Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 19:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
En lille update.

Asperger syndrom ikke nogen "mild form for autisme" som mange gerne vil have det skal være - det er fullblown autisme bare med den ene fucking forskel - jeg kan kommunikere med omverdenen, den er stadigvæk et stort og fremmed sted for mig... Nogle gange ligner mennesker ikke mennesker, nogle gange er det bare former med huller der siger ting jeg ikke fatter, eller jo jeg forstår hvad de siger, men forstår ikke meningen bag det.... Det er kun min intelligens der gør jeg ikke er alt for underlig fordi jeg har omløb nok i hovedet til at holde styr på basic stuff - som hvad der er hvad osv..... og det hele ikke konstant er nye indtryk for mig pga manglede filtre i opfattelses systemet - det er så en anden fordel ved asperger.....
Engang troede jeg at alle kunne se de mønstre i verdenen som der er , men det kan alle ikke.

Det ikke alle der ser mønstre danne sig på murstensvægge eller i træernes blade hvor de konstant skifter fra det ene mønster til det andet, alt afgjort af hvor meget vind der er den dag, eller det mønster som grus i en indkørsel danner i alt sin kaos.

Dog fylder de mønstre ikke voldsomt meget i min hverdag, det jo bare sådan jeg ser verdenen - jeg ved jo ikke hvordan i egentligt opfatter den - noget med at i ikke ser detaljer i samme grad som jeg gør og jeg ikke ser helheder - det underligt thats a fact!

PLUR

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Child of Aum skrev:

Engang troede jeg at alle kunne se de mønstre i verdenen som der er , men det kan alle ikke.

Det ikke alle der ser mønstre danne sig på murstensvægge eller i træernes blade hvor de konstant skifter fra det ene mønster til det andet, alt afgjort af hvor meget vind der er den dag, eller det mønster som grus i en indkørsel danner i alt sin kaos.

Det tror jeg ikke man nødvendigvis behøver at være Asperger for at kunne se. Jeg har også altid kunnet se mønstre i kaotiske flader, - også før jeg indtog psykedeliske stoffer, selvom det er blevet mere udpræget efter. Som barn kunne jeg ofte sidde og stene over mønstene i toiletgulvet som var sammensat af sorte og hvide små sten.

Hilsen Fanny

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

fanny jeg behøver ikke stene, nogen gange kan ikke koncentrer mig fordi jeg bliver forvirret over sanseindtrykkene - hvis jeg første begynder at stene, begynder de at blive levende og bevæge sig (men det nok ikke aspergers, det nok LSD og diverse)....

Men det kan jo være at du har en snert aspergisme - flere mennesker har træk fra aspergere, især kreative mennesker.... De to ting har det med at hænge sammen..

PLUR

Site Admin
Brugeravatar

Ja, jeg er nok ikke den bedste repræsentant blandt normen :mrgreen: . Som udgangspunkt tror jeg vi alle er lidt forskellige fra hinanden. Der findes som sådan ikke nogen "norm".

Hilsen Fanny

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Normen findes kun fordi den adskiller sig fysisk, i opførsel er det svært at se forskel jo.... det indeni man er anderledes, ikke udenpå.. Heldigvis:)

Det der irriterer mig mest ved at være mig er den konstante "need to do things to prove im worthy" det belastende, men prøver virkelig også på at lade være med at tænke sådan... Men det sgu svært.. Har det ikke sådan med andre, jeg har det bare sådan.....

PLUR

Site Admin
Brugeravatar

Elven_Raver skrev:
"need to do things to prove im worthy"

Cool, men øh.. sådan har de fleste det da, - mere eller mindre. Det er motoren som får os ud af sengen om morgenen :D
Seriøst, jeg tror ikke så meget på de der deterministiske diagnoser, som skal forklare hvorfor folk er som de er, og at der ikke er noget at gøre ved det. I værste fald kan det bare bliver en støttepude for ikke at prøve at udvikle sig og lære noget nyt. Vi udvikler os alle gennem livet, og jeg tror virkelig på, at selv en asperger kan lære empati (og mon du ikke selv vil mene at du har oplevet det? :wink: ) Hjernen er plastisk, dvs. konstant foranderlig og hjerneceller bygger nye broer hver gang vi lærer noget nyt. Jeg tror at hvis vi først begynder at tænde bevidstheden omkring vores egen adfærd og bryder koden til "automathandlingerne" (og det kræver at du tør gå ind til ubehagets springspunkt), er der i teorien ingen grænser for hvilken retning du kan udvikle dig i. Men som udgangspunkt kan det være godt at lære lidt om de yderpunkter vi mennesker befinde os imellem: turette, ocd, Adhd, skizofren, og så også asperger er alle yderpunkter som mange "normale" kan have en snert af, - specielt når de bliver pressede.

