæggende regler som fx. at spise frugt og drikke vand, så er det ikke værre end hvad folk ellers fylder sig med alkohol og "transfat" :)

Det er noget vrøvl. Transfedtsyrer og deres langtidspåvirkning af hjerte/kar kredsløbet har intet at gøre med den neurotoksitet der kan forekomme efter misbrug af amfetaminer (i bredeste forstand).

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]