Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 18:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 57 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: CTU
Ang. begrebet 6. sans, handler det vist ikke så meget om at spirituelle folk rent faktisk vil have, at den evne de omtaler skal være en decideret sans, men derimod blot at de vil understøtte at evnen eksisterer, og så synes det fint at passe ind i den traditionelle "6. sans".
Jeg benægter ikke at intuition eksisterer, ej heller at den har haft stor indflydelse på mennesket gennem tiden, jeg benægter blot at der er tale om en sans.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
trillos jeg er ligeglad med hvad DU mener, der er en psykolog, RET ANERKENDT der siger det modsatte af dig, du er ikke anerkendt.. Men underkendt!!!
Judith Orloff - du ka jo google hende;)

PLUR

Dedikeret medlem
Brugeravatar

At en eller anden psykolog mener at den 6 sans er intuition, er da overhovedet ikke ensbetydende med at det er et faktum?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hun er ikke bare en eller anden psykolog, der jo flere der backer up om hende.... men det viser så bare du ikke googlede noget som helst.... Lad dog være med at svare hvis du ikke gider sætte dig ind i noget....

At en eller anden person med forstand på skydevåben siger at en 9mm patron er ret dødelig men hill billy boy wonder siger den ikk er.... fordi det jo bare en eller anden person med forstand på det, som siger noget - det gør det ikke til et faktum......

Hør nu på dig selv!

PLUR

Medlem
Brugeravatar

Hun er ikke psykolog, men M.D. og psykiater. Hun inkorporerer healing, spiritualisme og energi-medicin i sit arbejde.

At en videnskabsmand tror på gud, får ikke gud til at eksistere, ligesom en psykiater der tror på på at den 6. sans er intuition, får dette til at være tilfældet.

Derudover er Relleks argument fornuftigt. I modsætning til din egen argumentation.

Child of Aum skrev:
At en eller anden person med forstand på skydevåben siger at en 9mm patron er ret dødelig men hill billy boy wonder siger den ikk er.... fordi det jo bare en eller anden person med forstand på det, som siger noget - det gør det ikke til et faktum......

Hør nu på dig selv!

Tror vist det er dig der skal til at undersøge hvad det egentlig er du skriver. Det lader til du for længst er løbet tørt for argumenter, og nu famler efter hvad du kan få fat, f.eks som ovenstående, hvor du fuldstændig fordrejer hvad Rellek skriver, og ovenikøbet sammenligner din egen overbevisning med kendskab til skydevåben.
Det er din argumentation der er fuldstændig "skudt".
Edith: Jeg vil faktisk gå så langt, at sige at Relleks argument er selvindlysende korrekt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Så fordi du/i siger noget så det rigtigt? Er det dit argument?

Ok hun så ikke lige psykolog - my mistake - men psykiater og arbejder med mennesker og skriver flere bøger.... Nej hendes argumentation er meget bedre end jeres, så vil jeg skide på hvor dårlig i synes min er;)

I sidste ende er hun jer to langt overlegne og mere troværdig;)

Jeg ku også ha skrevet en mand med forstand på at male korn til mel som vil sige at det der ikke går men hillbillyboywonder siger det modsatte.... Samme argument, andre ord.... Tilfreds nu og nej jeg er ikke løbet tør for argumenter endnu.... Famler heller ikke efter noget - men kan du finde noget der modbeviser hun har ret? Eller kan du kun fortsætte med at angribe mig og min argumentations teknik? Det jo altid lettere at angribe personen end betydningen af argumenterne - så jeg synes du skal finde en kilde der siger at den 6 sans ikke på nogen måder minder om eller er det vi kalder intuition...

Jeg har læst flere af hendes bøger og det ikke lige kun det hun gør - så trillos - synes du skal sætte dig lidt mere ind i hende, fordi det der står sgu ret mange steder bare lige for at give en smag på hvad hun er......

Jeg synes din måde at argumen,,, hovsa.... svine til på er barnlig, jeg gentager, hold op med at angribe mig og kom eventuelt med nogle anerkendte kilder på hvad i mener den 6 sans er for noget.... Eller det kan du/i måske ikke?

PLUR

Medlem
Brugeravatar

At påstå noget er et fact, bør trods alt underbygges.
Der findes ikke noget der er facts, bare fordi der ikke findes beviser for det modsatte. For at du kan sige det er et fact, skal du have beviser for at det er tilfældet.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg har vist min kilde, flere mennesker enige med hende... Det er sådan ting her i denne verden bliver bestemt, når nok kloge folk bliver enige...
Det Judith har fat i, er en form for ESP..... Det er det som vi altid har kaldt den 6 sans.... det blev omdøbt til parapsykologi i 30'erne...
Google lidt på det - har du snart selv et postulat eller hvad?

Igen jeg har masser af argumenter, kilder og det ene og det andet.... :)

PLUR

Dedikeret medlem
Brugeravatar

En ting bliver heller ikke et faktum af at flere bakker hende op..

Citat:
At påstå noget er et fact, bør trods alt underbygges.
Der findes ikke noget der er facts, bare fordi der ikke findes beviser for det modsatte. For at du kan sige det er et fact, skal du have beviser for at det er tilfældet.

- Præcis.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Rellek: Hvis du gider læse hvad jeg skriver, så der masser af forskning indenfor det område - kig og du skal helt sikkert finde nogle facts, jeg ikke din lære - det skal du selv være!!!!!

