Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 15:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Så fik jeg set filmen (dokumentaren), og jeg må sige at det var en gang barske realiteter Michael Moore får serveret for publikummet. Ikke desto mindre serveret på en måde, så man ikke er i tvivl om pointerne i det han siger.

Til de som ikke ved det, er det Moore's fortælling om landet USA, og om dets enorme problemer med skydevåben. Han opsøger en masse forskellige folk, hovedsageligt amerikanere, og prøver at analysere sig frem til hvad det er der gør USA til et så farligt land at leve i. Samtidigt får publikummet en sideløbende historiefortælling serveret hårdt og brutalt.

* Spoilers *

Det er en flot film, og der er virkelig nogle gode sekvenser i (bl.a. disse):

* Der er en tegnet sekvens som ret humoristisk gengiver amerika's historie, og om hvordan amerikanerne har opført sig over for andre kulturer. Den fortæller knivskarpt nogle ret vigtige pointer i historien, i et nærmest tragi-komisk (min opfattelse) sprog. Skal ses.

* Da Moore og to skudofre fra massakren i Columbine opsøger K-Mart for at få dem til at holde op med at sælge ammunition til skydevåben. Det lykkedes, og det bliver man som filmkigger ret overrasket over.

I slutsekvensen opsøger Moore et sørgeligt menneske. Præsidenten for "National Rifle Association", bliver kørt helt ud i tovene, og kan slet ikke finde nogle argumenter for hvorfor skydevåben er så stor en nødvendighed i USA. Man ser en gammel dum mand give fuldstændigt op, og miste den uigenkaldeligt sidste værdighed.

Alt i alt er dette ret kortfattet om filmen, som jeg kun kan opfordre folk til selv at få set. Også hvis man vil prøve at forstå hvorfor USA er så hadede ude i verden som de er. Der er mange facetter i filmen...

[ 17 Maj 2003: Besked ændret af: Jespar ]

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Det fedeste i filmen er efter min mening da ham galningen, der har boet sammen med Timothy McVey, som svar på spørgsmålet om hvorfor han ejer et mindre våbenarsenal, svarer: "There's some wackos out there!" med et listigt smil på læberne og vanviddet skinnende i øjnene.

Nogle gange er virkeligheden åbenbart mere underholdende end fiktion.

Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Zarathustra: Ja, han er virkelig MAD.

Da galningen snakker om væbnet oprør og blod der strømmer i gaderne, spørger Moore.

Moore: "Why not use Gandhi's way? He didn't have any guns and he beat the british empire."

Galningen: "Eh, I..I am not familiar with that."

Nuff' said. [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

[ 17 Maj 2003: Besked ændret af: Jespar ]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Ja den film er rigtig fed [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] Det er også en meget sjov gennemgang af USA's historie.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus V.
Ja, alt i alt en god film. Jeg tror snart den skal ses igen for mit vedkommende.

Et andet godt klip i filmen er de mænd, der løber rundt i militæruniformer og med M-16'ner. Dertil spørger Moore, hvad det hele skal gøre godt for, hvor til de svarer "it's just to protect the neighbourhood". Fucked up...

Det eneste irriterende ved filmen er Moores utrolig store selvforhelligelse og den måde som tingene bare SKAL skæres ud i pap på.

Filmen er bestemt værd at se!

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Hehe, jeg ved at dankdawg har et lidt andet forhold til den film; http://www.liberator.dk/art-detail.asp?A_id=303

-Psyko

Insane psychedelia user!

Psyko, hey, det var mig som ville sige det [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]
Ej, der har været noget hård kritik af filmen fra loonies som dankdawg [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Medlem
Brugeravatar

God debat på Liberator! Så kom der lidt flere nuancer på den film.

Det eneste, jeg savner derfra, er et svar på hvorfor der så er så mange mord i USA. Det virker som om, at ingen rigtig vil forholde sig til det. Det var vel essensen i Bowling for Columbine ... eller i hvert fald den officielle.

Junior medlem

Geografisk sted: Helvede og Hundige
Jeps, det er en lækker film!
En scene der gjorde stort indtryk på mig var den, hvor USA's forbindelser til forskellige diktature bliver remset op. Der er nogle ret grumme billeder, men det hele bliver ligesom gjort "fordøjeligt" af musikken... En smule skræmmende, at noget så stygt kan mildnes med rar musik...

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
@Godkilla: Det svarer Charlton Heston jo på: "It's the mixed ethnicity!"

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Godkilla -> Pointen er at det er der ingen der ved. Moores bud er godt nok, desværre forvansker han den med sin useriøse måde at lave film på.

