Så fik jeg set filmen (dokumentaren), og jeg må sige at det var en gang barske realiteter Michael Moore får serveret for publikummet. Ikke desto mindre serveret på en måde, så man ikke er i tvivl om pointerne i det han siger.
Til de som ikke ved det, er det Moore's fortælling om landet USA, og om dets enorme problemer med skydevåben. Han opsøger en masse forskellige folk, hovedsageligt amerikanere, og prøver at analysere sig frem til hvad det er der gør USA til et så farligt land at leve i. Samtidigt får publikummet en sideløbende historiefortælling serveret hårdt og brutalt.
* Spoilers *
Det er en flot film, og der er virkelig nogle gode sekvenser i (bl.a. disse):
* Der er en tegnet sekvens som ret humoristisk gengiver amerika's historie, og om hvordan amerikanerne har opført sig over for andre kulturer. Den fortæller knivskarpt nogle ret vigtige pointer i historien, i et nærmest tragi-komisk (min opfattelse) sprog. Skal ses.
* Da Moore og to skudofre fra massakren i Columbine opsøger K-Mart for at få dem til at holde op med at sælge ammunition til skydevåben. Det lykkedes, og det bliver man som filmkigger ret overrasket over.
I slutsekvensen opsøger Moore et sørgeligt menneske. Præsidenten for "National Rifle Association", bliver kørt helt ud i tovene, og kan slet ikke finde nogle argumenter for hvorfor skydevåben er så stor en nødvendighed i USA. Man ser en gammel dum mand give fuldstændigt op, og miste den uigenkaldeligt sidste værdighed.
Alt i alt er dette ret kortfattet om filmen, som jeg kun kan opfordre folk til selv at få set. Også hvis man vil prøve at forstå hvorfor USA er så hadede ude i verden som de er. Der er mange facetter i filmen...
[ 17 Maj 2003: Besked ændret af: Jespar ]
|