Hvis nu 100 videnskabfolk bakker op om et forsøg lavet af 1 professor og dermed gør det til et fact.... Er det så kun et fact for de 101 mennesker der har udført forsøget, eller er det også facts for dem som blot læser resultaterne?

Det var det jeg mente med at bakke op om, undskyld min dårlige formulering.

PLUR

Medlem

Hahah Elven_Raver du virker da som en idiot.

Jeg har ikke læst om det forsøg skal jeg da lige sige på forhånd. Derfor er jeg stadig enig i Rellek og Jack Bauer.
Det er godt nok dumt ikke at læse det, men jeg magter ikke nu og det virker ikke som om der er behov for det.
Sanser er det man oplever den fysiske verden med, så intuition kan aldrig være en sans.
Er du sikker på at hvad hende professoren har fundet ud af, er definitionen af det abstrakte begreb den 6. sans? For som sagt kan det ikke være en sans.
Hun har sgu nok bare videnskabeligt fundet ud af hvad det var folk rendte rundt og kaldte "den 6. sans".

Dine argumenter er fuldstændig latterlige. Og så virker det i øvrigt som om du sidder foran din skærm med en kæmpe blodåre i din pande og råber og skriger. Tag dog og chill...
"Doubt is not a very pleasant condition, but certainty is absurd" ... Kan ikke huske hvem der sagde det, men det kan du lære af. =]

Medlem
Brugeravatar

Jack Bauer skrev:
Jvf. Wiki arbejder vi traditionelt med aristoteles 5 sanser, men som du kan se, har de listet 10 mulige sanser op, hvoraf du kan se at alle er fysiske metoder til at opfatte omverdenen, udover de 5, blandt andet evnen til at opfatte temperaturer, smerte etc.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sense

Intet sted nævnes noget om en 6. sans der skulle indeholde noget som helst metafysisk.
Netop det at din foreslåede 6. sans ikke er en fysisk metode til at opfatte omverdenden, gør at den ikke er en sans.

Det synes desuden selvindlysende, at det _ikke_ er et fact at den 6. sans er intuition, og det vil det heller aldrig blive.

Siden hvornår er wikipedia blevet en brugbar kilde, ja undskyld jeg spørger ?
Hvis jeg har lyst går jeg da bare ind og krimser det COA skriver herinde, derinde og vupti så er det også en del af facit.
Troværdigt ? Næppe.
Men når man har så travlt med andres "fejl", glemmer man tit sine egne.
Derudover er det hovedløst at begi sig ud i sådanne diskussioner hvis der ikke må være plads til alles mening og indslag, eftersom ingen er i stand til at forklare hvad intuition er eller hvor den kommer fra, vi har kun noget at gå ud fra.

I am wiser than the average man in that I know that I know nothing.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Crazydaizy skrev:
Gangstabiatch skrev:
Halugenlampe skrev:
folkens, folkens. Ganstabiatch er en troll...

Næ jeg håber bare folk sanser hvad de har lyst til, og lidt magi i hverdagen er da kun godt.

Trylle, trylle, trylleee. :P btw, hvad har denne her tråd med psykedelisk filosofi at gøre?

Ikke en skid - men det har de færreste af trådene herinde.

Jeg tror desværre at jeg og min med-moderator har indtaget en opgivende attitude, hvor vi bare lader lortet skylle ind over os alle, ude af stand til at bremse eller skubbe det tilbage dér hvor det kom fra.

Det er stort set INGEN tråde i dette forum der har noget med filosofi at gøre - filosofi defineret som den tradition i vestlig tænkning der opstod med Sokrates, Platon og de andre røvpulende grækere.

Og det "psychedeliske" er det sgu også så som så med. Jeg er hverken nogen certificeret healer/shaman eller gøgler, men jeg synes sgu også at den "spirituelle" kvalitet af indlæggene er langt under hvad standarden BURDE være.

Stram an!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Ud over, at jeg definerer begrebet filosofi lidt bredere end Zarathustra, er jeg enig.
Problemet er ofte, at når vi forsøger at gøre standarden højere, erklærer folk os elitære.. Problemet med filosofi er, at alle tror de kan finde ud af det.. Men det kan de bare ikke.. Ja.. det lyder elitært, men jeg er skide ligeglad.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Odden skrev:
det lyder elitært, men jeg er skide ligeglad.

Jeg elsker Zarathustra og Odden og jeg synes, at København er verdens bedste by!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
That's the spirit! Århus tror jeg dog er lidt bedre end KBH...

Medlem
Brugeravatar

"København er verdens bedste by" - det var sgu noget af et statement .. Skal vi ikke lave en filosofisk tråd om det ??

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
MAGTMISBRUG MIG!!!! det har jeg aldrig skrevet... men kun tænkt i mine inderste lumre Ødipus-afkroge af sindet! wtfwtfwtfwtfwtfwtfwtfwtfwtfwtfwtfwtfwftwfw - I forstår mig bedre end jeg selv gør!

især det med københavn - jeg er en slet skidespræller, der ville ønske han kunne flytte til Kjøbstaden!!!

Medlem
Brugeravatar

HAHA :D

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Berlin
Odden skrev:
Ud over, at jeg definerer begrebet filosofi lidt bredere end Zarathustra, er jeg enig.
Problemet er ofte, at når vi forsøger at gøre standarden højere, erklærer folk os elitære.. Problemet med filosofi er, at alle tror de kan finde ud af det.. Men det kan de bare ikke.. Ja.. det lyder elitært, men jeg er skide ligeglad.

Jeg er godt nok også træt af at høre udtrykket elite!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 57 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]