Zara -> FYI -> Charlton Heston er den amerikanske skuespiller der har arbejdet hårdest for borgerrettigheder for sorte skuespillere, og "stagehands" i Hollywood. At Moore fremstiller ham som racist er simpelthen så ubehageligt. Den fede sæk lort der aldrig har lavet en dags arbejde sidder og peger fingre ad en mand der har risikeret hele sin karriere for at sorte kunne få bedre vilkår. Det er fandeme til at brække sig af.

Psychedelia Gay Overlord

I øvrigt kan jeg anbefale at i læser bare en enkelt bog eller to om USAs historie, så i ikke er så nemme ofre for den slags historieforfalskning som Moore præsterer i den søde lille tegnefilm.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Ja, jeg kan varmt anbefale A Peoples History of America, skrevet af Howard Zinn. Det er sku en af de bedre om det emne [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

-Satori

[ 19 Maj 2003: Besked ændret af: Satori ]

Psychedelia Gay Overlord

Ja, f.eks. men jeg vil ikke anbefale den som den eneste, da den er meget fikseret på anti-imperialisme. Zinn er jo klart venstreorienteret. Men f.eks. så har han, i modsætning til Michael Moore, fattet at den amerikanske borgerkrig handlede om at syden ville løsrive sig fra unionen, og ikke om at bekæmpe slaveriet.

Medlem

Geografisk sted: Månen
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Zarathustra:
Det fedeste i filmen er efter min mening da ham galningen, der har boet sammen med Timothy McVey, som svar på spørgsmålet om hvorfor han ejer et mindre våbenarsenal, svarer: "There's some wackos out there!" med et listigt smil på læberne og vanviddet skinnende i øjnene.<HR></BLOCKQUOTE>

Det var ikke sådan det foregik! Ham galningen står og siger at han mener at alle våben burde være tilladt da alle har retten til at forsvare sig selv. Moore spørger så: "Hvad med atomvåben? Skal de også være tilladt?" Det mener galningen ikke at de bør. Da moore så spørger Hvorfor svarer galningen: "There's a lot of wackos out there!", PSYCHO!! Manden sover hver nat med en ladt Magnum 44 under hans hovedpude!!

Personligt synes Jeg selv at en af de sjoveste episoder i filmen er i starten hvor Moore går ind i en bank for at åbne en ny konto! Denne bank har et tilbud om at man får et gratis skydevåben hvis man åbner en konto hos dem! Hva sker der seriøst oven i hovedet på en bankdirektør når han vælger at have et sådant tilbud! Hvis man nu stod og skulle røve en bank, men man manglede et skydevåben, så er det jo det perfekte tilbud. kom ind og åbn en konto og få dit skydevåben så du kan nakke alle vores penge! Fucking LOONIES!!

Psychedelia Gay Overlord

Interessér dig dog lidt for debatten Bong hovede ( OK, sorry, man kan ikke regne med det med det navn [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] )

- Denne scene er jo sådan set konstrueret. Ikke fordi man ikke kan få en riffel i den bank, for det kan man hvis man åbner den langtidskonto. Man kan i øvrigt også vælge et golfkøllesæt eller en fed clockradio, men det siger Moore ikke noget om i filmen.

Det du ikke ser i filmen, er at du først skal godkendes, og at du derefter henter riflen i bankens våbenbutik, som ikke ligger samme sted.

Dette er faktisk et glimrende eksempel på Moore's tvivlsomme metoder.

Psychedelia Gay Overlord

Der er i øvrigt ikke noget galt med at have en 44. under puden? Det må man vel selv om?

Medlem
Brugeravatar

@Zarathustra

Mener du seriøst, at det er den rigtige forklaring?

@dankdawg

Ja, det vidste jeg mere eller mindre, men det er rart at høre nogle bud på, hvorfor tilstandene så er, som de er.

@Bonghovedet

Du har vist ikke læst på Liberator, hva'... [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]

Der bliver det jo netop sagt, at man havde flere valgmuligheder - udover en riffel kunne man også vælge golfkøller. Desuden skulle man tjekkes, for at kunne få våbnet. For det 3. skulle man afhente våbnet et andet sted.

Medlem
Brugeravatar

hehe dankdawg var for hurtig til mig...

Medlem

Geografisk sted: Månen
For fanden da, det er sgu da ligegyldigt at man osse kan få golfkøller eller en klokke-radio, pointen er at man kan få skydevåben, og de havde modellen hængende til udstilling inde i banken! Om scenen så er en rekonstruktion skal jeg ikke kunne sige, men det eneste jeg sagde var jo også bare at det var den scene i filmen som morede mig mest.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]