Hilsen Fanny

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fanny du aldrig dum at høre på:) Det giver ret meget mening det der.

Jeg har oplevet empati:) Jeg har det med dyr, men ikke med mennesker, tror det er derfor jeg virkelig elsker dyr, fordi jeg kan mærke dem.. Ved mennesker har jeg kun prøvet det på MDMA og LSD.... Men jeg tror at LSD'en bare booster mine logiske beslutninger så meget at jeg vha logik kan se hvordan folk har det som ved empati at mærke det... MDMA er helt fantastisk, folks øjne bliver så levende, men det ikke kun øjnene det er det hele som liver op, jeg er meget mere til stede, selvom jeg knap kan tænke en tanke korrekt, så til stede i mig selv er jeg ikke, men er til stede i situationen.
Dog kom min dyreempati efter jeg havde trippet mdma nogle gange - pludselig en dag gik det op for mig at dyr var levende, ligesom os mennesker, alle dyr jeg har haft siden, bliver de kærligste væsner på denne jord - Min Amstaff terrier, jeg har nu, alle elsker ham fordi han bare en stor dejlig klods der vælter rundt og er kælen, nærgående og opmærksomhedskrævende, uden han er ond - han har aldrig bidt noget dyr, men er selv blevet bidt i halsen af en anden hund hvor han ikke engang angreb tilbage - han vendte den anden kind til, det var sådan et karma øjeblik - et så sindssygt farligt dyr, der vælger ikke at slå en anden hund ihjel, fordi han ku ha knækket nakken på den på stedet. Mennesker er underlige, alt for komplekse - jeg kan godt mærke nærhed når jeg får det - men kærlighed, skal jeg have at vide, selvom jeg måske selv er forelsket i den anden - jeg kan ikke se det - det er nok det værste for mig - alt andet generere mig ikke lige så grænseløst som at mangle "egenskaben" at kunne se når et andet menneske elsker mig....

Automathandlinger? Mener du rutiner og sådan noget når du siger det? Mit liv er jo præget af rutine, meget, ellers får jeg det ikke til at fungere - der er noget af alle mine dage der er ens, det ikke OCD - det har de sagt det ikke er - Jeg gør bare ting på faste tidspunkter på den samme måde hver gang, nærmest en rutine - det er alt det jeg ser som overflødige handlinger - uden det egentligt er det. Men er det sådan noget du hentyder til?

PLUR

Site Admin
Brugeravatar

Da jeg skrev det med automathandlinger mente jeg ikke de rutiner man skaber sig i hverdagen, men mere de overspringshandlinger jeg opfattede at en asperger måtte have, for at undgå at åbne op for den emotionelle, empatiske og intuitive side af dem selv.
Nu da jeg har jeg googlet lidt mere om emnet, kan jeg godt se, at Asperger fænomenet er noget mere komplekst end jeg først antog.. Her er en god side som giver en bedre forståelse om fænomenet:
http://www.astro-service.dk/astromate/A ... skema1.htm

(Til de skarpe kritikere som ser, at skemaet ligger på en hjemmeside om astrologi, vil jeg sige, at der ikke er nogen astrologiske referencer er i skemaet, samt at man på startsiden ikke kan trykke sig ind til skemaet. Det ligger som sådan "usynligt" på hjemmesiden, og kan kun findes hvis man bruger en søgefunktion til at finde det, eller kender den direkte adresse. Jeg vil tro at personen der har denne Astro-siden, er Asperger selv, og derfor har lagt skemaet ud. Iøvrigt synes jeg at kildehenvisningen ser fine ud, men bedøm selv.)

