Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 23:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: anfald
hvordan undgår i panik? Og hvad kan man gøre i de situationer?

Svar med citat  
 Titel: Re: anfald
Medlem

Panik kan undgås ved at ungå situationer hvor der opstår panik inde i dig. Dog vil dette begrænse ens liv.
En anden måde at skue det an på er, at gå ind i situationen og forstå, hvorfor panikken opstår, og lærer ud fra det.

Svar med citat  
Medlem
Brugeravatar

hvilket stof snakker vi om? Men ellers ville jeg gætte på benzoer

Svar med citat  
hvad er forskellen på panik og angst? Har overvejet benzoer som en mulighed.

Svar med citat  
Midlertidigt bannet
Brugeravatar

Benzoer er jo ikke svaret på alt ;) langt fra.. det er tit starten på en masse rod og problemer.

Fandt dette herinde http://www.netpsykolog.dk/angst.htm
få fat i de tankemønstre, der går forud for angst. Formålet er at finde frem til mulige fejlfortolkninger, og at få dem rettet.
• undersøge hvordan andre har klaret situationer, der ligner dem, man selv opfatter som angstprovokerende.?
• fjerne så mange stressorer i sit liv som muligt.
• bruge lange gå - eller løbeture for at stresse af.
• lære at slappe mere af evt. ved afslapningstræning.

Er der hyperventilering, kan man tage affære ved bl.a. at arbejde for at få en bedre vejrtrækning.
Har angsten baggrund i en nylig utilstrækkeligt bearbejdet voldsom oplevelse, er det vigtigt at anvende tid på at få denne oplevelse vendt og drejet.

Jeg plejer personligt at bruge god musik jeg kan slappe af til.
Eller at sætte med ned og lukke øjnene og koncentrere mig om min vejrtrækning.
Det hjælper også med at få lidt ro i tankerne og tænke dem stille og roligt igennem.

Svar med citat  
har virkelig forsøgt med musik, det er ender bare galt. Det er ikke det jeg ønsker. Men måske kan det hele bare være lige meget så.

Svar med citat  
Midlertidigt bannet
Brugeravatar

Slap nu af ven, folk prøver jo at hjælpe dig ikke.. ?
Hvornår og hvorfor for du angst anfald, og er det vær dag ?

Har du prøvet at få noget proffesionel hjælp ? evt start med at gå op og snakke med din læge om det.

Svar med citat  
det ved jeg godt. Der er bare ikke så let. Og nej det er ikke hver dag, nok mere angst der er blevet til panik de sidste par uger. Jeg er bare bange for at jeg i sidste ende gør noget dumt.

Svar med citat  
Junior medlem
Brugeravatar

Panic: Jeg synes, at du skal kontakte din læge og få en god snak, det lyder ikke til, at du har det godt. Det skulle jo ikke ende med, at du gør noget dumt. Forleden linkede en venlig sjæl til et indlæg, som en bruger Fanny har skrevet. jeg finder lige linket og smider det ind. Det er virkelig nyttig læsning omkring angst.

Du spørger hvad forskellen på panik og angst er.

Panik er ofte udløst af angst, panik kan virke handlingslammende og føre til urationelle handlinger. Kan du beskrive din angst, hvordan reagerer din krop, hvilke tanker får du?

Angst er beskrevet således på netpsykiater (ikke dybdegående)
Citat:
Angst er en ubehagelig følelse af at der er fare på færde, uden at der behøver at være det, og ofte uden at man ved hvorfor man er angst.
Frygt er derimod en følelse, man får, når man kender grunden til den og vurderer at der reelt kan ske noget farligt[...] Hver femte – eller 22 procent af alle mennesker - får på et tidspunkt angst som er så udtalt at der er tale om en sygdom. Angst kan også være en del af andre psykiske sygdomme, f.eks. depression eller skizofreni. (http://www.netpsykiater.dk/htmsgd/angst.htm)

Hvis du har overskud til det, så prøv at læse hele siden, som jeg har linket til.

Alt det bedste

Svar med citat  
Junior medlem
Brugeravatar

hermed link til Fannys indlæg omkring angst, virkelig godt!

http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=18&t=6850

Svar med citat  
bliver selvdestruktiv, ved ikke om det hedder det. Linket kan jeg ikke overskue at læse igennem nu, men tak for det.

Svar med citat  
bliver selvdestruktiv, ved ikke om det hedder det. Linket kan jeg ikke overskue at læse igennem nu, men tak for det.

