Pilze und Pilsener skrev:
Så vidt jeg ved er der ikke så meget dokumentation om præcis hvor effektivt det kan være til forskellige formål. Men problemet med UV-C lys er at du også nemt kan ødelægge dine øjne med det, derfor kan det ikke rigtig anbefales til almindelig hobbybrug efter min mening. Og til skalpeller og nåle kan det ikke rigtigt konkurrere med en spritlampe i effektivitet. Det er næppe særligt effektivt så snart det skal gennemtrænge vand eller tilsvarende, men det burde kunne dræbe bakterier og sporer som er på en tør flade, hvor lang tid det tager vil selvfølgelig afhænge af pærens styrke med mere. Men der er en del der har installeret en UV-C pære i deres glovebox eller i forbindelse med en HEPA flowhood, som de tænder for eksempel en halv times tid inden de går i gang (og slukker den inden de går i gang hvis den er synlig). Det behøver ikke være så dyrt, PL-C eller hedder det PL-S pærer kan købes i akvarieudstyrsforretninger, og byggemarkeder har tit en billig arkitektlampe med PL fatning. Hvor meget det hjælper aner jeg ikke.
Jeg mindes at for nogle år siden at have set i TV at der sidder uv pærer alle de steder hvor der pumpes drikkevand op inden det ryger ud til os

(Bemærk jeg KAN huske forkert, men er næsten sikker på at jeg ikke gør)