Citat:
Det normale barn, specielt det meget unge barn, som står i et passende forhold til det omgivende miljø, flyder instinktivt med strømmen. Her gøres der ikke brug af bevidste vurderinger, og faktisk kan de kun forekomme, når man lægger en vis distance til den verden, som består af konkrete objekter. Distance fra objektet er forudsætningen for abstraktion og for begrebsdannelse. Høj grad af personlig distance, som karakteriserer personer med autisme, og som også er kernen i deres forstyrrede instinktive affektive reaktioner, er på en måde årsagen til deres gode intellektuelle håndtering af verden. Deres ’klarsyn’, som varer hele livet igennem, kan føre til exceptionelle præstationer, som andre aldrig ville kunne opnå. Evnen til abstraktion er forudsætningen for videnskabelig stræben. Man finder da også adskillige autistiske personer blandt fremtrædende videnskabsfolk. Kontaktforstyrrelsen, som resulterer i hjælpeløshed hvad angår det praktiske liv, er typisk for den fraværende ’professor’ og har gjort ham udødelig i vittigheder og tegneserier.
Uheldigvis opvejer de positive aspekter ved autisme i langt de fleste tilfælde ikke de negative. Vi har nævnt, at autisme forekommer på forskellige personlighedsniveauer. Skalaen omfatter alle niveauer af færdigheder fra det højst originale geni over den sære excentriker, som lever i sin egen verden og opnår meget lidt, helt ned til det meget kontaktforstyrrede, automatagtige, mentalt retarderede menneske.

Jeg ser at der her er to måder at opleve verden på: den emotionelle, intuitive og til tider empatiske måde, hvor man lader sig flyde med af sine og andres følelser uden nødvendigvis at være sig det bevidst men alligevel opnår resultater (socialt), og så den måde, hvor man oplever mønstrene bagom "scenen" og oplever verden som en udvidet logisk og kalkulerbar størrelse. Disse to sider kan groft set også knyttes til den venstre og højre hjernehalvdel.

Jeg tænker at den mest optimale udnyttelse af de to "verdensanskuelser" må være, at kunne skifte ligeligt i mellem dem, således at man kan gøre brug af følelser, empati og intuitive fornemmelser, og samtidig kunne skifte og forstå deres bagvedliggende mekanisme. Dette vil gøre, at man kan ryde op i uhensigtsmæssige følelsesreaktioner, og arbejde på at fremelske andre som er givende for en selv og andre.

Min opfattelse er at en asperger ganske enkelt har undgået at udvikle sine emotionelle og intuitive evner, fordi der i hjernen fra starten af har ligget andre redskaber til rådighed, som var mere ligetil at bruge for personen. Disse redskaber er bevidstgørelse af tingenes bagvedliggende mekanismer, men "bivirkningen" er en medfølgende distance til objektet (verden), og en manglende følelsesmæssig deltagelse i andre.

Så her er jeg kommet tilbage til hvad jeg startede med at skulle uddybe:
Citat:
Jeg tror at hvis vi først begynder at tænde bevidstheden omkring vores egen adfærd og bryder koden til "automathandlingerne" (og det kræver at du tør gå ind til ubehagets springspunkt), er der i teorien ingen grænser for hvilken retning du kan udvikle dig i.

Jeg tror at der i en Asperger person ligger evnen til empati og følelser, men at personen har automatiseret den handling, at benytte en anden vej, hvor man distancerer sig fra verden og fortolker den, istedet for at flyde med og "være i verden". Hvis en voksen Asperger skal lære at "flyde med" nede i vandet, i stedet for at stå oppe i det sikre kontroltårn hvor der er overblik men ensomt, kræver det at personen overvinder sin angst og ubehag for følelser. At stige ned fra tårnet (overblikket) er et voldsomt kontroltab, hvis man hele livet har navigeret gennem at distancere sig og forstå verden intellektuelt. Derfor kræver det en voldsom overvindelse at turde kaste sig ud og "mærke den anden" (empati) fordi det vækker en (døds)angst for at miste sig selv.

Analogien om kontroltårnet og vandet under, blev egentlig beskrevet af en ven jeg havde for en del år tilbage. Idag ved jeg at han var Asperger, men man kendte vist ikke til den diagnose dengang.

Spændende emne :) . Glæder mig til respons.

Hilsen Fanny

Medlem
Brugeravatar

Det er kanon at du er blevet bekræftet. Det gør vel tingene en del lettere for dig.
Jeg ved ikke hvorfor, men har selv haft en følelse af at jeg var "speciel"(well, i hvert fald anderledes), og andre omkring mig var normale.. alligevel har min selvtillid og mit selvværd været helt i bund den største del af mit liv.
Ved ikke hvor den følelse kommer fra, men har haft den siden jeg var helt lille. Da den ikke kommer af "for" høj selvtillid, så fatter jeg ikke helt hvad det er, og om det overhovedet er noget.

Thumbs up til tråden ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]