Svar med citat  
panic skrev:
ups dobbelt post. Slet venligst.

Svar med citat  
Junior medlem
Brugeravatar

Helt forståeligt.

Nu ved jeg selvfølelig ikke hvad du tænker på, men tror du har fat i det rigtige ord. Når du bliver selvdestruktiv, er det så fordi du vil straffe dig selv for ting, hvor du føler, at du har fejlet eller for fejl du er bange for at begå? Men for din egen skyld, inden du vælger at gøre noget dumt, så prøv at fortæl dig selv, at det er okay at være angst og bede om hjælp til at finde roden dertil.

Jeg håber, at du får mod på at kontakte din læge. Han/hun vil kunne henvise dig til psykolog/psykiater, som vil kunne hjælpe dig meget bedre.

Svar med citat  
Midlertidigt bannet
Brugeravatar

Du bliver altså nød til at få dig noget proff hjælp så !
Kan du forklare hvordan selvdestruktiv ? ?
Og er der muligvis noget der kan ha forårsaget at du er begyndt at få det sådan ?

Traditionelt spørgsmål... har du taget noget her på det sidste, eller lige op til ?

Svar med citat  
Junior medlem
Brugeravatar

Du spørger også, hvad du kan gøre i disse panik situationer. Jeg tror, at det er meget individuelt.

Fra egen erfaring hjælper det mig, at jeg sætter mig ned i et behageligt møbel og i et stille lokale, uden musik! (det skaber kaos for mig, når der er forvirring i hovedet). Jeg begynder så at trække vejret dybt og langsomt. Når jeg har fået ro i kroppen tænker jeg situationen igennem og prøver at finde ud af, hvorfor jeg blev angst. Derudover kan jeg godt lide at nulle ting mellem fingrene og lyder måske skørt - men snakke højlydt med mine tanker, altså forstået på den måde, at jeg prøver at finde rede i dem. Da tankerne under et panikanfald/angstanfald kan være forvirrende og ofte a overlapper de hinanden. Et stort kaos. Ved at snakke tankerne højt, får jeg "styr" på dem og en dag hvor jeg føler, at jeg kan overskue det, kan jeg så tage fat på tankerne og arbejde med dem. Ovenstående hjælper for mig, dermed ikke sagt at de vil hjælpe dig. Som sagt, hvordan man skal takle sin angst er meget individuelt. Jeg fik hjælp af en professionel, til at finde ud af min metode.

Svar med citat  
army. Svært spørgsmål. Mest pga jeg tror jeg har fejlet, men jeg ved godt at alt hvad jeg gør er forkert. Så det er lidt svært at tolke dit spørgsmål. The cook. Jeg slår ikke på ting hvis det er det du tænker på. Nej ikke rigtigt, det tætteste jeg kan komme på er at jeg drak mig selv fuld i fredags på tom mave. Men tror ikke det er det.

Svar med citat  
jeg prøver også så vidt som muligt at holde mine hænder beskæftiget. Det er bare ikke altid at det lykkes. Så finder jeg bare andre metoder.

Svar med citat  
Junior medlem
Brugeravatar

panic skrev:
army. Svært spørgsmål. Mest pga jeg tror jeg har fejlet, men jeg ved godt at alt hvad jeg gør er forkert. Så det er lidt svært at tolke dit spørgsmål. The cook. Jeg slår ikke på ting hvis det er det du tænker på. Nej ikke rigtigt, det tætteste jeg kan komme på er at jeg drak mig selv fuld i fredags på tom mave. Men tror ikke det er det.

Det er nemlig et svært spørgsmål, men for at få det bedre, bliver man nok nødt til at spørge sig selv, hvorfor man er angst og hvorfor man ender helt der ud, hvor man går i panik. Du skriver, at du gør alt forkert. Det er næppe rigtigt, men hvis du føler det, så er det en reel følelse indeni dig. Mangler du overskud til at kunne sætte dig ned og tænke dybt over dine anfald og problemer?

Jeg holder stadigvæk på, at du skal søge læge, selvom det er langt lettere, at søge hjælp på nettet og være anonym.

beklager dårligt formuleret sætninger, alt for lidt søvn.

Svar med citat  
Junior medlem
Brugeravatar

Men hvis du vil have nogle råd med fra brugerne herinde, bliver du nok nødt til at skrive lidt mere om din situation.

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]